Veel bubbels in bierlijn uit keg

Gestart door PaultjePils, 09-10-2019 00:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PaultjePils

Ik heb nu al met paar kegs gehad dat er uit de keg bubbels komen in de bierlijn wat met tappen alleen maar schuim geeft. In dit filmpje is te zien hoe een keg met weinig druk (ook niet aangesloten op CO2) bubbels geeft vanuit de ball lock zo de bierlijn in. Uitgaande van oversaturatie heb ik al vaak de keg gepurged zonder opnieuw CO2 toe te voegen. Echter heeft dit niks uitgehaald. De druk die op de kegs zit (ook voor saturatie) is 0.8 bar met 5-6 graden Celcius. Ik heb ook de ball lock van de keg nog even met de sleutel vaster gedraaid en dat doet ook niks. Waar zit die lek toch? Kan iemand mij helpen??   :weetniet:

Hier het korte filmpje:


Cheers! Paul


EBC

Er is geen lek. Je tapt zonder CO2!

Je moet CO2 aansluiten met een hogere druk dan de verzadigingsdruk.

hansHalberstadt

Klopt. Wat er nu gebeurt is dat je gaat tappen en daardoor neemt het volume boven het bier toe en dus neemt de druk af. Door de afnemende druk komt er koolzuur vrij en dat zijn jouw belletjes in de leiding. Hoe voller je fust hoe meer last je hiervan hebt. Je moet tijdens het tappen dus de koolzuur onder de zelfde druk van 0.8 BAR blijven toevoeren. Evt tijdens het tappen zelfs nog iets hoger zetten.

PaultjePils

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2019  13:14 uKlopt. Wat er nu gebeurt is dat je gaat tappen en daardoor neemt het volume boven het bier toe en dus neemt de druk af. Door de afnemende druk komt er koolzuur vrij en dat zijn jouw belletjes in de leiding. Hoe voller je fust hoe meer last je hiervan hebt. Je moet tijdens het tappen dus de koolzuur onder de zelfde druk van 0.8 BAR blijven toevoeren. Evt tijdens het tappen zelfs nog iets hoger zetten.

Ok dit is goede info. Ik heb de druk even hoger gedaan dan 0.8 en ben gaan tappen. Ik zie geen bubbels meer komen uit de keg. Echter tap ik nog steeds puur schuim. Dat terwijl ik met een ander fust in dezelfde koelkast en druk nergens last van heb. Nog dingen waar ik op moet letten? :)

hansHalberstadt

Citaat van: PaultjePils op 09-10-2019  21:35 uNog dingen waar ik op moet letten? :)
Ja misschien kun je eens beschrijven hoe het deel na je fust eruit ziet:
leiding: binnendiameter en hoe lang?
tapkraan: gewone tapkraan of compensator kraan?
Het gaat om het geheel waarbij je moet beseffen dat je druk van 0.8 BAR in je fust geleidelijk afgebouwd wordt naar 0 aan het uiteinde van je tapkraan en dat terwijl je met de tapkraan helemaal open nog rustig moet kunnen tappen.
Hoe lang duurt het om een glas te tappen als je de tapkraan helemaal open zet?

PaultjePils

Yes kennelijk heeft een lange bierlijn of een kleine diameter meer weerstand waarmee je de druk kan verminderen met tappen. Dat weet ik alleen heb ik er weinig mee gedaan. De lengte van de bierlijn is nog geen anderhalf meter en de diameter is 8 mm. Zoals je al kan verwachten: een glas is (zonder compensatie) met paar seconden gevuld. Tot nu toe werkte het goed om gewoon de compensator tap op minimaal te zetten (en dan heb je meteen een pisstraaltje). Maar nu hoe ik ook de compensator tap instel, alleen maar schuim. Ik vrees dat er dus een project aan zit te komen voor dunnere en langere lijntjes. Maar het is toch ook mogelijk om met een picknick tap (30 cm) te werken? Hoezo krijg ik met compensatie en minder druk zoveel schuim  :weetniet:

EBC

Jouw bier is oververzadigd. En dat ligt aan jou.
Heb je een manometer om eens te meten wat de druk in je vat is?
Wanneer je met tappen begint, is dat het eerste instrument dat je moet kopen.
Zonder meten weet je niks. En reken maar dat vaten bier hun eigen leven leiden. Daar heb je als brouwer zeer weinig invloed op. Je zult moeten anticiperen, steeds weer.

Met compensatorkranen is de leidinglengte niet van belang.
Zet de tapdruk eens op 2 bar en probeer het nog eens.

André de Laat

Citaat van: EBC op 10-10-2019  00:42 uJouw bier is oververzadigd. En dat ligt aan jou.
Heb je een manometer om eens te meten wat de druk in je vat is?
Wanneer je met tappen begint, is dat het eerste instrument dat je moet kopen.
Zonder meten weet je niks. En reken maar dat vaten bier hun eigen leven leiden. Daar heb je als brouwer zeer weinig invloed op. Je zult moeten anticiperen, steeds weer.

Met compensatorkranen is de leidinglengte niet van belang.
Zet de tapdruk eens op 2 bar en probeer het nog eens.

Ik kocht de drukset van iemand over, nog nieuw in de doos voor weinig geld. Er zat een spunding valve bij. Had ie alleen aangeschaft om de druk in zijn keg te meten. Iets om de druk te meten kom je inderdaad niet onderuit.

beun

Het ene bier tapt ook makkelijker dan het andere. Mijn pilsener gedraagt zich voorbeeldig, zowel getapt vanuit keg als dolium. ik heb deze op meerdere tapkasten gehad.
Daarentegen heb ik wel eens een marzen op keg gehad die alleen maar in grote kannen uit te tappen was en vervolgens in glazen te schenken.
Geen idee waar dat door komt maar misschien net een klein beetje meer koolzuur of ander soort schuim.
Valt mij op dat op onze brouwvereniging er ook vaak moeilijk te tappen zelf gebrouwen bieren zijn.
Mijn pils tapte echter als een speer.
Heeft dit dan alleen met verzadiging te maken of zijn er meer zaken in het brouwproces waardoor er ander of meer schuim ontstaat?

PaultjePils

Ik had inderdaad last van oververzadigd bier. Zo had ik dus wat lagers die stiekem toch nog door konden gisten, zelfs in de koelkast bij 5 graden! Mogelijk heb je dat met de Marzen ook. Zoals EBC zei, zonder meten weet je niks. Ik heb nu ook een spunding valve en kan zo de druk beter bijhouden en aanpassen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.