Gulden Draak brewmeister 2019 kloon

Gestart door Noosting, 06-10-2019 17:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noosting

Ik zal er maar geen doekjes om winden.
Ik heb totaal geen ervaring met het maken van een kloon recept.

Maar ik zit nu aan een Gulden Draak Brewmeister 2019, en deze smaakt me goed.

Ik zou hem straks graag eens willen klonen.

Na wat zoekwerk kan ik hier geen recept van vinden.

Kunnen jullie helpen?

Net zelf even de eind sg gemeten: 11'  /1.042
Alcohol 10,5%
Vermoedelijk  begin sg 1.122??

Kleur schatting: 16 EBC??

El Pastor Belga (MaJa)

Wel hoog ... gemeten met refractometer.

Wildor

Citaat van: MaJa op 06-10-2019  18:59 uWel hoog ... gemeten met refractometer

1.042 met refractometer is ong. 1.011 na correctie voor de aanwezige alcohol.
Begin SG zou dan 1.091 kunnen zijn o.b.v 10,5% alc. vol.

William

Noosting

Citaat van: Wildor op 06-10-2019  19:07 u1.042 met refractometer is ong. 1.011 na correctie voor de aanwezige alcohol.
Begin SG zou dan 1.091 kunnen zijn o.b.v 10,5% alc. vol.

William
Help me even met de correctie?
Hoe doe ik dat?

Wildor

Met bijv. Brewking op je telefoon is dit heel eenvoudig. Het past een correctiefactor toe die compenseert voor de door vergisting aanwezige alcohol.

William

Noosting

Citaat van: Wildor op 06-10-2019  21:55 uMet bijv. Brewking op je telefoon is dit heel eenvoudig. Het past een correctiefactor toe die compenseert voor de door vergisting aanwezige alcohol.

William
Daar heb ik het ook mee bepaald.  Alleen heb de eind sg aangehouden als mijn gemeten waarde.


Merci!

Noosting

Zijn er mensen die mij verder kunnen helpen met het uivogelen van dit recept?

Irukandji

Met het recept kan ik je niet helpen helaas. Echter ik vraag me af (als ik de goede voor me heb) hoe je hem gaat rijpen op een whiskey vat. Mocht het deze zijn zou ik zeggen brouw een stevige quadrupel of tripel en ga daar mee aan de gang

Loser

Citaat van: Irukandji op 15-10-2019  20:13 uMet het recept kan ik je niet helpen helaas. Echter ik vraag me af (als ik de goede voor me heb) hoe je hem gaat rijpen op een whiskey vat. Mocht het deze zijn zou ik zeggen brouw een stevige quadrupel of tripel en ga daar mee aan de gang

Ik ken een brouwer bij van Steenberge ik luister eens als ie wat wil lossen.
Wat ik wel kan zeggen is dat de brewmaster geen whisky vat aanraakt ;-)

Gerb

CiteerBrewmaster limited edition van 2018 is gebrouwen ter ere van de grootvader van brouwmeester Jef Versele, 6e generatie brouwer.

De combinatie van moderne technologie en traditionele ambacht resultaart in een uitmuntend bier. Het wordt gerijpt op eikenhouten whiskyvaten en krijgt zo een zeer volle en alcoholische smaak. Er zijn ook toetsen van karamel waar te nemen.


CiteerGulden Draak
Topbier van hoge gisting met een unieke smaak
10.5%

Kleur: Donker met caramelkleurige schuimkraag
Alcoholvolume: 10,5% – 23° Plato
Aroma: alcohol, gebrande mout en koffie
Smaak: zeer vol mondgevoel met toetsen van chocolade, caramel en alcohol
Afdronk: bitterzoet en zeer lang
Verpakking: flesjes 33 cl, 75 cl, 1,5 l en vaten 20 l, 30 l

Hergisting zowel op fles als vat zorgt voor een jarenlange houdbaarheid met smaakevolutie.

Je zou eens kunnen proberen om de gist op te kweken of bij een van de Belgische forumleden een buisje met de gist te bemachtigen. Voor de mout lijkt me een stort met 8% cara120, 5% lichte cara, 15% bruine kandijsuiker en de rest pilsmout een goed begin. Verder een lage bitterheid, max 25IBU met Styrian Goldings en Saaz, of andere nobele hoppen, Hallertau, Tettnanger.

Noosting

De vorige brewmaster 2018 zat een whisky smaakje aan. De 2019 versie niet. Maar deze ruikt heel lekker.

Noosting

Citaat van: Gerb op 16-10-2019  08:29 uJe zou eens kunnen proberen om de gist op te kweken of bij een van de Belgische forumleden een buisje met de gist te bemachtigen. Voor de mout lijkt me een stort met 8% cara120, 5% lichte cara, 15% bruine kandijsuiker en de rest pilsmout een goed begin. Verder een lage bitterheid, max 25IBU met Styrian Goldings en Saaz, of andere nobele hoppen, Hallertau, Tettnanger.
Ik zal eens gaan kijken of ik wat gist kan opkweken en zodra ik mijn Easybrew binnen heb ga ik er lekker mee experimenteren met deze gegevens.

Gerb

Het is maar een idee natuurlijk. Ik weet niet of dit in de buurt komt. Dit is voor mij een standaard Quadrupelrecept. In de smaakomschrijving zie ik ook koffie staan dus je zou evt nog wat zwarte mout (1%) of coffeemalt (<4%) er in kunnen doen.

Loser

Veel geluk met de opkweek 😅
Ze pasteuriseren praktisch al hun bieren 😊

Oscar

Citaat van: Noosting op 06-10-2019 &nbsp;17:55 uNet zelf even de eind sg gemeten: 11'  /1.042
Alcohol 10,5%
Vermoedelijk  begin sg 1.122??

Kleur schatting: 16 EBC??

Pilsmout en suiker (10 - 20%)  niet te veel hop en een Belgische gist... en daar heb je je kloon. :brouwen:

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Oscar op 16-10-2019 &nbsp;22:47 uPilsmout en suiker (10 - 20%)  niet te veel hop en een Belgische gist... en daar heb je je kloon. :brouwen:
LOL

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.