Verwarming grotere CCT's

Gestart door Martijn0172, 09-10-2019 12:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ik zag de nieuwe SS-brewtecht jacked uni tank en vroeg me af hoe dit wordt verwarmd. Grotere CCT's hebben vaak alleen een koelmantel, hoe worden deze CCT op temperatuur gehouden? Deels natuurlijk door het volume en de warmte die door de vergisting af komt, maar is dat genoeg? Of wordt de ruimte vaak op een bepaalde temperatuur gehouden.

Oscar

Citaat van: Martijn0172 op 09-10-2019  12:54 uDeels natuurlijk door het volume en de warmte die door de vergisting af komt, maar is dat genoeg?

Ja  :)

Niels B.

Dat is niet altijd genoeg.
Maar, Oscar gaat zijn hele pand opwarmen om zijn saisons te brouwen =D (en daarmee ook de bieren in lagering, die dus harder gekoeld moeten worden)

Zelf kijk ik naar een tweedelig systeem. 1 leiding voor verhitting, en 1 voor koeling. Op die manier hoeven we niet het hele pand op te warmen voor slechts die ene tank waarvan ik wil dat de temperatuur harder omhoog gaat dan de gist zelf creëert.

Voor de kleinere tanks zal dat niet direct nodig zijn. Maar, voorwaarde daarvoor is wel dat het in de ruimte waar je vergist warm genoeg is. Als je in de schuur brouwt en 't wordt -5 in de winter wil het nog wel eens gebeuren dat de gist te langzaam gaat vergisten.

Martijn0172

Dank voor de info. Het vergisten van een Saison zonder aanpassingen vraag dan wel een hoge energierekening  >:D


hansHalberstadt

Citaat van: Niels B. op 09-10-2019  14:51 uDat is niet altijd genoeg.
Maar, Oscar gaat zijn hele pand opwarmen om zijn saisons te brouwen =D

Ik denk dat Oscar iets meer volume brouwt dan de 20-50 liters van de amateur brouwers. En voor warmte afvoer is de verhouding oppervlak/volume belangrijk. voor 1000 liter tov 20 liter is het volume dus 50 x zo groot maar het oppervlak is maar 13x zo groot. Dat is ongeveer te vergelijken met 75% van je 20 liter gistingsvat heel goed isoleren en 25% open laten om te koelen. 

MO

Mijn brouwerij is inderdaad te koud in de winter en ik ben op zoek naar een oplossing om mijn CCT's ook te kunnen verwarmen. De hele ruimte 9 m x 15 m x 4,5 m verwarmen is kostbaar! Bij een lage omgevingstemperatuur krijg je zeker slepende vergistingen, dat hebben we al gemerkt.

hansHalberstadt

Je kunt ongeveer het vermogen uitrekenen wat de gist produceert:
Vermogen = Sg punten/uur x literswort x  0.335 (Watt)
Met grofweg 0.5 SG punt per uur en 1000 liter zit je dan op ca 150 - 200 Watt en misschien 400 Watt tijdens de gistingspiek. Dan moet je zo'n vat wel gaan isoleren als het echt koud wordt buiten.


beermenke

Ik heb naar tevredenheid een oude elektrische deken gebruikt en gecontroleerd aangestuurd

hansHalberstadt

Ik heb eigenlijk nog nooit een isolatie om een prof gistingstank van 500+ liter gezien. Of verwarm je als het nodig is gewoon via de koelleiding die rondom de tank loopt?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2019  19:15 uIk denk dat Oscar iets meer volume brouwt dan de 20-50 liters van de amateur brouwers.

Ook Niels brouwt grotere volumes...  :)

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2019  21:29 uIk heb eigenlijk nog nooit een isolatie om een prof gistingstank van 500+ liter gezien. Of verwarm je als het nodig is gewoon via de koelleiding die rondom de tank loopt?
Ja.
Om te verwarmen gaat er warm vloeistof door de leiding en om te koelen een koude vloeistof.
Mijn CCT van 26,5 liter wordt door een verwarmingsbelt van 35 Watt verwarmt. Voor een grotere CCT kan je 2 of 3 belten gebruiken.

EBC

Citaat van: Niels B. op 09-10-2019  14:51 uDat is niet altijd genoeg.
Maar, Oscar gaat zijn hele pand opwarmen om zijn saisons te brouwen =D (en daarmee ook de bieren in lagering, die dus harder gekoeld moeten worden)

Zelf kijk ik naar een tweedelig systeem. 1 leiding voor verhitting, en 1 voor koeling. Op die manier hoeven we niet het hele pand op te warmen voor slechts die ene tank waarvan ik wil dat de temperatuur harder omhoog gaat dan de gist zelf creëert.

Voor de kleinere tanks zal dat niet direct nodig zijn. Maar, voorwaarde daarvoor is wel dat het in de ruimte waar je vergist warm genoeg is. Als je in de schuur brouwt en 't wordt -5 in de winter wil het nog wel eens gebeuren dat de gist te langzaam gaat vergisten.

De grote groene ecologische vraag is natuurlijk of saisons wel die hoge temperaturen nodig hebben. Ik denk van niet.  :brouwen:

Met 20 °C brouw je een prima saison. Vergeet die ene wijngist van Dupont. Laat ze gaan in de zomer, en accepteer de winter. Je gaat het verschil niet proeven, je klanten toch zeker niet.  ;D

Niels B.

Citaat van: Jacques op 09-10-2019  22:12 uOok Niels brouwt grotere volumes...  :)

 :-*

Citaat van: MO op 09-10-2019  19:33 uMijn brouwerij is inderdaad te koud in de winter en ik ben op zoek naar een oplossing om mijn CCT's ook te kunnen verwarmen. De hele ruimte 9 m x 15 m x 4,5 m verwarmen is kostbaar! Bij een lage omgevingstemperatuur krijg je zeker slepende vergistingen, dat hebben we al gemerkt.

Dus precies dat.
Water/glycol mix opwarmen in een apart vat, dit rondpompen door dezelfde leidingen als het koelsysteem. Moeten je "stc's" het wel aankunnen om twee kleppen aan te sturen.

Citaat van: EBC op 10-10-2019  00:52 uDe grote groene ecologische vraag is natuurlijk of saisons wel die hoge temperaturen nodig hebben. Ik denk van niet.  :brouwen:


OK. Impact van 1 batch weggooien door slepende niet op gang komende gist, in vergelijking met het opwarmen en sturen van de andere batches. Ik denk dat opwarming het gaat winnen!

CeesM

Citaat van: Niels B. op 10-10-2019  11:14 uDus precies dat.
Water/glycol mix opwarmen in een apart vat, dit rondpompen door dezelfde leidingen als het koelsysteem. Moeten je "stc's" het wel aankunnen om twee kleppen aan te sturen.
Dat zou moeten kunnen. Bij verwarmen gaat klep warm open en bij koelen klep koud. Want een magnetische klep (lees magnetisch ventiel) sluit als er geen spanning op staat.
Het nadeel is dat je meer energie kwijt bent omdat het warme water constant warm moet zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.