Infrarood thermometer

Gestart door RGeraads, 05-05-2011 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan de Graaff

Citaat van: Kiekeboe op 18-04-2020  19:02 uVolgens mij klopt dit niet. Het klopt dat water minstens 0°C moet zijn om bevroren te zijn, maar waterijs kan ook veel kouder zijn. Als ik een stuk bevroren vis van de diepvries (-18°C) laat ontdooien in de frigo (+ 2 tot 6°C) dan is het meestal een nacht nadien nog altijd bevroren. Ijs is minstens 0°C maar kan ook kouder zijn.
Je hebt het nu over bevroren vis. Dat is wat heel anders dan bevroren water.
Als je waterijs van -18ºC uit de vriezer haalt om te meten krijgt het een laagje bevroren/vloeibaar water om het ijs heen. Dat is 0ºC en dat meet de IR-thermometer.

Citaat van: Kiekeboe op 18-04-2020  19:02 uAls jouw IR thermometer consequent 0°C meet, dan klopt er iets niet.
Wel als je de temperatuur van waterijs buiten de vriezer meet. (In de vriezer meten kan niet, want zit de deur dicht; op het moment dat je de deur opent beïnvloed je de buitenkant van het waterijs al.)

Citaat van: Kiekeboe op 18-04-2020  19:02 uBekijk eens dit filmpje (vanaf de 4e minuut) daar blijkt dat de IR-meter 120°C meet ipv 100°C voor kokend water.

De eieren beïnvloeden de meting. Als ik kokend water – zonder iets erin – meet, geeft de IR-thermometer vrij constant 100ºC aan.

Maar, wat jouw voorbeelden aantonen is dat een IR-thermometer niet heel betrouwbaar is wanneer je te maken hebt met vloeistoffen. Iets wat ik je ook probeerde te vertellen en dat is dus gelukt. Een IR-thermometer is niet echt bruikbaar bij bierbrouwen.

middelaersch

Als je naar de specs van die meter kijkt, dan staat daar:

Nauwkeurigheid    ±2°C van 0°C tot +330 °C

M.a.w. 18 graden gemeten kan in werkelijkheid 16 of 20 graden zijn.
65 graden gemeten kan in werkelijkheid 63 of 67 graden zijn.

Zulke onnauwkeurige metingen daar kun je toch niks mee  :weetniet:

Erwin Warners

Deze thermometers zijn een mooie indicatie voor bijvoorbeeld het meten van temperaturen van lagers om te kijken of ze warm lopen.
Verder zijn ze niet echt handig en ook niet nauwkeurig genoeg voor onze hobby. Zelfs de duurdere merken geven afwijkingen.
Niet aan beginnen zou ik zeggen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.