Eerste brouwsel IPA

Gestart door Gunskes, 09-10-2019 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gunskes

Ik zou binnenkort mijn eerste eigen brouwsel willen brouwen.
Vertrokken vanuit een aantal recepten heb ik zelf iets samengesteld.

Graag wil ik iets dat vrij licht is van alcohol percentage, maar toch lekker vol smaakt.
Zelf heb ik graag een bittere afdronk, maar een florale smaak in de mond.

Nog wel enkele vraagjes hierbij:
- Gebruik ik hier teveel verschillende hopsoorten, waardoor bepaalde smaken gaan overheersen, of andere smaken verdrongen worden?
- Ik ben me nog volop aan het inlezen ivm brouwen, technisch heb ik nog te weinig achtergrond over een goed maischschema. Kan iemand me hierover raad geven? Welke temperaturen en tijden kan ik best aanhouden?
- Op welk moment en hoe lang kan ik best dryhoppen?

Hieronder het recept

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0
Naam receptIPA
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume25,7 l
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Rager)50 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,50 lWater uit Zottegem
3,94 mlFosforzuur
0,50 gNaCl
13,47 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
104 mg/l14 mg/l29 mg/l351 mg/l47 mg/l90 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,27 kgPale moutWeyermann6 EBC46,0 %
2,87 kgPale Ale moutDingemans7 EBC40,3 %
0,61 kgRijstvlokkenSupermarkt2 EBC8,6 %
0,36 kgCara 120Dingemans120 EBC5,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,1 gE.K. Goldingpellets5,7%60 min.16,0 IBU
14,8 gWillamettepellets5,5%60 min.10,3 IBU
40,0 gAmarillobellen8,9%11 min.10,9 IBU
30,0 gNelson Sauvinpellets12,8%11 min.13,0 IBU
70,0 gNelson Sauvinpellets12,8%koudhop0,0 IBU
60,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,32 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)GF All American Ale (1272)bovengist

Alvast bedankt!
Jonas Guns

de Machtige Wil

Persoonlijk zou ik me zeker in den beginne beperken tot een bier met zeg twee hoppen om het niet te complex te maken.

Je maischschema is volgens mij wel goed. Drooghoppen zodra de meest hevige gist voorbij is. :brouwen:

Battum80

Aangezien het je eerste bier is zou ik je adviseren alleen Pale mout en cara te gebruiken. Er is niks mis met je maischschema, maar nog eenvoudiger is een eenstapsmaisch op 66 graden. Twee verschillende hoppen lijkt mij ook een betere start, persoonlijk doe ik liever meer hopgiften bij een IPA, op 60, 10, 5 wirlpool en koudhop.

Voor een eerste keer brouw je best veel met 25 liter. Als je de mogelijkheid hebt zou ik je aanraden minder en vaker te brouwen. Zo kan je sneller verschillende nieuwe dingen uitproberen.

Gunskes

Bedankt voor de tips.
Als ik voor een kleinere batch ga, kan ik me iets eenvoudiger gaan beperken tot het aantal hop-soorten.

Indien in een kleinere hoeveelheid zou maken, kan ik alle hoeveelheden gewoon delen door?
In het recept wordt nu gewerkt met maischwater en spoelwater, kan ik best alles in 1x maischen of toch met spoelwater blijven werken, als ik een kleinere hoeveelheid zou gaan maken?

Rob.Erto

Ik sluit me aan bij eerdere reaguurders, je brouwt veel voor een eerste keer. Ik mis in je verhaal waarmee je brouwt. Potten/pannen ed of een automatische brouwketel?
Verder heb je een complex hopschema/moutschema en ga je aan de slag met klaringsmiddel en je water behandelen. Waarom maak je het zo gecompliceerd voor je eerste brouwsel? Een smash bier (single mash, single hop) met een eenstapsmaisch is veel makkelijker en overzichtelijker.

Hoe ben je van plan te gaan spoelen, heb je daar al over nagedacht?

Kortom, houd het simpel en bewaar dit recept voor later.

Martijn0172

Ook ik denk dat je het zelf moeilijk maakt. Met name door de gebruikte gist, je moet namelijk of een starter maken of meerdere verpakkingen enten. Verder zou ik minder hoppen nemen, je bitterheid aanturen met je bitterhop en dan alleen hop toevoegen bij de whirlpool en drooghop. Wat betreft je drooghop, als je pellets gebruikt zou ik ze pas toevoegen wanneer de vergisting volledig is en dan voor een dag of 5. Bellen beter toevoegen wanneer er nog wat vergis tmoet worden. Met bellen heb je toch wat meer zuurstof inslag. Verder zou ik een uurtje op 67 ºC maischen. Dat is prima!

Gunskes

Het is de derde keer dat ik zelf zal brouwen, het is de eerste keer met een eigen recept.
De eerste maal heb ik samen met vrienden onder leiding van een ervaren brouwer met zijn materiaal (potten en pannen) een recept van hem gemaakt.
De tweede maal heb ik zelf met potten en pannen heel erg veel geleerd door het brouwen van het 'Arsegan Moutpakket Special I.P.A'.
De liefde voor het brouwen, maar het geklungel met mijn potten en pannen hebben me overtuigd om een automatische brouwketel aan te kopen. Met een Easybrew 30 (of alternatief wegens niet leveren van dit toestel) wil ik nu graag zelf iets maken.

De belangrijkste constante uit de reacties die ik nu al onthou is 'keep it simple'.

tdp

Citaat van: Gunskes op 19-10-2019  20:45 uDe belangrijkste constante uit de reacties die ik nu al onthou is 'keep it simple'.

En eigenlijk is dat voor alle brouwers een goed uitgangspunt ;)

middelaersch

Citaat van: tdp op 21-10-2019  09:56 uEn eigenlijk is dat voor alle brouwers een goed uitgangspunt ;)

Zeker weten! Het lekkerste bier wat ik tot nu toe gebrouwen heb is ook meteen het simpelste!
Een tripel: pilsmout, 20 procent suiker, en twee soorten hop. Meer niet.

Westmalle tripel schijnt ook niet meer te zijn, en toch een van mijn favorieten.

tdp

Citaat van: middelaersch op 21-10-2019  19:34 uWestmalle tripel schijnt ook niet meer te zijn, en toch een van mijn favorieten.

Heerlijk, afgelopen zondag nog op! Te lang geleden dat ik hem gedronken had.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.