Vraag nav prijswinnende tripel

Gestart door OrangeDirk, 07-10-2019 16:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OrangeDirk

Citaat van: Oxhead op 17-09-2018  10:16 uHierbij het recept van mijn met 88 punten de eerste plaats in klasse C winnende tripel.

Smash Tripel 20 liter.


Mout:       6100 gram   pilsmout 3 ebc Dingemans
Suiker:     1000  gram   kristalsuiker

Hop:         62 gram Cascade bloemen 6,4 % alfa begin koken
                62 gram Cascade bloemen 6,4% alfa laatste 10 minuten koken

Maischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Maischschema: Storten op 68 graden, temperatuur zakt naar 63 graden. 45 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden.


Kooktijd:    90 minuten


Gist:  2 zakjes T-58 over het afgekoelde wort gestrooid.

Vergisting: 5 dagen op 21 graden dan overgeheveld naar gistfles voor 14 dagen op 18 graden.


Startsg: 1077

eind SG: 1016

Alcohol: 8,6%


Bitterheid: 49.1 Ibu Tinseth

Kleur: 8.5 EbC

 Gebotteld met 8 gram per liter kristalsuiker


Opmerkingen keurmeester: Alcohol overheerst wat. Moutzoet en hopbitter mooi in balans.


Groeten Marco.


Afgelopen zondag dit recept gebrouwen,

Wel hop verlaagd naar 2 maal 42 gram omdat mijn alfapercentage hoger was. Sowieso gaf BrouwHulp bij mij een hogere bitterheid aan. Ook als ik reken met met het lagere alfapercentage, waar kan dit aan liggen?

Verder suiker naar 900 gram en de mout naar 5,5 kilo. Ik reken met een rendement van 80%.

Mijn start SG is uitgekomen op 1082

Vergisting ga ik aanhouden zoals in je recept. Staat nu volop te gisten in mijn gistkastje

Jacques

Citaat van: OrangeDirk op 07-10-2019  16:28 uWel hop verlaagd naar 2 maal 42 gram omdat mijn alfapercentage hoger was. Sowieso gaf BrouwHulp bij mij een hogere bitterheid aan. Ook als ik reken met met het lagere alfapercentage, waar kan dit aan liggen?

Jouw bericht heb ik afgesplitst omdat het board Bewezen Recepten een eregalerij is van bieren die een prijs hebben gewonnen.


De bitterheid die een hopgift geeft kan berekend worden met verschillende formules. Elke formule geeft een andere bitterheid. Marco heeft de rekenmethode van Tinseth gebruikt en dat ook keurig netjes vermeld bij het recept.
Ik denk dat jij met een andere formule gerekend hebt. Klopt dat?

OrangeDirk

Citaat van: Jacques op 07-10-2019  21:02 uJouw bericht heb ik afgesplitst omdat het board Bewezen Recepten een eregalerij is van bieren die een prijs hebben gewonnen.


De bitterheid die een hopgift geeft kan berekend worden met verschillende formules. Elke formule geeft een andere bitterheid. Marco heeft de rekenmethode van Tinseth gebruikt en dat ook keurig netjes vermeld bij het recept.
Ik denk dat jij met een andere formule gerekend hebt. Klopt dat?

Ik heb gewoon gekeken naar wat BrouwHulp aangeeft bij het invoeren van het recept. Ik heb google nog geraadpleegd van welke berekening zij gebruik maken maar kon daar geen duidelijke informatie over vinden. Ik ben er dus misschien onterecht vanuit gegaan dat dit dezelfde berekening is.

Edit: zucht misschien toch wat verder moeten zoeken. Nog een gekeken in BrouwHulp en zie dat er inderdaad een instelling is voor bitterheid. Deze stond op Rager. Deze nu op Tinseth gezet en dan komt het uit op 45 ipv 49.

Snelbier

Bitter 45 Tinseth is alsnog vrij hoog voor tripel.
Kan werken als je veel restsuiker overhoudt, dus lage SVG.
Zie dit topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39514.msg567596.html
waar Oxhead één en ander uitlegt.

OrangeDirk

@ Snelbier uit dat topic heb ik mijn recept gehaald en alle posts goed gelezen.

Pas het 5de bier dat ik brouw dus moet alles nog goed leren kennen. Wil dan niet te veel afwijken van het recept en kan dan later nog bijsturen bij een volgende keer brouwen. Door mijn fout nu dus 4 punten lager uitgekomen.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.