Hergisting Quadrupel

Gestart door P@sc@l, 09-10-2019 16:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P@sc@l

Hallo allemaal,

ik lees op diverse forums dat meer mensen al hebben ervaren waar ik ook tegenaan loop.
Ik heb een quadrupel gebrouwen van ongeveer 10%, het probleem is echter dat deze niet wil hergisten in de fles, er wordt geen koolzuur ontwikkeld  :-[
Ik heb deze al een aantal maanden geleden gebrouwen en gebotteld.
Nu lees ik dat het kan helpen om de flessen nog een keertje goed te schudden en dan op de kop bij 22-25 graden nog een tijdje weg te zetten, heeft dit echter nog zin na een aantal maanden?

Ik was anders aan het overwegen om anders de flessen weer te hervullen maar dan met bottelgist, mocht bovenstaande niet helpen.

Iemand hier nog een raad en of ervaring mee?

Zou zonde zijn om dit weg te moeten spoelen, de smaak is overigens heerlijk  ^-^, alleen geen koolzuur.

Martijn0172

Welke gist heb je gebruikt? Door middel van schudden en omgekeerd in een krat zetten is mij wel eens gelukt om een trage hergisting op gang te brengen. Maar na een aantal maanden nog?

Oxhead

Een door mij beproefde methode.

Een zakje Brewferm top hydrateren in warm water van 35 graden, dopje van het flesje en met een ontsmet pipetje 1 tot 2 druppels in het flesje doen.
Nieuw dopje erop en 2 weken warm zetten (20-24 graden). Dan heb je gegarandeerd koolzuur.

Waarom Brewferm top zal de vraag wel worden. Deze gist niet te ver door heeft een hoge alcoholtolerantie en plakt goed aan de bodem.

Succes. :brouwen:


Jacques

Citaat van: P@sc@l op 09-10-2019  16:11 uHallo allemaal,

ik lees op diverse forums dat meer mensen al hebben ervaren waar ik ook tegenaan loop.
Ik heb een quadrupel gebrouwen van ongeveer 10%, het probleem is echter dat deze niet wil hergisten in de fles, er wordt geen koolzuur ontwikkeld  :-[
Ik heb deze al een aantal maanden geleden gebrouwen en gebotteld.
Nu lees ik dat het kan helpen om de flessen nog een keertje goed te schudden en dan op de kop bij 22-25 graden nog een tijdje weg te zetten, heeft dit echter nog zin na een aantal maanden?

Ik was anders aan het overwegen om anders de flessen weer te hervullen maar dan met bottelgist, mocht bovenstaande niet helpen.

Iemand hier nog een raad en of ervaring mee?

Zou zonde zijn om dit weg te moeten spoelen, de smaak is overigens heerlijk  ^-^, alleen geen koolzuur.


Allereerst hartelijk welkom op dit forum.

Over het moeilijk op gang komen van hergisting is inderdaad al heel veel geschreven op dit forum.
Ik raad je aan als je een vraag hebt ook even te kijken bij de tags. Er is een tag hergisting op fles  ;)

P@sc@l

Ik heb voor de gisting, 1762 Belgian Abbey 2, gebruikt.
Deze heb ik via een giststarter wel eerst opgekweekt.

Ik zal eerst eens methode een proberen en mocht dit na 2-3 weken geen resultaat opleveren dan kan ik nog altijd proberen om via het pipet gist toe te voegen.

@ Jacques, bedankt voor de extra info.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

JanEric

Misschien een domme vraag: hoeveel suiker heb je toegevoegd bij bottelen?

Silky

Bij bieren met 9% alcohol of meer heb ik geleerd steeds een klein beetje bottelgist te gebruiken, dan heb je nooit problemen met de hergisting. Achteraf de flesjes terug openen is een heel gedoe en bovendien verhoog je de kans op oxidatiesmaakjes in je bier...
ik merk dat de tendens op het Nederlandse forum is om'het gebruik van bottelgist zoveel mogelijk te vermijden (bier sneller helder, minder residu op de bodem van de flesjes) terwijl de Vlamingen er luidens de commentaren op hun forum duidelijk minder graten in zien. Voor beide standpunten is wellicht iets te zeggen, maar een hergisting die niet op gang komt vind ik toch wel heel vervelend...  :proost:

brouwerwaldonk

Ongeacht of ik een sterk of minder sterk bier maak, ik doe er altijd bottelgist bij vóór ik bottel. Dat hoeft niet echt veel te zijn. Als voorbeeld, ik maak een mini starter van slechts 10ml om 45L bier te bottelen, met een gist uit mijn gistbank. Leer een starter maken en gist bewaren op schuine buis of op wort, het is echt niet moeilijk en je moet nooit nog gist kopen. Je moet wel steriel kunnen maken en werken, is een vereiste.   

P@sc@l

Citaat van: JanEric op 09-10-2019  22:20 uMisschien een domme vraag: hoeveel suiker heb je toegevoegd bij bottelen?

Ik heb 6 gram per liter toegevoegd.

Rinus

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-10-2019  09:48 uOngeacht of ik een sterk of minder sterk bier maak, ik doe er altijd bottelgist bij vóór ik bottel. Dat hoeft niet echt veel te zijn. Als voorbeeld, ik maak een mini starter van slechts 10ml om 45L bier te bottelen, met een gist uit mijn gistbank. Leer een starter maken en gist bewaren op schuine buis of op wort, het is echt niet moeilijk en je moet nooit nog gist kopen. Je moet wel steriel kunnen maken en werken, is een vereiste.   

Hoe kan ik dat het beste doen als ik ca 30 L in de Grainfather conical fermentor uitgegist heb?
Ik bottel met bottelpijpje direct uit het vat en ik voeg per flesje wat suiker toe. Ik heb ook 'last' van weinig koolzuur en weinig schuim, mijn bieren zijn overigens meestal wel 7% of hoger.
Moet ik echt per flesje een of twee druppels gist toevoegen of kan dat in direct in het vat?
Ik betwijfel bij toevoegen in het vat of de bottelgist dan wel goed verdeeld wordt?

brouwerwaldonk

Citaat van: Rinus op 10-10-2019  11:17 uHoe kan ik dat het beste doen als ik ca 30 L in de Grainfather conical fermentor uitgegist heb?
Wat ik je kan aanraden is, hevel uw bier over naar een ander vat zonder de oude gist mee te pakken, maar met de uitstroom op de bodem van het ontvangende vat. Daar voeg je een halve gram korrelgist, die je de tijd geeft om op te lossen, of een mini starter aan toe en dan de suiker opgekookt in een minimum aan water. Na zacht omroeren kan je beginnen met bottelen. Zo zit in elk flesje evenveel bottelsuiker en bottelgist.

Rinus

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-10-2019  13:02 uWat ik je kan aanraden is, hevel uw bier over naar een ander vat zonder de oude gist mee te pakken, maar met de uitstroom op de bodem van het ontvangende vat. Daar voeg je een halve gram korrelgist, die je de tijd geeft om op te lossen, of een mini starter aan toe en dan de suiker opgekookt in een minimum aan water. Na zacht omroeren kan je beginnen met bottelen. Zo zit in elk flesje evenveel bottelsuiker en bottelgist.
Dankjewel voor de adviezen. Het zou dan voor mij wel al het derde vat worden, omdat ik namelijk de hoofdvergisting in een carboy laat plaatsvinden omdat ik graag wil zien wat er gebeurd, of de gist al op de bodem ligt en of het bier al helder aan het worden is.
Daarna gaat het over in de Grainfather conical waarbij dus het grootste gedeelte residu / gist in de carboy achter blijft.
Op zich zou het geen probleem mogen zijn als ik alles goed desinfecteer en inderdaad het bier onderin het vat laat stromen zonder te veel zuurstof inslag. (ik heb nog 2 brewtech vaten, die zouden nog goed als bottelvat kunnen dienen. Ik moet wel zeggen dat ik het vaak redelijk lang in de vaten laat staan (4-6 weken is geen uitzondering) zou dat wel of niet goed zijn? zeker bij een Quadrupel zou je verwachten dat geduld een schone zaak is, toch?



Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-10-2019  09:48 uOngeacht of ik een sterk of minder sterk bier maak, ik doe er altijd bottelgist bij vóór ik bottel. Dat hoeft niet echt veel te zijn. Als voorbeeld, ik maak een mini starter van slechts 10 ml om 45 L bier te bottelen, met een gist uit mijn gistbank. Leer een starter maken en gist bewaren op schuine buis of op wort, het is echt niet moeilijk en je moet nooit nog gist kopen. Je moet wel steriel kunnen maken en werken, is een vereiste.   

Ieder zijn werkwijze.
Door mij wordt zelden of nooit bottelgist gebruikt, ook niet bij zware bieren. Maar ik laat mijn bieren ook geen weken staan als de vergisting voorbij is. Ik voeg een ruime hoeveelheid actieve gist toe. Hierdoor verloopt zowel de hoofd- als de nagisting vlot. Als de nagisting aan het aflopen is verhoog ik de temperatuur om te zorgen dat het bier goed uitgist. Het SG wordt door mij in de gaten gehouden. Als deze 3 tot 4 dagen niet daalt bottel ik het bier. Vaak is dat na 2 tot 3 weken.

Het gebottelde bier zet ik in de gistingskast bij een temperatuur tussen de 22 en 24 ºC. De hergisting op de fles komt snel op gang en na een week heeft het bier al een behoorlijke hoeveelheid koolzuur.

Rinus

Citaat van: Jacques op 10-10-2019  22:59 uHet gebottelde bier zet ik in de gistingskast bij een temperatuur tussen de 22 en 24 ºC. De hergisting op de fles komt snel op gang en na een week heeft het bier al een behoorlijke hoeveelheid koolzuur.
Een gistingskast heb ik helaas niet en thuis ook niet de ruimte voor. Wellicht kan ik daarmee nog verder verbeteren. Ik zal ook beter de vergisting in de gaten moeten houden, regelmatig meten en niet 4-6 weken in het vat laten zitten.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 10-10-2019  22:59 uHet SG wordt door mij in de gaten gehouden. Als deze 3 tot 4 dagen niet daalt bottel ik het bier. Vaak is dat na 2 tot 3 weken.

Het gebottelde bier zet ik in de gistingskast bij een temperatuur tussen de 22 en 24 ºC. De hergisting op de fles komt snel op gang en na een week heeft het bier al een behoorlijke hoeveelheid koolzuur.
Idem hier, SG goed volgen, bottelen 3 weken na het brouwen. Koolzuur en schuim na een week bottelen.

P@sc@l

hallo allemaal,
Ik heb 2 weken gelden de flesjes flink geschud en ondersteboven bij 25 graden weggezet.
Gisteren een fles geprobeerd, maar helaas het heeft niet mogen helpen.
Kan dus concluderen dat dit na 5 maanden niet meer werkt, alle gist is dan waarschijnlijk al afgestorven.

Ik ga nu de flesjes voorzien van bottelgist, hiervoor wil ik de Lallemand CBC gebruiken.
Wat is het advies voor ongeveer 20 liter?
Zelf zat ik aan 2 gram te denken, aangezien het bier ongeveer 10 % alcohol bevat.

Hay

Gewoon doen wat Marco(oxhead) je aanbevolen heeft.
En bij zwaardere bieren doe ik net als Brouwerwaldonk een beetje bottelgist toevoegen werkt perfect.
En of het hoeft of niet ik doe het toch en heb nooit problemen.

P@sc@l

Gisteren na 1.5 week een flesje open  :groots: :groots: :groots:
Yes, er ik heb hergisting en een mooie schuimkraag  :biersmile:

Daarna een commerciële fles geopend en ik moet zeggen dat mijn bier hier niet voor onderdoet.  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.