Genetisch gemodificeerde biergist

Gestart door BertjeB, 06-10-2019 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BertjeB

Hallo forum,
Deze zaterdag stond er een interessant in NRC-wetenschap over de mogelijkheden van gemodificeerde gist. Professionele brouwers zien er nog geen brood (of bier) in.
Wellicht een aanzet tot een leuke discussie.

Via onderstaande link is het artikel te lezen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/04/wie-gist-beheerst-beheerst-de-toekomst-van-bier-a3975667


Vrgr
Bert

Jacques

Mooi wetenschappelijk artikel.

Het klopt dat er veel weerstand bestaat tegen genetische manipulatie. In Europa is dat ook niet toegestaan.

Met de slotzin heb ik het helemaal eens: "brouwers maken wort, gist maakt het bier. En gist doet wat het wil."


Henielma

Ze schrijven dat genetisch gemanipuleerde gist wel toegepast kan worden omdat deze uit het uiteindelijke bier uitgefilterd wordt en dus niet in het product achter blijft. Op zich interessant om met dergelijke gisten te experimenteren om te zien wat het met de smaak kan doen. Maar als hobbybrouwer komt je heel moeilijk aan dergelijke gisten lijkt me.

Wel storend in dit artikel vind ik dat ze consequent schrijven over het omzetten van suiker en niet schrijven over het omzetten van zetmeel in suiker door het maischen.

hansHalberstadt

Er is algemeen weerstand tegen genetisch gemanipuleerd leven. Maar eigenlijk zie ik niet zo'n probleem als je een grapefruit gen in een gist stopt die dan een mooie smaak geeft. Het is vooral de angst denk ik dat er dingen gebeuren die je niet onder controle hebt. En de stelling dat wij als mensen niet moeten proberen te beschikken over de componenten van het leven. En dat dan ook nog menen te mogen patenteren. Dan is het respect voor levende materie wel weg denk ik. Als dat soort complicaties weg zouden vallen zou ik wel een gistje willen proberen met grapefruit gen.

seed7

Als ik grapefruit wil eet ik een grapefruit, als ik een munt drankje wil zet ik muntthee. Wat mij betreft volslagen overbodig, net zo als hop met biefstuksmaak of biefstuk met hopjesvlasmaak. Het resulteert alleen maar in nog meer kortstondige trends waar iedereen achteraan meent te moeten rennen, want zondag komt er weer een nieuwe 'mod' uit, stook de ketels alvast maar op.

Ingo

hansHalberstadt

Er zijn vast wel eigenschappen van gist die je graag zou willen hebben of die je liever niet hebt. nu zijn die 2 vaak gemengd en als je een positieve eigenschap hebt geeft dat vaak ook negatieve eigenschappen gratis erbij. als je dat op kunt lossen dan heb je een gist die dichter staat bij wat je wilt. als je die gist door natuurlijke selectie kunt krijgen is wil iedereen die, maar als je hem zelf samenstelt uit een genen database dan ineens niet meer. De vraag is dus wat daarbij nu feitelijk het probleem is.

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  23:53 uHet is vooral de angst denk ik dat er dingen gebeuren die je niet onder controle hebt. En de stelling dat wij als mensen niet moeten proberen te beschikken over de componenten van het leven. En dat dan ook nog menen te mogen patenteren. Dan is het respect voor levende materie wel weg denk ik.

Je verwoord hier heel goed wat mijn tegens zijn met betrekking tot genetische manipulatie. Waarom toch altijd die drang om te tweaken en te moeten ingrijpen in iets natuurlijks in de veronderstelling dingen beter te maken. Zeker in de bierbrouwerij zouden we hier ver van moeten blijven. Respecteer je ingrediënten. Anders dwalen we af naar een niveau 'Tripel bier Zero, nu met zonder calorieën', of 'with injected grapefruit flavours'. Dat moeten we toch niet willen.

Nomar

Ik vond het ook een zeer interessant artikel. Mijn interesse werd vooral gewekt door het feit dat we met gemodificeerd gist ook milieuvriendelijker kunnen brouwen. Bijvoorbeeld: Ondergistend bier vergisten bij bovengistende temperatuur, waarbij het karakter ondergistend blijft, zorgt voor veel minder koeling behoefte.
Volgens mij is de brouwwereld daar erg bij gebaat, aangezien het brouwen toch wel een verspillend proces is.

groet Ramon


seed7

CiteerIn der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,
Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.

Zij die de quote kennen kennen meestal alleen maar deel een, maar het tweede deel geeft nu juist de ware betekenis.  Pas door (je) bewust grenzen te stellen, (jezelf) beperkingen op te leggen (das Gesetz) kun je creativiteit maximaliseren. Ongebreidelde vrijheid leidt uiteindelijk tot ongeïnspireerd 'niets'. Bij onbeperkte beschikbaarheid gaat ook de 'trigger' tot creativiteit verloren.

Ik wil geen perfecte gist en al helemaal niet met aardbeien bittermeloen smaak.

Ingo

seed7

Citaat van: Nomar op 07-10-2019  20:03 uBijvoorbeeld : Ondergistend bier vergisten bij bovengistende temperatuur, waarbij het karakter ondergistend blijft, zorgt voor veel minder koeling behoefte.

Dat wordt al op zeer grote schaal gedaan, zonder dat daar genetische manipulatie voor nodig was. Bij de hoge druk in de enorme gisttanks werken ondergisters bij 20-25°C en maken net zo weinig esters aan als onder normale omstandigheden bij 10°C

Ingo

middelaersch

Dit is een een hele principiële discussie die veel verder reikt dan alleen biergist natuurlijk.
Je grijpt in in het proces dat evolutie heet. De vraag is of we dat moeten willen. Ik denk het niet.

Oscar

Als dit kan. vraag ik mij af, waarom brengt er niet een partij een serie gisten op de markt die genetisch gemodificeerd zijn zodat in ieder geval de hobbybrouwers er mee aan de slag kunnen  :weetniet:  Daarna volgen de klein commerciëlen heus wel... en later de grote jongens... :biersmile:

middelaersch

Citaat van: Oscar op 07-10-2019  20:27 uAls dit kan. vraag ik mij af, waarom brengt er niet een partij een serie gisten op de markt die genetisch gemodificeerd zijn zodat in ieder geval de hobbybrouwers er mee aan de slag kunnen 

Hierom:

https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/veilig-voedsel/wat-zijn-de-mogelijke-nadelen-van-genetisch-gemanipuleerd-voedsel/item42971

Maar langzamerhand komen we in een discussie die meer met politiek en ethiek te maken heeft dan met bierbrouwen...  :police:

tdp

Citaat van: seed7 op 07-10-2019  20:18 uZij die de quote kennen kennen meestal alleen maar deel een, maar het tweede deel geeft nu juist de ware betekenis.  Pas door (je) bewust grenzen te stellen, (jezelf) beperkingen op te leggen (das Gesetz) kun je creativiteit maximaliseren. Ongebreidelde vrijheid leidt uiteindelijk tot ongeïnspireerd 'niets'. Bij onbeperkte beschikbaarheid gaat ook de 'trigger' tot creativiteit verloren.

Ik wil geen perfecte gist en al helemaal niet met aardbeien bittermeloen smaak.

Ingo

Mooie quote!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.