Gist opkweek Rochefort

Gestart door Pieter1954, 11-10-2019 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter1954

Vorig jaar heb ik een heel lekkere Rochefort 8 gebrouwen naar een recept uit het boek 'Verander water in bier'. Aangezien deze bij velen erg goed in de smaak viel wil ik deze nogmaals maken maar nu met de 'echte' Rochefort-gist zoals ook aanbevolen door Adrie Otte. Ik heb hiervoor 2 flesjes Rochefort 6 gekocht. Afgelopen week eerst een wort gemaakt van Muntons moutextract, dit 15 min gekookt en voorzien van gistvoeding. Na afkoelen het depot uit één flesje erbij gevoegd. Daarna beluchten, maar dat was geen succes omdat het schuim de erlenmeyer uitvloog. De gisting kwam niet op gang en dus de volgende dag het depot van het 2de flesje toegevoegd. Helaas, pindakaas, deze deed ook niets.
Aangezien we gisteren bij onze dochter in Son en Breugel waren (diplomauitreiking POH GGZ) maar gauw bij Unibrew in Beek en Donk de Wyeast 1762 gehaald, deze vandaag gesmackt en vanavond na enthousiast opbollen in een halve liter wort gedaan. Nu staat deze lekker te bruisen aan de luchtpomp. Het schuimen is nu beperkt.
Morgenochtend weten we meer ... Het wordt tweetrapper. Volgende stap 1,5 L en dan dinsdag brouwen.

Hoe zijn jullie ervaringen met de opkweek van Rochefort-gist? Doe ik iets verkeerd?

chthon

Ik ben vorige week begonnen met opkweek van Rochefort gist, uit een flesje 8. Eerder toevallig, omdat ik stoofvlees ("stoofkarbonaden") had klaargemaakt, en ik had een restje wort van de vrijdagavond er voor, van het brouwen van een weizenbock.

Eerst een klein beetje wort in het flesje gedaan en de gist losgezwierd, daarna in een reageerbuisje gedaan met een waterslotje er op. Na een paar dagen stond er druk op het waterslot, daarna laten uitgisten tot de vloeistof helder was. Ik zit nu aan de tweede fase, deze keer was de vergisting op 1 nacht in gang. Bijgevoegd een foto van gisterenavond.

Verse wort heb ik gemaakt met 100 ml water en een beetje moutstroop in de microgolf, daarna wat in een ander reageerbuisje gedaan met een stop erop om te laten afkoelen tot kamertemperatuur, de rest ingevroren voor de volgende dagen.


lier

Vorige week Rochefort opgekweekt uit 2 flesjes Rochefort 8, duurde wel lang voor gisting op gang kwam maar verder prima gelukt

mbroek

Citaat van: Pieter1954 op 11-10-2019  21:01 uVorig jaar heb ik een heel lekkere Rochefort 8 gemaakt naar een recept uit het boek 'Verander water in bier'. Aangezien deze bij velen erg goed in de smaak viel wil ik deze nogmaals maken maar nu met de 'echte' Rochefort-gist zoals ook aanbevolen door Adrie Otte. Ik heb hiervoor 2 flesjes Rochefort 6 gekocht. Afgelopen week eerst een wort gemaakt van Muntons moutextract, dit 15 min gekookt en voorzien van gistvoeding. Na afkoelen het depot uit één flesje erbij gevoegd. Daarna beluchten, maar dat was geen succes omdat het schuim de erlenmeyer uitvloog. De gisting kwam niet op gang en dus de volgende dag het depot van het 2de flesje toegevoegd. Helaas, pindakaas, deze deed ook niets.
Aangezien we gisteren bij onze dochter in Son en Breugel waren (diplomauitreiking POH GGZ) maar gauw bij Unibrew in Beek en Donk de Wyeast 1762 gehaald, deze vandaag gesmackt en vanavond na enthousiast opbollen in een halve liter wort gedaan. Nu staat deze lekker te bruisen aan de luchtpomp. Het schuimen is nu beperkt.
Morgenochtend weten we meer .... Het wordt tweetrapper. Volgende stap 1,5 L en dan dinsdag brouwen.

Hoe zijn jullie ervaringen met de opkweek van Rochefort-gist? Doe ik iets verkeerd?

Je moet in de flesjes beginnen, niet die paar gistcelletjes uit een flesje verdrinken in een erlenmeyer. Doe het zoals chthon beschrijft pas als het gist opschalen in een erlenmeyer.

Koen S

Klopt, laat het depot in het flesje, doe daar 50 ml appelsap bij, goed schudden en zet dan een ballonnetje op de fles. Warm wegzetten en wanneer het ballonnetje opbolt, kan je verder opschalen in een erlenmeyer op de roerder.
Natuurlijk alles zo hygiënisch mogelijk.

brouwerwaldonk

Citaat van: Koen S op 12-10-2019  11:48 uKlopt, laat het depot in het flesje, doe daar 50 ml appelsap bij, goed schudden en zet dan een ballonnetje op de fles.
Ikzelf vind 50 ml nog te veel.
Ik begin met maximaal 10 ml steriel wort van 1040 in een transparant flesje, na maximaal 48 uur heb ik vergisting.
Hier een voorbeeld van een oogje gist uit de schuine buis in een flesje met 11ml wort één dag later.


goom

Mijn quadrupel brouw ik met gist uit een Rochefort 10.
Gaat heel goed. Alleen moet je wel geduld hebben met opkweken
Ofwel op tijd starten en de tijd er voor nemen

Pieter1954

Zoals gisteren beschreven de smackpak in 500 ml wort (donkere Muntons extract) gedaan en 12 uur belucht.
Tot nu toe geen enkele activiteit. Gist is uitgezakt.
Ben ik te ongeduldig of heeft de gist in die 12 uur al de suikers opgesoupeerd?

Vanavond zal ik een R8 opentrekken en het depot met een beetje appelsap mengen en de fles voorzien van een ballon.

seed7

Citaat van: Pieter1954 op 12-10-2019  17:18 uBen ik te ongeduldig of heeft de gist in die 12 uur al de suikers opgesoupeerd?

Heb je SG gemeten?

Als je uit een flesje opkweekt, niet beluchten. Eerst laten gisten, dan opschalen en pas bij de tweede of derde stap beginnen met beluchten. Pas beluchten als de gist activiteit vertoont, niet eerder.

Gebruik geen donkere moutextract maar lichte. Die is beter vergistbaar.

Ingo

EBC

12 uur beluchten op 500 ml is wel heel lang, en met te weinig wort. Ik denk niet dat je de gist hiermee goed hebt gedaan.

Ik zou de gist nu in 2 liter doen, schud je starterwort heel goed, zodat er veel lucht in is gekomen, dat is in mijn ervaring ruim voldoende. En dan op de roerder. Stop de roerder zodra de activiteit afneemt, en dan gelijk in de koelkast. Stop op tijd!

Continu beluchten doet meer kwaad dan goed. Je kan niet meten wanneer je moet stoppen. En ga je te ver, dan is je gist kapot. Zuurstof zonder voeding doet de gist interen op reserves, die je juist wilde opbouwen.

Ik heb temperatuurgecontroleerde continu beluchte geroerde starters gemaakt (als pionier vele jaren geleden). Maar mijn vergistingen gingen er steeds minder goed door. Toen ik eenmaal stopte met beluchten (op advies van Kees, met wie ik samen experimenteerde), gingen mijn vergistingen weer als een speer. Al die lucht is precies dat. Lucht!


goom

Gist opkweken is geduld hebben.
Het begint zeer traag maar al die eenmaal op gang is...

Kortom neem de tijd er voor

Pieter1954

De erlenmeyer met de 1762 gist doet helemaal niets. Beluchting toch te lang geweest? De boel maar weg gekieperd.
Het flesje met ballon en appelsap doet ook helemaal niets. Ook weg.
De erlenmeyer met gistextract en depot van R8 staat nu uiteindelijk sinds gisteren lekker te gisten. Morgen koud zetten, afgieten en opschalen.

ppuk

Zou de temperatuur misschien te laag zijn? Heb daar in het verleden wel eens problemen mee gehad. Sinds ik een USB verwarmingsmatje gebruik heb ik daar geen last meer van.

ppuk

Deze heb ik (al heb ik er wel meer voor betaald geloof ik):
€ 4,33  22%OFF | Warmer Pads Verwarmd Verwarming Pad 9W Elektrische USB Knie Verwarmde Pads Warme Kleding Pads Winter Skiën Camping Warm Houden
https://s.click.aliexpress.com/e/4VvGndtW

Jacques

Citaat van: ppuk op 14-10-2019  20:57 uZou de temperatuur misschien te laag zijn? Heb daar in het verleden wel eens problemen mee gehad. Sinds ik een USB verwarmingsmatje gebruik heb ik daar geen last meer van.
Citaat van: ppuk op 14-10-2019  21:01 uDeze heb ik (al heb ik er wel meer voor betaald geloof ik):
€ 4,33  22%OFF | Warmer Pads Verwarmd Verwarming Pad 9W Elektrische USB Knie Verwarmde Pads Warme Kleding Pads Winter Skiën Camping Warm Houden
https://s.click.aliexpress.com/e/4VvGndtW

Dat zijn handige matjes. Goed idee.
Heb je enige idee wat de temperatuur van de starter wordt?

Pieter1954

Kamertemperatuur, 20-21 oC overdag en 16 oC 's nachts.
De halve liter wort vertoonde geen activiteit meer, vanmiddag in de koelkast gezet om uit te zakken.
Morgen afgieten en bij de anderhalve liter nieuw wort schenken, beluchten en weer hopen op resultaat.

EBC

Citaat van: Pieter1954 op 15-10-2019  22:09 uKamertemperatuur, 20-21 oC overdag en 16 oC 's nachts.
De halve liter wort vertoonde geen activiteit meer, vanmiddag in de koelkast gezet om uit te zakken.
Morgen afgieten en bij de anderhalve liter nieuw wort schenken, beluchten en weer hopen op resultaat.

5 °C temperatuurverschil van de starter zelf is kritisch.

Ik zou vooral niet teveel beluchten. Schud de fles flink voordat je de gist toevoegt, zodat er veel lucht in het starterwort zit, maar actief met pompjes en bruissteentjes laat je beter achterwege. Crabtree gaat je tegenwerken.

Nog veel beter, en met haast 100 % garantie, is gedroogde gist gebruiken, maar dat is vast geen antwoord op je vraag. Probeer eens een Nottingham als alternatief voor je 1762  ;D.

PaultjePils

Citaat van: EBC op 16-10-2019  00:21 uProbeer eens een Nottingham als alternatief voor je 1762  ;D.

Dit hoor/zie ik vaker, Bottingham als vervanger voor Belgisch bieren. Echter dacht ik altijd dat Nottingham best een clean gist was (mogelijk iets Engels fruitigs). Hoe kan je dan een Rochefort nabrouwen, die net als andere Belgische bieren sterk gedreven is op esters/fenolen? Nottingham warm vergisten dan?

tdp


ppuk

Citaat van: Jacques op 15-10-2019  21:50 uDat zijn handige matjes. Goed idee.
Heb je enige idee wat de temperatuur van de starter wordt?

Heb de drie verschillende standen ooit gemeten met een temperatuur probe. Op de laagste stand kwam ik op ~ 23 graden uit. Precies goed voor gist opkweek dus. Denk alleen niet dat het bij dit massa product bij iedere productie gelijk zal zijn.

PaultjePils

Citaat van: tdp op 16-10-2019  10:42 uZie bijvoorbeeld de Zuster Agatha.

Daar stelt iemand precies dezelfde vraag ja!! Warm vergisten dus. Dit ga ik zeker snel keer proberen.  :biersmile:

tdp

Citaat van: PaultjePils op 16-10-2019  10:50 uDaar stelt iemand precies dezelfde vraag ja!! Warm vergisten dus. Dit ga ik zeker snel keer proberen.  :biersmile:

:) Succes! De Nottingham schijnt inderdaad erg veelzijdig te zijn, al heb ik hem nu (op aanraden van EBC ;)) pas voor het eerst gebruikt, in een IPA. Afgaande op de geur, geloof ik wel dat dit een mooie Quad of iets dergelijks kan opleveren.

EBC

Dat soort donkere zware bieren hebben het meer van moutsmaken dan van gistesters. Maar het is waar, Nottingham is vrij neutraal.

Niet al te warm mee gaan hoor, dan wordt het te alcoholisch. Ik ga er niet mee boven de 19 °C. Anders vergist het veel te snel en heftig en heb ik teveel blow-off.

Pieter1954

Ik weet wie het boek van Prof. Kevin Verstrepen (KU Leuven) heeft. Volgens mij worden daar ook verwantschappen van de diverse gisten weergegeven.
Wellicht is Nottingham nauw verwant aan de Rochefort.
Kan iemand dat nakijken?

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 16-10-2019  11:14 uIk weet wie het boek van Prof. Kevin Verstrepen (KU Leuven) heeft. Volgens mij worden daar ook verwantschappen van de diverse gisten weergegeven.
Wellicht is Nottingham nauw verwant aan de Rochefort.
Kan iemand dat nakijken?

Als je het boek Belgisch Bier van Kevin Verstrepen bedoeld moet ik je teleurstellen. Dergelijk gedetailleerde informatie over gist geeft het boek niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.