Gist opkweek Rochefort

Gestart door Pieter1954, 11-10-2019 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen S

Citaat van: Jacques op 16-10-2019  21:27 uAls je het boek Belgisch Bier van Kevin Verstrepen bedoeld moet ik je teleurstellen. Dergelijk gedetailleerde informatie over gist geeft het boek niet.
Klopt helemaal. Je kan wel zien in de profielen dat Rochefort 10 en St. Bernardus Abt 12 meer met elkaar gemeen hebben dan met Westvleteren. De mythe dat Westvleteren en Sint Bernardus hetzelfde bier zijn slaat dus op niets. Zeker andere gist!

Oxhead

Citaat van: PaultjePils op 16-10-2019  10:29 uDit hoor/zie ik vaker, Bottingham als vervanger voor Belgisch bieren. Echter dacht ik altijd dat Nottingham best een clean gist was (mogelijk iets Engels fruitigs). Hoe kan je dan een Rochefort nabrouwen, die net als andere Belgische bieren sterk gedreven is op esters/fenolen? Nottingham warm vergisten dan?
De fruitigheid bij Rochefort komt vooral door de door hun gebruikte koriander.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 16-10-2019  23:05 uDe fruitigheid bij Rochefort komt vooral door de door hun gebruikte koriander.

Volgens mij is het de gist. Zit toevallig net aan een zelfgebrouwen bier vergist met Rochefort gist. Het bier heeft een duidelijke fruitige smaak zonder dat er koriander in zit.

middelaersch

Citaat van: Pieter1954 op 16-10-2019  11:14 uIk weet wie het boek van Prof. Kevin Verstrepen (KU Leuven) heeft. Volgens mij worden daar ook verwantschappen van de diverse gisten weergegeven.
Wellicht is Nottingham nauw verwant aan de Rochefort.
Kan iemand dat nakijken?

Bedoel je dit document misschien?

http://beer.suregork.com/wp-content/uploads/2018/11/Brewing_yeast_family_tree_nov_2018_v11.pdf

Pieter1954

Yep die is het. Was al eerder voorbijgekomen maar kom hem niet meer vinden.
Ik kan er jammer genoeg geen Rochefort of 1762 in ontdekken.

Oxhead

Citaat van: Jacques op 16-10-2019  23:12 uVolgens mij is het de gist. Zit toevallig net aan een zelfgebrouwen bier vergist met Rochefort gist. Het bier heeft een duidelijke fruitige smaak zonder dat er koriander in zit.
De brouwerij verklaart zelf dat in al hun bieren een beetje koriander wordt gebruikt. Heeft o.a in de Pint en Brew like a monk gestaan.

hansHalberstadt

Weten we zeker dat de gist die je opkweekt uit het flesje de originele gist is? Ik heb het ook wel eens opgekweekt maar begon te twijfelen omdat het bier wat ik ermee gebrouwen heb niet veel met het origineel te maken leek te hebben.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 18-10-2019  07:52 uDe brouwerij verklaart zelf dat in al hun bieren een beetje koriander wordt gebruikt. Heeft o.a in de Pint en Brew like a monk gestaan.

Kan. Maar voor de fruitige smaak heb je de koriander niet nodig. Die krijg je alleen al door deze gist te gebruiken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-10-2019  08:17 uWeten we zeker dat de gist die je opkweekt uit het flesje de originele gist is? Ik heb het ook wel eens opgekweekt maar begon te twijfelen omdat het bier wat ik ermee gebrouwen heb niet veel met het origineel te maken leek te hebben.

De smaak van een bier is van meer factoren afhankelijk...  :)

De keren dat ik de gist opgekweekt heb uit een flesje en gebruikt heb voor een Rochefort-achtig gaf mij geen enkele reden om te twijfelen.

chthon

Kan deze draad verder worden gebruikt voor ervaringen met de Rochefort gist?

Ik ben deze vorig najaar beginnen opkweken en heb er eigenlijk ondertussen vier bieren mee gebrouwen. Twee als onderdeel van de opkweek, 1 volledig en 1 die ik nu ga bottelen.

Wat ik heb opgemerkt is dat deze gist blijkbaar blift doorgisten, en zelfs in de koelkast actief blijft.

Ik heb er een labgisting mee gedaan met een wort van 1.040, en deze een paar weken laten staat. Hij is doorgegist tot 1.000 (zie bijlage).



Alles wat ik er mee heb gebrouwen smaakt lekker en ziet er lekker uit. Blijkbaar helpt een bottelgist als CBC-1 tegen verder doorgisten, want ik heb geen gushers.

Ik maak me niet direct zorgen, maar ik zou graag vergelijken met cijfers en ervaringen van andere brouwers om te zien hoe hun opgekweekte Rochefort gist zich bij hen gedraagt.

Juindorper

Ik heb deze ook al verschillende keren opgekweekt en haal daarbij steevast een vergistingsgraad van 90% of hoger. Veel hoger dus dan Wyeast opgeeft voor de 1762.
De smaak is altijd bijzonder goed en heeft wel degelijk het karakter van het origineel.

lier

Dat heb ik met Westmalle ook, het origineel gist veel verder door dan de Wyeast 3787 die hetzelfde zou moeten zijn. Mijn voorkeur heeft nog steeds opkweken ook wat betreft smaak

chthon

Citaat van: lier op 30-04-2020  20:57 uDat heb ik met Westmalle ook, het origineel gist veel verder door dan de Wyeast 3787 die hetzelfde zou moeten zijn. Mijn voorkeur heeft nog steeds opkweken ook wat betreft smaak

Hah, mijn opkweek van Westmalle, twee jaar geleden, geraakte dan maar aan een SVG van 80%. Ga het experiment eens herdoen wanneer ik wat tijd heb.

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 30-04-2020  20:57 uDat heb ik met Westmalle ook, het origineel gist veel verder door dan de Wyeast 3787 die hetzelfde zou moeten zijn.
Bij mij is de WY3787 zeer ver doorgegist, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg614950.html#msg614950

Griebelienus

Citaat van: Juindorper op 28-04-2020  18:49 uIk heb deze ook al verschillende keren opgekweekt en haal daarbij steevast een vergistingsgraad van 90% of hoger. Veel hoger dus dan Wyeast opgeeft voor de 1762.
De smaak is altijd bijzonder goed en heeft wel degelijk het karakter van het origineel.

Ik ook. Fantastiche gist. Makkelijk op te kweken met een pakje appelsap in het flesje. Rochefort kloon (met 'winnend recept') komt heel dicht bij het origineel.
Heb nu nog een paar flesjes van een jaar oud, geen gushers tot nu toe.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.