Smoked Porter

Gestart door billiebob, 07-10-2019 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

billiebob

Beste allemaal,

Ik ben van plan een (smoked) porter te brouwen met wat 'restanten' die ik nog heb liggen. Ik 'maak' mijn recepten altijd op gevoel en m.b.v. een Excelsheet,  maar ik heb alleen nog geen ervaring met een porter en ook nog niet met het toevoegen van rookmout..
Helaas heb ik geen échte stevige donkere mout of choco liggen... Graag jullie meningen over onderstaand recept: kan dit een succes worden of is het per definitie gedoemd (en waarom dan?). Als het echt de moeite is om bepaalde ingrediënten bij te kopen, dan doe ik dat natuurlijk :)

Alvast bedankt!


Doel: circa 20 liter, EBC 60, EBU 40.
30 min op 62 en 30 min op 72 graden.

3900 gram pale mout (68%)
600 gram rookmout (10%)
600 gram cara 50 (10%)
250 gram havervlokken (4%)
250 gram black 1200 (4%)
130 gram zuurmout (2%)

Gist: Fermentis S-04
Hop: 50/50 Styrian Golding en Northern Brewer 45 gram voor in de kook en 45 gram op het eind.

knifeman

Leuk recept ben benieuwd !

Rob Q

In de USA is een bekende uitspraak van Billiebob: Two beers or not two beers. What was the question?  :proost:  (Vrij naar Shakespeare)

Ik zeg: Gewoon proberen. Misschien nog een beetje goochelen (niet googlen  8)) met de bitterheid, naar je eigen smaak en  gaan...  :biersmile:

hobbybob

Met 10% rookmout vind je dat niet terug in het uiteindelijke resultaat.

Heb um hier al gebrouwen met 30 en 50% vond ik allemaal te weinig rooksmaak geven.

Tegenwoordig maak ik um met 15% wishkeymout 25ppm turfgerookt.

Zwartmout 1400 zou ik max 1% doen

billiebob

Citaat van: hobbybob op 07-10-2019  20:59 uMet 10% rookmout vind je dat niet terug in het uiteindelijke resultaat.

Heb um hier al gebrouwen met 30 en 50% vond ik allemaal te weinig rooksmaak geven.

Tegenwoordig maak ik um met 15% wishkeymout 25ppm turfgerookt.

Zwartmout 1400 zou ik max 1% doen
Naar aanleiding van jouw opmerkingen ben ik wat gaan zoeken en ik denk dat ik je advies wat betreft de rookmout ga opvolgen. 30% voor een reguliere rookmout is toch wel een goed uitgangspunt voor een medium rooksmaak. Een eventuele uitschieter naar boven is wat mij betreft ook geen probleem...

Waarom adviseer je max 1% zwartmout? Ik wil een volle zwarte kleur en vind een gebrande noot niet erg...

Jacques

De hoeveelheid rookmout mag rustig 40 tot 50% zijn. Door de donkere mouten komt de rooksmaak minder naar voren dan wanneer je een amberkleurig bier brouwt.

Overigens ben ik een liefhebber van bieren met een rooksmaak. Anderen moeten er niets van hebben en vinden een bier met 10% rookmout al veel te veel. Anders gezegd: de hoeveelheid rookmout is ook een kwestie van persoonlijke smaak.

Voor een lekker porter raad ik je aan om brown malt te gebruiken. Daar krijg je mooie donkere kleur van zonder een overdreven gebrande smaak.
In plaats van zwarte mout kun je ook geroosterde gerst 1000 EBC gebruiken. Dat geeft een verfijndere gebrande smaak dan zwarte mout.

beermenke

Inderdaad, brown malt is super in de porter
Ik gebruik 300 gram brown malt bij een brouwsel van 18 liter in gistvat

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.