Wanneer grijp je in?

Gestart door Pappa-M, 08-10-2019 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pappa-M

Hallo,

De vergisting van mijn ondergister is al 16 dagen onderweg ... en nog niet klaar, elke dag gaat er nog een SG puntje vanaf.
Ik ben ongerust dat de laag inactieve gist, die intussen op de bodem zal liggen, ongewilde smaakjes af gaat geven. Het is 12graden dus snel zal dat niet gaan, maar toch.

Het was niet de bedoeling dat het zo lang zou duren, anders had ik al eerder overgeveld voor de nagisting. Door een gisterstarter te maken hoopte ik genoeg gist te hebben. Dit is de eerste keer dat ik een giststarter maakte. Twee stappen van 1,5 liter, gestart met 1 vers pak Wyeast 2633, beetje gistvoeding, drup olijfolie en op een roerder. Volgens BrouwHulp zat ik op de bovengrens in aantallen gistcellen, meer gistcellen en het werd rood. Toch lijkt het een slepende vergisting geworden te zijn.
Vermoedelijk is er gist bezweken aan te veel temperatuurschommelingen of -schokken. Het is mijn eerste starter en ik heb hier en daar wat lopen rommelen  :-[.

Om te zien of er nog vergistbare suikers in het vat zitten heb ik gisteren een half litertje afgetapt. Beetje US-05 er aan toegevoegd, met heel klein beetje gistvoeding. En vanmiddag bleek dat te vergisten; schuimvorming en na weging was het flesje lichter geworden. Dus er zitten nog vergistbare suikers in.

Overhevelen om van de oude gist af te komen vind ik eigenlijk geen optie meer, omdat er nog maar weinig gistactiviteit is.

Start-SG was 1.057 en ik zit nu op 1.020.


Om de contacttijd met de inactieve gist in te korten denk ik erover om het half-litertje en de rest van het zakje US-05 in het gistvat te doen. Zodat gisting nu zo snel mogelijk afgerond wordt.
Of zal ik het gewoon op zn beloop laten ... ?

hobbybob

Kijk en daarom zet ikzelf bij ondergister de temperatuur omhoog als ik op een SVG van 50% zit.

Afgelopen zaterdag een dubbelbok gebrouwen deze staat nu op 14 graden, zojuist een SVG van 50% bereikt, morgenvroeg gaat ie naar 18 graden dan ie de dubbelbock vrijdag klaar met gisten.

In jouw geval zou ik um overhevelen en dan op 18 graden afmaken (ipv die US05).

Juindorper

Een beetje geduld kan in dit geval geen kwaad.
Ik heb vorig jaar een ondergister gehad die er 7 weken over deed en die smaakte uitstekend.

Pappa-M

Vergisting heb ik laten beginnen op 9 graden. Na een paar dagen, heb ik iedere paar dagen een halve graad erbij gedaan. Om vergisting gaande te houden.
Ik kan inderdaad nog wel een paar graden bij doen.

Jacques

Citaat van: pappa-m op 08-10-2019  18:05 uIk ben ongerust dat de laag inactieve gist, die intussen op de bodem zal liggen, ongewilde smaakjes af gaat geven. Het is 12graden dus snel zal dat niet gaan, maar toch.

Door de lagere temperatuur heb je minder inderdaad minder snel last van autolysesmaakjes.
Dit maakt dat het bier langer op de gist kan blijven staan. Dat is maar goed ook want door de lagere temperatuur verloopt de vergisting ook veel minder snel.

Kortom: geduld, geduld en geduld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.