Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA waterwaarde  (gelezen 230 keer)

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
NEIPA waterwaarde
« Gepost op: 09-10-2019 16:50 u »
Na een tijdje niet meer gebrouwen te hebben, nu eindelijk weer gestart.
Voor mijn stop had ik verschillende hopsoorten in ItaliŽ besteld, maar die liggen nu nog in de koelkast en zijn volgens de houdbaarheidsdatum nog wel goed.

Voor mijn stop stond de neipa al op het verlanglijstje, maar nu wil ik hem toch zeker wel snel gaan maken.

Meest gebruikte hopsoorten zoals Citra, Galaxy, Amarillo, Hull Melon, en Azacca in huis, dus qua hop gaat het wel lukken.

Maar wil nu ook voor het eerst mijn water gaan regelen.
Al een aantal artikelen zitten lezen en forumberichten hier, maar het blijft nog een aardige acracadabra voor mij.
BrouwHulp kent de Neipa nog niet, dus moet ik dan van een ipa uitgaan?
Op de site van Frontaal geven ze aan dat je een 1:2 sulfate/chloride ratio moet aanhouden voor een goed resultaat.

Mijn waterwaardes opgevraagd bij mijn waterbedrijf geven aan:
Calcium: 44 mg/l
Magnesium: 8 mg/l
Natrium: 57 mg/l
chloride: 55 mg/l
sulfaat: 48 mg/l
zuurgraad (pH) 8.5

Welk middel(en) moet ik nu gebruiken, en hoeveel wil ik "juist" water hebben voor een neipa?
Als ik de 1:2 ratio zal aanhouden dan zal ik dus de sulfaat moeten ophogen toch?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: NEIPA waterwaarde
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2019 21:28 u »
...
Welk middel(en) moet ik nu gebruiken, en hoeveel wil ik "juist" water hebben voor een neipa?
Als ik de 1:2 ratio zal aanhouden dan zal ik dus de sulfaat moeten ophogen toch?

Ga inderdaad uit van een IPA.

Om een aangename bitterheid te krijgen kan je beter de hoeveelheid sulfaat niet verhogen. In plaats daarvan verhoog je de hoeveelheid chloride.
Dit wordt ook weergegeven in de formule. Twee keer zo veel chloride dan sulfaat...  ;) ;D

Offline Walsingham

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Elke dag is brouwdag.
Re: NEIPA waterwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2019 13:54 u »

Voor mijn stop had ik verschillende hopsoorten in ItaliŽ besteld, maar die liggen nu nog in de koelkast en zijn volgens de houdbaarheidsdatum nog wel goed.

In de toekomst kan je je hop ook bewaren in de diepvriezen. Dan blijven ze nog langer goed!

Maar wil nu ook voor het eerst mijn water gaan regelen.
Al een aantal artikelen zitten lezen en forumberichten hier, maar het blijft nog een aardige acracadabra voor mij.
Op de site van Frontaal geven ze aan dat je een 1:2 sulfate/chloride ratio moet aanhouden voor een goed resultaat.

Mijn waterwaardes opgevraagd bij mijn waterbedrijf geven aan:
Calcium: 44 mg/l
Magnesium: 8 mg/l
Natrium: 57 mg/l
chloride: 55 mg/l
sulfaat: 48 mg/l
zuurgraad (pH) 8.5

Je wilt twee keer meer chloride dan sulfaat. Je voegt dus best Calciumsulfaat toe (te kopen bij de brouwwinkel). Hiermee verhoog je ook Calcium, wat de pH helpt (verlagen richting 5.2 - 5.4)   tijdens het maischen.

Tags: