NEIPA waterwaarde

Gestart door Fruitbiertje, 09-10-2019 16:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fruitbiertje

Na een tijdje niet meer gebrouwen te hebben, nu eindelijk weer gestart.
Voor mijn stop had ik verschillende hopsoorten in Italië besteld, maar die liggen nu nog in de koelkast en zijn volgens de houdbaarheidsdatum nog wel goed.

Voor mijn stop stond de neipa al op het verlanglijstje, maar nu wil ik hem toch zeker wel snel gaan maken.

Meest gebruikte hopsoorten zoals Citra, Galaxy, Amarillo, Hull Melon, en Azacca in huis, dus qua hop gaat het wel lukken.

Maar wil nu ook voor het eerst mijn water gaan regelen.
Al een aantal artikelen zitten lezen en forumberichten hier, maar het blijft nog een aardige acracadabra voor mij.
BrouwHulp kent de Neipa nog niet, dus moet ik dan van een ipa uitgaan?
Op de site van Frontaal geven ze aan dat je een 1:2 sulfate/chloride ratio moet aanhouden voor een goed resultaat.

Mijn waterwaardes opgevraagd bij mijn waterbedrijf geven aan:
Calcium: 44 mg/l
Magnesium: 8 mg/l
Natrium: 57 mg/l
chloride: 55 mg/l
sulfaat: 48 mg/l
zuurgraad (pH) 8.5

Welk middel(en) moet ik nu gebruiken, en hoeveel wil ik "juist" water hebben voor een neipa?
Als ik de 1:2 ratio zal aanhouden dan zal ik dus de sulfaat moeten ophogen toch?

Jacques

Citaat van: Fruitbiertje op 09-10-2019  16:50 uBrouwHulp kent de Neipa nog niet, dus moet ik dan van een ipa uitgaan?
...
Welk middel(en) moet ik nu gebruiken, en hoeveel wil ik "juist" water hebben voor een neipa?
Als ik de 1:2 ratio zal aanhouden dan zal ik dus de sulfaat moeten ophogen toch?

Ga inderdaad uit van een IPA.

Om een aangename bitterheid te krijgen kan je beter de hoeveelheid sulfaat niet verhogen. In plaats daarvan verhoog je de hoeveelheid chloride.
Dit wordt ook weergegeven in de formule. Twee keer zo veel chloride dan sulfaat...  ;) ;D

Walsingham

Citaat van: Fruitbiertje op 09-10-2019  16:50 uVoor mijn stop had ik verschillende hopsoorten in Italië besteld, maar die liggen nu nog in de koelkast en zijn volgens de houdbaarheidsdatum nog wel goed.


In de toekomst kan je je hop ook bewaren in de diepvriezen. Dan blijven ze nog langer goed!


Citaat van: Fruitbiertje op 09-10-2019  16:50 uMaar wil nu ook voor het eerst mijn water gaan regelen.
Al een aantal artikelen zitten lezen en forumberichten hier, maar het blijft nog een aardige acracadabra voor mij.
BrouwHulp kent de Neipa nog niet, dus moet ik dan van een ipa uitgaan?
Op de site van Frontaal geven ze aan dat je een 1:2 sulfate/chloride ratio moet aanhouden voor een goed resultaat.

Mijn waterwaardes opgevraagd bij mijn waterbedrijf geven aan:
Calcium: 44 mg/l
Magnesium: 8 mg/l
Natrium: 57 mg/l
chloride: 55 mg/l
sulfaat: 48 mg/l
zuurgraad (pH) 8.5

Welk middel(en) moet ik nu gebruiken, en hoeveel wil ik "juist" water hebben voor een neipa?
Als ik de 1:2 ratio zal aanhouden dan zal ik dus de sulfaat moeten ophogen toch?

Je wilt twee keer meer chloride dan sulfaat. Je voegt dus best Calciumsulfaat toe (te kopen bij de brouwwinkel). Hiermee verhoog je ook Calcium, wat de pH helpt (verlagen richting 5.2 - 5.4)   tijdens het maischen.

Broutenaar

Ik ben hier ook mee aan het stoeien.

@ Jacques => Als mijn leidingwater er net zo uit ziet, waar ga ik dan mee verhogen? Met Calciumchloride?

Alvast bedankt!

Jacques

Citaat van: Broutenaar op 25-12-2020  22:35 uIk ben hier ook mee aan het stoeien.

@ Jacques => Als mijn leidingwater er net zo uit ziet, waar ga ik dan mee verhogen? Met Calciumchloride?

Alvast bedankt!

Ja. Calciumchloride geeft een veel verfijndere/rondere smaak dan calciumsulfaat dat een wat rauw bittere smaak geeft.

Jan de Graaff

The Craft Beer Channel heeft, met input van de Verdant Brouwerij, een NEIPA van hen gebrouwen. De blog met recept en links naar de video's op youtube hier.

Als doelwaterprofiel hebben zij:
100 Ca
50 Na
230 Cl
14 SO4

In de commentaren is er vervolgens de volgende 'dicsussie':
CiteerThe SO4 to Cl ratio looks extreme! 14:230. Is that correct?
CiteerYep, comes straight from Verdant!

D.R.K.

Laatst een keer een NEIPA gebrouwen en vanuit de brouwerij toen het advies voor een verhouding van 3:1 (CaCl2:CaSO4)

Uiteindelijk hier niet mee gebruiken en een verhouding van 1,2:1 gedaan.
Het is een lekkere Neipa geworden

Hij had wel een wat rauwe afdronk, maar zit nu een 3 maand of fles en de smaak is veel zachter nu (buitenom dat die natuurlijk bruiner aan het worden is, dus mooi oxidatie....  :nut: )

Voor de volgende keer ga ik dus de verhouding wel wat meer richting de 3:1 zetten

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 26-12-2020  12:47 uVoor de volgende keer ga ik dus de verhouding wel wat meer richting de 3:1 zetten

Voor een NEIPA mag je rustig meer chloride gebruiken. Bitterheid is iets wat je eigenlijk niet wilt bij deze bierstijl. Je wilt vooral veel hoparoma!

Broutenaar

Citaat van: Jacques op 25-12-2020  22:46 uJa. Calciumchloride geeft een veel verfijndere /rondere smaak dan calciumsulfaat dat een wat rauw bittere smaak geeft.

Dank je Jacques, daar ga ik mee aan de slag ! Een aantal biertjes die ik gebrouwen heb waren al lekker, ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken!

D.R.K.

Citaat van: Jacques op 25-12-2020  22:46 uJa. Calciumchloride geeft een veel verfijndere/rondere smaak dan calciumsulfaat dat een wat rauw bittere smaak geeft.

Thanks, als ik naar mijn standaard waterprofiel voor Groningen kijk:

Kom ik op een 52 mg/l Cl en 18 mg/l SO4 , hiermee heb je dus al een verhouding van 3:1 zonder aanpassing.

Zou het in zo'n geval ook handig kunnen zijn om sowieso extra calciumchloride en calciumsulfaat toe te voegen zodat voor beide het mg/l omhoog gaat maar de verhouding dus gelijk blijft.

Of maakt dat uiteindelijk niet uit?

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 27-12-2020  11:02 uThanks, als ik naar mijn standaard waterprofiel voor Groningen kijk:

Kom ik op een 52 mg/l Cl en 18 mg/l SO4 , hiermee heb je dus al een verhouding van 3:1 zonder aanpassing.

Zou het in zo'n geval ook handig kunnen zijn om sowieso extra calciumchloride en calciumsulfaat toe te voegen zodat voor beide het mg/l omhoog gaat maar de verhouding dus gelijk blijft.

Of maakt dat uiteindelijk niet uit?

Je mag rustig de hoeveelheid calciumchloride verhogen. Het is geen probleem als de verhouding hoger ligt dan 3:1. Een punt om in de gaten te houden is de hoeveelheid calciumionen. De totale hoeveelheid hoor je onder de 200 à 250 mg per liter te houden. Om meer chloride te krijgen kun je ook keukenzout gebruiken. Dat mag ook zeezout of himalaya zout zijn.  :D

Broutenaar

Citaat van: Jacques op 27-12-2020  21:37 uJe mag rustig de hoeveelheid calciumchloride verhogen. Het is geen probleem als de verhouding hoger ligt dan 3:1. Een punt om in de gaten te houden is de hoeveelheid calciumiconen. De totale hoeveelheid hoor je onder de 200 à 250 mg per liter te houden. Om meer chloride te krijgen kun je ook keukenzout gebruiken. Dat mag ook zeezout of himalaya zout zijn.  :D

Kijk dat noem ik een goede tip Jacques! Maar hoeveel moet er dan bij?

Ik lees op Google :

Chloride is een mineraal dat een onderdeel is van keukenzout (natriumchloride). 1 gram keukenzout bestaat uit 0,4 gram natrium en 0,6 gram chloride.

Laten we zeggen dat ik inmaisch met 20 liter, ik heb (zie hierboven) 55 mg/l en wil dus naar rond de 100 of iets meer mg/l.
Dan kom ik op 50 mg/l extra, 20l x 50 mg = 1000 mg = 1 g chloride.
Dus dan zou ik 1 / 0,6 = 1,6667 g zout moeten toevoegen?

Als ik niet boven de 250 mag uitkomen, dan mag ik dus 2 gram zout erbij gooien.

Klopt dat ?

Jacques

Citaat van: Broutenaar op 12-01-2021  21:19 uKijk dat noem ik een goede tip Jacques! Maar hoeveel moet er dan bij?

Je mag gaan tot zo'n 400 mg chloride per liter. Daarboven krijg je een zoute smaak. Boven de 600 mg/liter zou het volgens de literatuur de vergisting remmen. Tests die ik in het verleden heb uitgevoerd met hogere concentraties leerde mij dat vooral de start van de vergisting langzamer verloopt. Op het eind SG heeft de concentratie niet zo heel invloed. Vanwege de zoute smaak doe je er dus goed aan om de concentratie chloride te beperken. Iets anders wordt het als je een zoute gose wil brouwen...

Broutenaar

Citaat van: Jacques op 12-01-2021  22:03 uJe mag gaan tot zo'n 400 mg chloride per liter. Daarboven krijg je een zoute smaak. Boven de 600 mg/liter zou het volgens de literatuur de vergisting remmen. Tests die ik in het verleden heb uitgevoerd met hogere concentraties leerde mij dat vooral de start van de vergisting langzamer verloopt. Op het eind SG heeft de concentratie niet zo heel invloed. Vanwege de zoute smaak doe je er dus goed aan om de concentratie chloride te beperken. Iets anders wordt het als je een zoute gose wil brouwen...

Hoi Jacques, ik heb net mij post hierboven aangepast, zonder de pagina even te verversen.
Ik zie dus net jouw reactie pas  :(
Maar als ik goed lees, dan kan ik mijn hoeveelheden makkelijk aanhouden, meer dan 400 mg zal ik dan niet halen  :)

Thanks !

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.