Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisten in waterkoeler flessen  (gelezen 259 keer)

Offline Noosting

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gisten in waterkoeler flessen
« Gepost op: 07-10-2019 17:03 u »
Zijn er mensen die vergisten in de 19 liter water pet flessen ? En wat is de ervaring hiermee?

Gezien ik graag kleine batches wil gaan brouwen lijkt me dit ideaal voor ongeveer 10 liter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Gisten in waterkoeler flessen
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2019 17:44 u »
Ja hoor kan best doch het schoonmaken is een dingetje.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2019 17:57 u »
Ja, Amerikanen doen niet anders (carboys noemen ze ze. Vaak van glas, maar ook wel plastic). Schoonmaken is inderdaad wel lastiger door de kleine opening, maar met een halfronde borstel moet het wel gaan.

Op mijn vorige werk hadden ze wegwerpflessen voor de waterkoeler, die heb ik regelmatig gebruikt voor brouwen. Dat was ideaal, want die kon ik gewoon weggooien na afloop. Op mijn huidige werk drinken we helaas gewoon uit de kraan ;)

Offline PrinsPils

• Boven 10 berichten
  • *
  • n Bier is geen Bier.
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2019 18:05 u »
Dit heb ik n keer gedaan toen de kleinere emmer die ik destijds nog gebruikte toch iets te vol zat :o Het was zo'n 19 liter fles van Eden.

Het volgende heb ik gebruikt om hem af te dichten:
Siliconen stop 41x49 mm MET gat 9 mm (https://www.braumarkt.com/siliconen-stop-41-x-49-mm-met-gat-9-mm.html)
Waterslot SLANGMODEL (https://www.braumarkt.com/waterslot-classic-slangmodel-prijstopper.html)

Deze hevel heb ik gebruikt, echter blijft er wel een behoorlijke laag staan onder het droesemfilter: Automatische hevel REGULAR (https://www.braumarkt.com/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html)

Daarnaast heeft hij mijn zwarte zomerjas aangekregen om het licht tegen te houden ;D

Inmiddels heb ik zo'n 30 liter ding dus gebruik ik het niet meer, maar naast het feit dat het schoonmaken wat lastig kan zijn gaat het prima!

EDIT: linkjes zijn inmiddels dood door nieuwe website van Brouwmarkt :(

Offline Noosting

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2019 18:36 u »
Blijkbaar dus veel mensen met ervaring hiermee. 
Ik heb er 4 geregeld en wil dat straks netjes in een vergistkast maken.

Tags: