Brewferm waterslot

Gestart door Disturbx, 07-10-2019 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Disturbx

Hallo allemaal,

Vorige week begonnen met een eerste poging met een Brewferm blik om wat te gaan brouwen.
Eens zien of we het ook wel écht leuk gaan vinden.

Echter is er na 4 dagen nog een enkele activiteit te zien in mijn gistingemmer.
Nu heb ik al veel topics gelezen en gezien dat het wellicht een lek kan zijn, of gewoon geduld.

Het water in het waterslot is niet altijd gelijk, maar ik heb nog geen gebubbel gezien.
Wanneer ik aan de zijkant van de emmer druk gaat het water direct omhoog in het slot.
Er zit ongeveer 9 L in de emmer, maar ik zie daarboven aan de zijkant van de emmer wel schuimresten? zitten.

Wat kan ik het beste doen om te controleren of alles wel goed gaat? :)
Gevalletje meten is weten, of andere tips?

Haagse Wouter

Citaat van: Disturbx op 07-10-2019  11:05 uWat kan ik het beste doen om te controleren of alles wel goed gaat? :)
Gevalletje meten is weten, of andere tips?

Dit

Maar als je schuim ziet dan is er iets gebeurd dus ;).

Arjen1969

Je emmer is waarschijnlijk lek (heb je zo'n kunststof emmer?) of je waterslot sluit niet luchtdicht af op de emmer. Hoe zit het waterslot gemonteerd in het deksel van de emmer? Ik heb daar een wartel in gezet die heel goed afsluit op de emmer en waarmee ook het waterslot perfect luchtdicht afsluit.

Disturbx

Heb inderdaad een kunststof emmer, maar het lijkt wel goed te gaan.
Zojuist een beetje eruit gehaald om te meten.
Zit nu op SG 1020, waar ik met 1075 ben begonnen. Dus dat ziet er denk ik goed uit?
Donderdag zit ik op 7 dagen, maar ga voor de zekerheid woensdag weer meten.

Jacques

Een typisch geval van een gistvat die niet luchtdicht is.

Om oxidatie van je bier te voorkomen doe je er goed aan je bier bier te hevelen naar een mandfles of een jerrycan die goed afsluit. Voorzie de mandfles of jerrycan van een stop met een waterslot. Als alles goed afsluit kun je aan het waterslot zien dat de vergisting klaar is.
Wacht nog een weekje tot 10 dagen om het bier goed uit te laten gisten. Meet het SG 3 dagen voordat je gaat bottelen. Wanneer het SG niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen.

Disturbx

Citaat van: Jacques op 07-10-2019  22:58 uEen typisch geval van een gistvat die niet luchtdicht is.

Om oxidatie van je bier te voorkomen doe je er goed aan je bier bier te hevelen naar een mandfles of een jerrycan die goed afsluit. Voorzie de mandfles of jerrycan van een stop met een waterslot. Als alles goed afsluit kun je aan het waterslot zien dat de vergisting klaar is.
Wacht nog een weekje tot 10 dagen om het bier goed uit te laten gisten. Meet het SG 3 dagen voordat je gaat bottelen. Wanneer het SG niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen.

Dankje voor de reactie! Ben alleen bang dat ik niet zo snel een mandfles of jerrycan in huis ga hebben.
Ik zou het woensdag meten en, als het gelijk blijft, zaterdag gaan bottelen.

Een suggestie voor een goede mandfles/jerrycan met waterstop om aan te schaffen? Ook voor bijv. 20L.

emiel1

Citaat van: Disturbx op 08-10-2019  08:22 uDankje voor de reactie! Ben alleen bang dat ik niet zo snel een mandfles of jerrycan in huis ga hebben.
Ik zou het woensdag meten en, als het gelijk blijft, zaterdag gaan bottelen.

Een suggestie voor een goede mandfles/jerrycan met waterstop om aan te schaffen? Ook voor bijv. 20L.

Je bedoelt hopelijk volgende week zaterdag? Aanstaande is wel erg snel namelijk.

Overhevelen naar een mandfles/jerrycan om oxidatie te voorkomen heeft alleen nut als die mandfles/jerrycan niet veel groter is dan je hoeveelheid bier (in dit geval dus 9/10 liter max). Naar een groter vat kan wel, maar alleen als de vergisting nog flink op gang is, zodat de zuurstof in de kopruimte er weer uit gewerkt wordt door het geproduceerde CO2.

Aangezien je blijkbaar nu al van plan bent om ook groter te gaan brouwen, zou ik geen mandfles/jerrycan van 10 liter kopen, maar gewoon een nieuw gistvat en voor nu de deksel van de emmer flink goed afdichten met tape o.i.d.

Disturbx

Citaat van: emiel1 op 08-10-2019  09:04 uJe bedoelt hopelijk volgende week zaterdag? Aanstaande is wel erg snel namelijk.

Overhevelen naar een mandfles/jerrycan om oxidatie te voorkomen heeft alleen nut als die mandfles/jerrycan niet veel groter is dan je hoeveelheid bier (in dit geval dus 9/10 liter max). Naar een groter vat kan wel, maar alleen als de vergisting nog flink op gang is, zodat de zuurstof in de kopruimte er weer uit gewerkt wordt door het geproduceerde CO2.

Aangezien je blijkbaar nu al van plan bent om ook groter te gaan brouwen, zou ik geen mandfles/jerrycan van 10 liter kopen, maar gewoon een nieuw gistvat en voor nu de deksel van de emmer flink goed afdichten met tape o.i.d.

Ik meen overal te lezen dat je ongeveer 7-10 moet tellen. Het is natuurlijk een proces wat kan verschillen, maar zaterdag zou dan al dag 11 zijn.
De SG zou naar +-1008 moeten gaan, waar hij gisteravond op 1020 zat, vanaf 1074.

Mijn plan is om morgenavond nogmaals te meten om te zien wat de SG gedurende deze week doet. Om zo zaterdag nogmaals te kijken en als het mogelijk is te gaan bottelen.
Als er langer nodig is, dan is geduld uiteraard een schone zaak en wacht ik :)

Jacques

Citaat van: Disturbx op 08-10-2019  08:22 uDankje voor de reactie! Ben alleen bang dat ik niet zo snel een mandfles of jerrycan in huis ga hebben.
Ik zou het woensdag meten en, als het gelijk blijft, zaterdag gaan bottelen.

Een suggestie voor een goede mandfles/jerrycan met waterstop om aan te schaffen? Ook voor bijv. 20L.

Plastic jerrycans zijn te koop bij de winkels voor caravanbenodigheden. Maar je kunt ook informeren bij de plaatselijke snackbar. Die houden namelijk steeds kleine jerrycans over als ze curry inkopen per 10 liter verpakking. Je kunt ook bij een instellingskeuken of een restaurant langs gaan. Reinigingsmiddel voor professionele vaatwassers zit ook vaak in 10 liter jerrycans.
Natuurlijk moet je dergelijke jerrycans goed uitspoelen en desinfecteren.

Via het internet kun je stoppen met een gat voor het waterslot kopen die je in het gat kunt steken.


Citaat van: emiel1 op 08-10-2019  09:04 uOverhevelen naar een mandfles/jerrycan om oxidatie te voorkomen heeft alleen nut als die mandfles/jerrycan niet veel groter is dan je hoeveelheid bier (in dit geval dus 9/10 liter max). Naar een groter vat kan wel, maar alleen als de vergisting nog flink op gang is, zodat de zuurstof in de kopruimte er weer uit gewerkt wordt door het geproduceerde CO2.
Een gistvat dat niet luchtdicht is, is een een groter risico voor het ontstaan van een oxidatiesmaak dan een grote kopruimte in een gistvat dan wel mandfles/nagistingsvat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.