Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG1.008, hergisting met brett; hoe druk te berekenen  (gelezen 235 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwschuur de Vissenkom
SG1.008, hergisting met brett; hoe druk te berekenen
« Gepost op: 09-10-2019 17:58 u »
Ik heb een patersbier gebrouwen, begin sg van 1.040, eind sg 1.008 gebrouwen met Wyeast trappist high gravity. Ik heb nog een drietal brett gisten staan die het wel door zullen trekken naar sg 0.996 ongeveer. Wie kan mij uitleggen hoe ik kan berekenen hoeveel druk deze hergisting op kan leveren? Ik heb nog de zware champagne flessen maar ook BNR met geschuimde kroonkurken (dus druk doorlatend). Hiervoor altijd in petflessen weg gezet maar wil het eens op deze wijze proberen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: SG1.008, hergisting met brett; hoe druk te berekenen
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2019 19:01 u »
Ik heb een patersbier gebrouwen, begin sg van 1.040, eind sg 1.008 gebrouwen met Wyeast trappist high gravity. Ik heb nog een drietal brett gisten staan die het wel door zullen trekken naar sg 0.996 ongeveer. Wie kan mij uitleggen hoe ik kan berekenen hoeveel druk deze hergisting op kan leveren? Ik heb nog de zware champagne flessen maar ook BNR met geschuimde kroonkurken (dus druk doorlatend). Hiervoor altijd in petflessen weg gezet maar wil het eens op deze wijze proberen.
De hergisting op de fles laten afhangen van hoeveel extra suiker een brett nog kan vergisten lijkt me niet verstandig, maar dat was je vraag niet. ervan uitgaande dat je gist van 1040 via 1008 naar 996 kom je op hetvolgende (rekendemo):
begin SG=1040  naar eind SG 1008 geeft ca 323 gram restsuiker per 10 liter bier.
Dan door naar 996 geeft nog 74 g restsuiker per 10 liter, dus er is dan vergist 323 - 74 = 249 g per 10 liter. Dat geeft 249/2 = 124 g koolzuur per 10 liter = 12.4 g per liter = 1.24% samen met de 0.17% die al zit opgelost kom je dan op ca 1.41% koolzuur. Dat geeft ca 7.4 BAR druk bij 20 graden Celsius. Meer dan het dubbele dus van een koolzuurrijke Westmalle tripel bijvoorbeeld.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2019 16:14 u »
Dank je voor je berekening, ik begin deze te snappen  :)

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2019 16:28 u »
Niet elke Brett gaat diep, de svg kan sterk variŽren.
Collega Serge deed wat tests met verschillende Bretts, o.a. voor bottle conditioning:
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/10625-test-verschillende-brett-stammen-voor-100-brett-vergisting-en-voor-bottle-condit/&postID=189017&highlight=brett%2Bvergisting#post189017

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2019 17:33 u »
Klopt, drie keer raden hoe ik aan de Brett kom ;-)

Twee van deze al gebruikt met dit resultaat, ik ben dus uitgegaan van het ergste.

Tags: