Kroonkurkapparaat capp’in TT werkt niet

Gestart door Biertjebrouwen, 07-10-2019 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertjebrouwen

Beste mede-brouwers,

Afgelopen weekend heb ik de capp'in tt in ontvangst mogen nemen. Een mooie upgrade van de kroonkurkapparaat Emily van Braumarkt.
Echter viel de capp'in TT vies tegen gisteren.. Ik had verwacht, met z'n grote arm, dat er weinig kracht nodig zou zijn en de dopjes mooi zouden sluiten.

Het dopje op de fles drukken gaat heel moeizaam, en met heel veel kracht. Na heel hard drukken blijft het flesje het apparaat hangen en moet je 'm er echt onder vandaan trekken waarna je een harde klik hoort.

Lijkt mij niet kloppend, anderen wel ervaring hiermee?

Hoor het graag anders zal ik het apparaat terug sturen omdat de Emily voor mij beter afgaat.


Wildor

Goedemorgen,

Ik heb dit ding ook gehad, en in het begin lukte het mij ook voor geen meter.
Het resultaat was dat de veer blijft hangen, je de fles uit de kop moet wrikken en alle risico's van dien.
Heb er ook enkele flessen mee gebroken, ik was het vertrouwen snel kwijt.

Uiteindelijk heb ik de situatie kunnen verbeteren door de kop in te smeren met wat olijfolie.
De veer, welke de dop op zijn plaats drukt, was naar mijn idee veel te stug, en als je fles dan losschiet uit de kop is dat de 'klap' die je hoort.
Met een Dremel heb ik de veer een beetje ingekort, 1 of 2 windingen maximaal om de druk wat te verlagen.
Het plaatsen van de kurken ging nog steeds niet lichtjes, maar al een stuk beter. Zeker als je de basis stabiliseert op een grote plaat hout o.i.d.

Uiteindelijk heb ik de Corona gekocht, en zelfs mijn vrouw vindt het nu een alleraardigst klusje om te doen, het plaatsen van een kroonkurk gaat echt heel licht . Van mijn hele hobby kan ik stellen dat dit mijn beste investering is geweest. Ding is wel gruwelijk zwaar, maar dat zorgt voor stabiliteit en kracht en verslijt je waarschijnlijk je leven niet. Mocht je twijfelen, ga het eens in de winkel proberen om te vergelijken.

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/kurkapparaten/kroonkurkapparaten/manueel/d/kroonkurkapp-tafelmodel-corona-26-29mm?gaCategory=search

William


Jaap van der Meer

Hallo,
Ik heb ooit ook zo'n type kroonkurkapparaat gehad en die is mij niet goed bevallen.
Moest na het kurken de fles er vaak uittrekken. Daarna een Corona aangeschaft, dit was een goede en solide kurker.
Kosten: 119 euro, maar daar heb je wel heel lang plezier van.
Voor de extra stevigheid heb ik hem op een houten plaat gemonteerd.

Serge VL

Citaat van: Biertjebrouwen op 07-10-2019  10:17 uBeste mede-brouwers,

Afgelopen weekend heb ik de capp'in tt in ontvangst mogen nemen. Een mooie upgrade van de kroonkurkapparaat Emily van Braumarkt.
Echter viel de capp'in TT vies tegen gisteren.. Ik had verwacht, met z'n grote arm, dat er weinig kracht nodig zou zijn en de dopjes mooi zouden sluiten.

Het dopje op de fles drukken gaat heel moeizaam, en met heel veel kracht. Na heel hard drukken blijft het flesje het apparaat hangen en moet je 'm er echt onder vandaan trekken waarna je een harde klik hoort.

Lijkt mij niet kloppend, anderen wel ervaring hiermee?

Hoor het graag anders zal ik het apparaat terug sturen omdat de Emily voor mij beter afgaat.

Even geduld hebben dat zijn gewoon de kop(pen) die nog wat moeten inslijten,
Best schroef je nu de kop er even af en maak hem goed warm (vb in de oven of boven een gasvlam) en wrijf er dan kaarsvet of paraffine aan de binnenkant aan zodat dit in het ruwe oppervlak van de kop smelt (dus warm genoeg maken dat je kaarsvet smelt)
Je probleem is dan opgelost, het werkt dan als een gieter en je flessen komen er ook heel makkelijk uit.
Het kan zijn dat je dit na verloop van tijd nog eens moet herhalen.
Ga niet de veer of zo inkorten, deze is zo stug om voldoende voordruk (6 kg)op je kroonkurk te zetten alvorens je de kartelrand omplooit  (zoals bij de industriële apparaten en bij de Corona ook het geval is)

De koppen van de capp'in TT zijn i.d.d. op zijn smalst maar dit verlegt wel sterk de levensduur van die koppen!!

Biertjebrouwen

Bedankt voor de reacties! Ik neig toch om over te gaan naar de Corona, al veel positieve reacties over gelezen. Kost wat meer, maar wel gelijk goed

Serge VL

Citaat van: Biertjebrouwen op 07-10-2019  13:18 uBedankt voor de reacties! Ik neig toch om over te gaan naar de Corona, al veel positieve reacties over gelezen. Kost wat meer, maar wel gelijk goed
100% zeker,
Wel opletten, je zet daar de kroonkurken met een vinger op je flessen zo weinig kracht moet je uitoefenen.
Op de gilde hebben we onlangs zo ook een aangeschaft en zij die gewoon waren met en eenvoudiger kroonkurkapparaat te werken slaagden er in de fles gewoon stuk te drukken door te veel kracht op de hendel te zetten

Biertjebrouwen

Citaat van: Serge VL op 07-10-2019  13:34 u100% zeker,
Wel opletten, je zet daar de kroonkurken met een vinger op je flessen zo weinig kracht moet je uitoefenen.
Op de gilde hebben we onlangs zo ook een aangeschaft en zij die gewoon waren met en eenvoudiger kroonkurk apparaat te werken slaagden er in de fles gewoon stuk te drukken door te veel kracht op de hendel te zetten

Liever te weinig kracht dan dat ik zo hard moet drukken dat het flesje vast komt te zitten in het apparaat  ;)

Arjen1969

Ik werk al een paar jaar met dit apparaat, geen problemen mee gehad. Je moet inderdaad wel even kracht zetten en het flesje wil weleens met dopje blijven hangen als je hem hebt gekurkt, maar dat heeft bij mij nooit tot problemen geleid (gewoon schuin wegtrekken uit  het apparaat). Het enige wat ik nog weleens moet doen is de boutjes wat aandraaien waar de hefboom mee verbonden is, die rammelen soms los. Ik zou het nog even een paar keer proberen, bij mij werkt het prima en de flessen zijn keurig afgesloten.

de Machtige Wil

Ik gebruik dit apparaat naar tevredenheid.
In het begin is het even doorhebben hoe het werkt. Hendel naar beneden en even goed doordrukken.

Gebroken of klemmende flesjes heb ik nooit gehad.

Belangrijk is dat je de kop tot vlak onder het flesje zet.

hansHalberstadt

Vandaag zo'n ding teruggebracht naar de winkel omdat inderdaad een aantal flesjes bleef hangen en daarna met grof geweld door de veer tegen de bodem aan vloog en aan stukken sprong met rondvliegende glasscherven als gevolg. Leverancier (vd Kooy Beek en Donk) heeft het netjes opgelost. In de VS kun je daarvoor schadeclaims van tonnen aan je broek krijgen.
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.