Weizen Karmetripel (want veel tarwemout op voorraad ;-)

Gestart door ppuk, 12-10-2019 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Ik heb best nog wel wat tarwemout liggen en heb zin om daar lekker een niet bcjp compliant biertje van te maken :-) Onderstaand een wat alternatief recept, zie ik iets over het hoofd?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk74
Naam receptWeizen Karmetripel
Brouwdatum12-10-2019
BierstijlTripel
Volume15,0 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)38 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,21 lWater uit Rijswijk 2019
1,49 lGedemineraliseerd water
0,08 gCaSO4
2,10 mlFosforzuur
9,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
41 mg/l7 mg/l58 mg/l143 mg/l54 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,71 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC56,3 %
0,48 kgGerstevlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC10,0 %
0,48 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,48 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC10,0 %
0,48 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,48 kgKandijsiroop MEDIUM 225 EBCBrewferm225 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase62,0 °C23 min.40 min.2,6 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.40 min.2,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C8 min.5 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,1 gStyrian Goldingspellets4,1%60 min.17,2 IBU
15,4 gSaazpellets3,3%20 min.4,9 IBU
27,1 gStyrian Goldingspellets4,1%10 min.6,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
7,00 gKorianderzaadspecerijkoken
2,00 gParadijszaad - Maniquette peperspecerijkoken
90,00 gRijsthulzenandersmaischen
7,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


Oscar


ppuk

Leuk idee. Bavarian wheat heb ik nog liggen. Fff kijken hoe ver ie gaat met alcohol.

hansHalberstadt

Er zitten heel weinig vezels en kafjes in het beslag. Het zou me niets verbazen als je dan grote problemen krijgt met filteren en spoelen. Zelf nog nooit gedurft zo. Ik zal straks eens wat tarwemout in een thermosfles gaan maischen en kijken wat daarmee gebeurt.

De HaAn

Bij de rijst kafjes staat toevoegen bij het koken zal moeten zijn bij het maischen. En waarom noem je hem weizen tripelkarma en niet gewoon zwaar witbier?

hansHalberstadt

Citaat van: De HaAn op 13-10-2019  11:38 uBij de rijst kafjes staat toevoegen bij het koken zal moeten zijn bij het maischen.
Daarmee wil je dus de filterproblemen voorkomen. Ben benieuwd of dat voldoende is met 100% beslag zonder kafjes.
Laat je even weten hoe eea verlopen is? Hier kan iedereen van leren.

De HaAn

Citaat van: De HaAn op 13-10-2019  11:38 uBij de rijst kafjes staat toevoegen bij het koken zal moeten zijn bij het maischen. En waarom noem je hem weizen tripelkarma en niet gewoon zwaar witbier?
Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2019  13:04 uDaarmee wil je dus de filterproblemen voorkomen. Ben benieuwd of dat voldoende is met 100% beslag zonder kafjes.
Laat je even weten hoe eea verlopen is? Hier kan iedereen van leren.

Het is niet mijn recept alleen een vraag ik denk namelijk dat kafjes toevoegen bij het koken geen zin heeft. Ik ben ook benieuwd of dit werkt...

hansHalberstadt

Citaat van: De HaAn op 13-10-2019  20:32 uhet is niet mijn recept alleen een vraag ik denk namelijk dat kafjes toevoegen bij het koken geen zin heeft. Ik ben ook benieuwd of dit werkt..
Die kafjes zijn denk ik in het recept toegevoegd om bij het maischen erbij te doen als vervanger voor de kafjes van gerstemout. Kafjes heb je nodig om te kunnen filteren, anders komt er geen druppel doorheen. Waarschijnlijk dus een foutje, moet zeker zijn: bij het maischen toevoegen.

BrouwMout.nl

Citaat van: Oscar op 13-10-2019  00:11 uWaarom geen weizengist ?  :weetniet:
De T-58 is een uitstekende gist voor een witbier.

tdp

Citaat van: BrouwMout.nl op 14-10-2019  11:40 uDe T-58 is een uitstekende gist voor een witbier.

Kruidnagelrust toepassen en relatief koel vergisten voor een mooie kruidnagel!

Robert1968

Geweldig die cijfers achter de komma (80 mg CaSO4 op 27 l water, zou dat een effect hebben :weetniet:).

Nu serieus: als je een Easybrew of vergelijkbare ketel hebt, zou ik oppassen met de kruidnagelrust in combinatie met je stort aan vlokken. Juist die combinatie leidde bij mijn Easybrew twee keer tot een plakkerig aankoeksel op de bodem met als resultaat dat om de "haver"klap de verwarming er thermisch uitvalt.

Voor mij geen kruidnagelrust meer (die je trouwens volgens recente literatuur niet eens meer nodig hebt voor een kruidnagelaroma).

Oscar

Citaat van: BrouwMout.nl op 14-10-2019  11:40 uDe T-58 is een uitstekende gist voor een witbier.

Nee! En ook niet voor een weizenachtig bier  ;)

ppuk

Leuk al die reacties!

Kruidnagelrust zorgt bij mij ook voor aanbranding in de Grainfather, vandaar dat ik daar niet zo'n zin in heb. Oorspronkelijk had ik die wel in het maischschema staan trouwens, twijfel nog. Als gist leek mij 3944 ook leuk (een van mijn favoriete gisten) die kan ik evt nog vanuit cryo buis opkweken. Dan wordt het inderdaad een soort zware Hoegaarden vanwege de gist, al zit deze tarwemout verhouding eerder bij een weizen in de buurt. De kafjes doe ik inderdaad meteen bij het maischen erbij, heb ik fout ingevuld bij BrouwHulp.
Als jullie kunnen kiezen tussen de 3944 (opkweken vanuit cryo buis) of 3638 (smackpack) welke zou het worden? De 3638 is misschien vanwege het niet hoeven opkweken terwijl ik as zaterdag al wil brouwen wat verstandiger.
De 3638 ken ik trouwens nog niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.