Peilglas

Gestart door lier, 08-10-2019 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier

Bij praktisch alle nieuwe brouwautomaten zit tegenwoordig een peilglas gemonteerd.
Ik heb altijd het idee dat dit ivm het niet aan de kook komen van het wort in het peilglas een infectiebron kan zijn.

Is dat te ver gezocht of wat denken we daarvan?

Dirtbag


middelaersch

Citaat van: lier op 08-10-2019  20:55 uBij praktisch alle nieuwe brouwautomaten zit tegenwoordig een peilglas gemonteerd.
Ik heb altijd het idee dat dit ivm het niet aan de kook komen van het wort in het peilglas een infectiebron kan zijn.

Is dat te ver gezocht of wat denken we daarvan?

Ik heb daar ook mijn bedenkingen bij. In bovengenoemd draadje heb ik daar het volgende over geschreven:

Het peilglas bij de Easybrew is een loze pijp, waar het wort in stil staat en dus niet heet wordt, maar na afloop wel in je gistvat terecht komt. Dat kan daardoor tot infecties leiden.

Bij de Brew Monk is de spoelpijp voor het maischen doorzichtig, dus tijdens het maischen spoelt het wort met een temperatuur van uiteindelijk 78 graden door de pijp. Daardoor is er bij de Brew Monk geen infectiegevaar en is de pijp ook veel eenvoudiger schoon te houden.


Het niet koken is denk ik nog niet zo'n probleem, maar als het zelfs niet op maisch temperatuur komt dan lijkt me dat toch tricky. Maar misschien overschat ik het risico?  :weetniet:
De tijd zal het leren...

CeesM

Citaat van: middelaersch op 08-10-2019  22:42 uHet peilglas bij de Easybrew is een loze pijp, waar het wort in stil staat en dus niet heet wordt, maar na afloop wel in je gistvat terecht komt. Dat kan daardoor tot infecties leiden.
Ik ga er van uit dat een koude vloeistof zwaarder is dan warme vloeistof. De koude wort zakt omlaag en mengt zich met de kokende wort.
Als dit niet het geval zou zijn, dan zal er vanaf het begin van het opwarmen tot na het koken de pijlglas nog met helder water vol moeten zitten.

Enos

Citaat van: CeesM op 09-10-2019  22:25 uAls dit niet het geval zou zijn, dan zal er vanaf het begin van het opwarmen tot na het koken de pijlglas nog met helder water vol moeten zitten.
Dat is WEL het geval kijk maar naar dit filmpje, (  ) op het eind ( op min 15.20 ) zie je ziet het peilglas leeglopen met water en zwevende mout deeltjes.
Lijkt me toch wel tricky

Wildor

Ik heb zelf een peilglas gemonteerd op mijn Easybrew 30. Deze zit ook bovenop de kraan.
Aan de kleur kan ik inderdaad zien dat het zich vanzelf niet mengt. Hiervoor heb ik een eenvoudige oplossing gevonden.

Boven op het peilglas zit een schroefdop met ontluchtingsgaatje. Daar zet ik een stukje siliconenslang op en blaas het pijpje leeg zodat het wort uit het pijpje vermengt met de rest van het wort in de ketel. Zo kookt het weer mee en stroomt er ook weer gekookt wort terug in de pijp. Laatste kwartier koken niets meer aan doen.

William

CeesM

Na het koken zie je toch gele wort in het peilglas. Zie bij minuut 15 in het filmpje.

Wildor

Citaat van: CeesM op 09-10-2019  23:45 uNa het koken zie je toch gele wort in het peilglas. Zie bij minuut 15 in het filmpje.
Bij mij deels, onderin is het donkerder en bovenin wordt het steeds lichter. Mijn peilglas zit bovenop de kraan. Dit is prima voor het meten van het volume, maar het wort vermengt niet optimaal.

Zie mijn foto's met peilglas op mijn Easybrew 30

William

ray81

Ik heb ook een peilglas op de kraan gezet zoals Wildor die heeft.
Tijdens het koken zet ik de kraan open, dit trekt het peilglas leeg en desinfecteert de kraan ook meteen.
Als ik de kraan dicht doe vult het peilglas zich met kokend water en is het meteen gedesinfecteerd.

Wat uit de kraan komt vang ik natuurlijk op (in een maatbeker) en gooi ik terug.

HermanH

Eigenlijk zou je 2 kraantjes moeten hebben, een tussen de ketel en het peilglas en dan de gewone kraan, zo kan je de ketel afsluiten met de kraan vóór het peilglas en dit laten leeg lopen met de ketelkraan, daarna terug hete wort het peilglas laten vullen en even herhalen, zo is er hete wort in het peilglas geweest en wordt het steriel....

Gossi

Ik snap niet wat jullie zitten te dum-dummen over die paar milliliters wort die niet meegekookt wordt.

In de pompbuis en niet te vergeten de pomp zelf zit ook wort wat niet wordt meegekookt, en dat is aanzienlijk meer milliliters. Het staat in de pompbuis even hoog als in het peilglas alleen zie je dat niet.

Ik heb nog niemand gehoord die permanente infecties had met deze ketel.

Perfectionisten zullen er iets mee doen, maar de gemiddelde hobbybrouwer merkt er niets van.

hobbybob

Citaat van: Gossi op 11-10-2019  14:43 uIk snap niet wat jullie zitten te dum-dummen over die paar milliliters wort die niet meegekookt wordt.

In de pompbuis en niet te vergeten de pomp zelf zit ook wort wat niet wordt meegekookt, en dat is aanzienlijk meer milliliters. Het staat in de pompbuis even hoog als in het peilglas alleen zie je dat niet.

Ik heb nog niemand gehoord die permanente infecties had met deze ketel.

Perfectionisten zullen er iets mee doen, maar de gemiddelde hobbybrouwer merkt er niets van.
Hehe eindelijk iemand met " gezond " verstand.

Wildor

Ik flush die buis niet uit angst voor infectie, maar ik volg via het glas graag de kleur en het volume.
Gewoon praktisch dus.

William

CeesM

Citaat van: hobbybob op 11-10-2019  16:00 uHehe eindelijk iemand met " gezond " verstand.
Inderdaad. En als antwoord op de vraag van de TS; "Het is te ver gezocht.". ;)

middelaersch

Citaat van: Gossi op 11-10-2019  14:43 uIk snap niet wat jullie zitten te dum-dummen over die paar milliliters wort die niet meegekookt wordt.

In de pompbuis en niet te vergeten de pomp zelf zit ook wort wat niet wordt meegekookt, en dat is aanzienlijk meer milliliters. Het staat in de pompbuis even hoog als in het peilglas alleen zie je dat niet.

Ik heb nog niemand gehoord die permanente infecties had met deze ketel.

Perfectionisten zullen er iets mee doen, maar de gemiddelde hobbybrouwer merkt er niets van.

Het wort wat in het pomphuis zit wordt niet gekookt. Maar het heeft wel 'deelgenomen'  aan het maischproces, en is dus uiteindelijk tot 78 graden verhit. Ruim voldoende om infecties te voorkomen. Dat geldt niet voor het water in het peilglas.

Of dit in de praktijk tot problemen leidt zal de tijd uitwijzen.  :weetniet:

Haagse Wouter

Fohn eropzetten :D

beermenke

Ik heb al meer dan 10 jaar een brouwketel met peilglas(koffieketel)
Na gebruik spoel ik het peilglas door met warm water. Tijdens maischen en koken staat peilglas vol en na koelen gewoon alles naar gistvat. Nog nooit infectie gehad. Gewoon schoon beginnen en dan kan er weinig kwaad volgens mij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.