Smoked Porter

Gestart door billiebob, 07-10-2019 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

billiebob

Beste allemaal,

Ik ben van plan een (smoked) porter te brouwen met wat 'restanten' die ik nog heb liggen. Ik 'maak' mijn recepten altijd op gevoel en m.b.v. een Excelsheet,  maar ik heb alleen nog geen ervaring met een porter en ook nog niet met het toevoegen van rookmout..
Helaas heb ik geen échte stevige donkere mout of choco liggen... Graag jullie meningen over onderstaand recept: kan dit een succes worden of is het per definitie gedoemd (en waarom dan?). Als het echt de moeite is om bepaalde ingrediënten bij te kopen, dan doe ik dat natuurlijk :)

Alvast bedankt!


Doel: circa 20 liter, EBC 60, EBU 40.
30 min op 62 en 30 min op 72 graden.

3900 gram pale mout (68%)
600 gram rookmout (10%)
600 gram cara 50 (10%)
250 gram havervlokken (4%)
250 gram black 1200 (4%)
130 gram zuurmout (2%)

Gist: Fermentis S-04
Hop: 50/50 Styrian Golding en Northern Brewer 45 gram voor in de kook en 45 gram op het eind.

knifeman

Leuk recept ben benieuwd !

Rob Q

In de USA is een bekende uitspraak van Billiebob: Two beers or not two beers. What was the question?  :proost:  (Vrij naar Shakespeare)

Ik zeg: Gewoon proberen. Misschien nog een beetje goochelen (niet googlen  8)) met de bitterheid, naar je eigen smaak en  gaan...  :biersmile:

hobbybob

Met 10% rookmout vind je dat niet terug in het uiteindelijke resultaat.

Heb um hier al gebrouwen met 30 en 50% vond ik allemaal te weinig rooksmaak geven.

Tegenwoordig maak ik um met 15% wishkeymout 25ppm turfgerookt.

Zwartmout 1400 zou ik max 1% doen

billiebob

Citaat van: hobbybob op 07-10-2019  20:59 uMet 10% rookmout vind je dat niet terug in het uiteindelijke resultaat.

Heb um hier al gebrouwen met 30 en 50% vond ik allemaal te weinig rooksmaak geven.

Tegenwoordig maak ik um met 15% wishkeymout 25ppm turfgerookt.

Zwartmout 1400 zou ik max 1% doen