Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist opkweek Rochefort  (gelezen 2201 keer)

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
Re: Gist opkweek Rochefort
« Reactie #25 Gepost op: 16-10-2019 22:21 u »
Als je het boek Belgisch Bier van Kevin Verstrepen bedoeld moet ik je teleurstellen. Dergelijk gedetailleerde informatie over gist geeft het boek niet.
Klopt helemaal. Je kan wel zien in de profielen dat Rochefort 10 en St. Bernardus Abt 12 meer met elkaar gemeen hebben dan met Westvleteren. De mythe dat Westvleteren en Sint Bernardus hetzelfde bier zijn slaat dus op niets. Zeker andere gist!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Land: nl
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #26 Gepost op: 16-10-2019 23:05 u »
Dit hoor/zie ik vaker, Bottingham als vervanger voor Belgisch bieren. Echter dacht ik altijd dat Nottingham best een clean gist was (mogelijk iets Engels fruitigs). Hoe kan je dan een Rochefort nabrouwen, die net als andere Belgische bieren sterk gedreven is op esters/fenolen? Nottingham warm vergisten dan?
De fruitigheid bij Rochefort komt vooral door de door hun gebruikte koriander.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 16-10-2019 23:12 u »
De fruitigheid bij Rochefort komt vooral door de door hun gebruikte koriander.

Volgens mij is het de gist. Zit toevallig net aan een zelfgebrouwen bier vergist met Rochefort gist. Het bier heeft een duidelijke fruitige smaak zonder dat er koriander in zit.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #28 Gepost op: 17-10-2019 21:47 u »
Ik weet wie het boek van Prof. Kevin Verstrepen (KU Leuven) heeft. Volgens mij worden daar ook verwantschappen van de diverse gisten weergegeven.
Wellicht is Nottingham nauw verwant aan de Rochefort.
Kan iemand dat nakijken?

Bedoel je dit document misschien?

http://beer.suregork.com/wp-content/uploads/2018/11/Brewing_yeast_family_tree_nov_2018_v11.pdf

Offline Pieter1954

• Vol lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 17-10-2019 22:54 u »
Yep die is het. Was al eerder voorbijgekomen maar kom hem niet meer vinden.
Ik kan er jammer genoeg geen Rochefort of 1762 in ontdekken.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #30 Gepost op: 18-10-2019 07:52 u »
Volgens mij is het de gist. Zit toevallig net aan een zelfgebrouwen bier vergist met Rochefort gist. Het bier heeft een duidelijke fruitige smaak zonder dat er koriander in zit.
De brouwerij verklaart zelf dat in al hun bieren een beetje koriander wordt gebruikt. Heeft o.a in de Pint en Brew like a monk gestaan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 18-10-2019 08:17 u »
Weten we zeker dat de gist die je opkweekt uit het flesje de originele gist is? Ik heb het ook wel eens opgekweekt maar begon te twijfelen omdat het bier wat ik ermee gebrouwen heb niet veel met het origineel te maken leek te hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 20-10-2019 21:07 u »
De brouwerij verklaart zelf dat in al hun bieren een beetje koriander wordt gebruikt. Heeft o.a in de Pint en Brew like a monk gestaan.

Kan. Maar voor de fruitige smaak heb je de koriander niet nodig. Die krijg je alleen al door deze gist te gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 20-10-2019 21:11 u »
Weten we zeker dat de gist die je opkweekt uit het flesje de originele gist is? Ik heb het ook wel eens opgekweekt maar begon te twijfelen omdat het bier wat ik ermee gebrouwen heb niet veel met het origineel te maken leek te hebben.

De smaak van een bier is van meer factoren afhankelijk...  :)

De keren dat ik de gist opgekweekt heb uit een flesje en gebruikt heb voor een Rochefort-achtig gaf mij geen enkele reden om te twijfelen.

Tags: