Weer een West-Fries die er aan begint: Broutenaar

Gestart door Broutenaar, 05-10-2019 23:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broutenaar

Hierbij een voorstelling vanuit het altijd gezellige, warme en vooral zon overgoten Anna Paulowna.
Enthousiast geworden door mensen uit mijn omgeving (lees: neven en vrienden van mijn dochter) wilde ik ook beginnen met bierbrouwen.
Als man van 51 jaar oud, met een mancave en (inmiddels) ruimte om de spullen voor het brouwen te kunnen herbergen, kun je niets anders dan de knoop doorhakken.
Mijn "oude" werkplaatsje heb ik opgeknapt en omgetoverd tot "brouwerij"
Met mijn technische achtergrond en mijn hang naar "het-moet-goed", denk ik dat ik er nu aan toe ben om ook bier te brouwen.

Al bijna een jaar lees ik met veel plezier mee op dit forum, en heb alle tips en trucks ter harte genomen en op mijn (eigen)wijze toegepast.
Hierbij dan ook dank aan de vele enthousiaste leden die al hun waardevolle informatie delen, ik stel dat zeer op prijs!

De knipoog als berichticoon heeft voor mij een grote betekenis en staat getatoeƫerd onder mijn arm, juist omdat ik van mening ben, dat niet altijd en niet alles zo serieus hoeft te zijn.

Zal nu nog even proberen een foto toe te voegen van mijn locatie, en de rest volgt dan vanzelf hier op het forum.

Momenteel staat er bij wijze van eerste proef een IPA te vergisten van mijn maatje Will, dat was een Arsegan bierkit van Braumarkt wat hij had gewonnen.
De OG was wat laag omdat ik te veel water heb gebruikt bij de bereiding  :stom: maar hij vergist prima en komen we toch richting de 4,7% alcohol.

Mijn hok:


Ik zal van me laten horen en zien!

Proost !!!

Battum80


tdp

Kijk, da's ff lekker binnenkomen ;)
Mooie ruimte zeg, menigeen is hier jaloers op!

hansHalberstadt

Mooie brouwruimte. Dat nodigt uit tot wat nadere toelichting hoe sommige dingen werken. ik zie diverse waterleidingen lopen en een ketel boven bij het plafond? zo te zien is dat je spoelwater en kun je die vullen en gebruiken via wat kranen in een andere stand zetten? Heb je al ervaring met de afzuigkap en als of niet condens in je afvoerkanaal bij het koken? Dat is weer een ervaring die anderen kunnen gebruiken.

de Machtige Wil

Wow

Welkom en wat een gave brouwerij! Je pakt het gelijk goed aan :brouwen:

Oscar

Citaat van: Broutenaar op 05-10-2019  23:55 uMijn hok:


 ;D ;D ;D Zo'n mooie ruimte en dan een eenpans installatie ergens op een klein tafeltje  ;D ;D ;D   Ik verwacht dan in ieder geval een mooie HERMS of een 2 of 3 pannen opstelling... :brouwen: :brouwen:   Verder wel een mooi proeflokaal... :proost: :biersmile:

de Machtige Wil

Citaat van: Oscar op 06-10-2019  18:18 u;D ;D ;D Zo'n mooie ruimte en dan een eenpans installatie ergens op een klein tafeltje  ;D ;D ;D   Ik verwacht dan in ieder geval een mooie HERMS of een 2 of 3 pannen opstelling... :brouwen: :brouwen:   Verder wel een mooi proeflokaal... :proost: :biersmile:

Deze man gaat zijn eerste brouwsels maken met zo'n setup. ::) Die HERMS of wat dan ook komt misschien of ook niet vast wel  :biersmile:

hansHalberstadt

Als je net begint kun je beter veel brouwen. Dan moet je of heel veel vrienden en kennissen hebben of kleinere hoeveelheden brouwen. Dus deze keuze lijkt me helemaal niet gek. Deze ruimte is in ieder geval voorbereid op de toekomst. Je kunt er zelfs zo een 300 liter installatie kwijt en commercieel gaan als de ruimte tenminste aan aparte toegangsdeur heeft vanaf de openbare weg. 

joenedu

Wow, helemaal jaloers op zo'n prachtige locatie, dat lijkt mij ook wel wat! Heerlijk om in te brouwen.
Veel brouwplezier!

Broutenaar

 :biersmile: Bedankt voor de leuke reacties! Ik moet nog even uitvinden hoe 1 en ander werkt op dit forum, maar dat komt zeker goed.
Ik loop even door de reacties ..
De Locatie : Ja, erg veel werk aan besteed, maar mijn motto is dan ook : Je doet het goed, of je doet het niet. En daarbij vind ik het klussen dan ook leuk.
Veel brouwen : Er zijn genoeg gegadigden om te komen proeven, dus het zal hard werken worden  ;D
Brouwketel : Als ik het zo bekijk, valt het keteltje wel in het niet, helemaal mee eens. Maar moest "ergens" beginnen. Ik heb daar geen gas dus zocht Het even binnen de mogelijkheden.
Installatie : Het spoelwater heb ik inderdaad wat hoger gezet, zodat ik het met een slang naar de ketel kan leiden (gemak dient de mens). De toevoerleiding naar de ketel kan ik leeg laten lopen, zodat er geen water in kan blijven staan. Het water naar de sparge water heater wordt gefilterd door een sediment filter en daar komt nog een koolstof filter bij. De uitgaande kant van het filter heb ik geknepen tot 2 liter per minuut, dat is een mooie doorloop snelheid voor het filter en precies genoeg voor de tegenstroom koeler van de Grainfather. (win-win)

Maar nogmaals gezegd : zonder jullie had ik dit niet kunnen doen, waarvoor dank  :groots:

Ik ben kort geleden gestart met een IPA brouwpakket van Braumarkt om de fase na het brouwen te testen, die hebben we vanavond gebotteld en nu even afwachten of dat gelukt is.
Morgen ga ik ECHT voor het eerst aan de slag en zal jullie laten meedelen in de teleurstellingen en triomfen  :)

Bottelen met maatje William:

SanderH

Mooie ruimte, inderdaad. En als je advies wil over een Herms of er een werkend wil zien, ik woon ook in Anna Paulowna.

Broutenaar

Citaat van: SanderH op 12-10-2019  12:22 uMooie ruimte, inderdaad. En als je advies wil over een Herms of er een werkend wil zien, ik woon ook in Anna Paulowna.

Hallo Sander, dat lijkt me geweldig! Ik weet ook dat er nog 2 jonge brouwers zijn die dat ook geweldig zouden vinden.
We hadden al vernomen dat er meerdere brouwers zijn in Anna Paulowna en omstreken, en het leek ons leuk om die dichter bij elkaar te brengen, en wie weet, een keer een heuse proeverij te organiseren.

Maar laat ik niet te ver op de zaken vooruit lopen, een brouwsessie bijwonen met de 2 andere brouwers bij jou lijkt me leuk !

SanderH

Zodra het werk het toelaat ga ik brouwen. Laat het je weten.

Broutenaar

Top Sander, ik stuur je even een pb met mijn telefoonnummer, dat is in verband met mijn werk ook weer handiger :-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.