Bier gaat niet gisten

Gestart door Elwoterlo, 04-10-2019 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scorpionrose

Citaat van: Elwoterlo op 10-10-2019  16:49 uBedankt voor je antwoord!!
Een betrouwbare SG heb ik niet maar ik denk dat mijn Frank gevallen is.
Ik vermoed dat er nog resten aanwezig konden zijn van het reinigingsmiddel, heel stom maar ben vergeten mijn gist emmer uit te koken  voordat ik het wort er in heb gedaan. Ik vermoed dat dat spul is gaan werken want dat is een actief schoonmaak middel van Brouwland.
Ik ga vanavond nog even in mijn emmer kijken maar gezien activiteit nog altijd uit blijft vermoed ik dat er geen dikke schuim kraag op zal staat en ga ik dit bier weg gooien en zaterdag nieuwe brouwen.
Ik heb een aantal zaken geleerd door deze mislukte poging dus heb meer hoop op het volgende brouwsel.
Enorm bedankt voor de reacties en ik zal het laten weten als het met het nieuwe brouwsel gelukt is.

Als je nu eens begint met het meten van je SG dan weet je of er wel of geen vergisting heeft plaatsgevonden.
Van mijn laatste bier wat ik gebrouwen heb en waar ik was vergeten mijn iSpindel in te doen dacht ik ook dat de vergisting niet op gang kwam. Geen schuimlaag op het bier en helemaal geen activiteit zichtbaar.
Tot ik na 3 dagen mijn SG ging meten en toen bleek dat de vergisting al klaar was. Bij mij bleek de vergisting op gang te zijn gekomen toen ik op bed lag en hier al klaar mee was toen ik de andere dag van bed kwam(van SG1040 naar 1010 ). Dan kun je blijven turen naar je waterslot maar bubbels zal je dan niet meer zien.

SVB

Ik snap de conclusie ook niet helemaal ben ik bang.
Welk schoonmaakmiddel heb je gebruikt? Ik vind dat je snel conclusies trekt.

brouwerwaldonk

Citaat van: Elwoterlo op 10-10-2019  16:49 uIk ga vanavond nog even in mijn emmer kijken maar gezien activiteit nog altijd uit blijft vermoed ik dat er geen dikke schuim kraag op zal staat en ga ik dit bier weg gooien en zaterdag nieuwe brouwen.
Weggooien kan je nog altijd, maar waarom wil je niet meten wat het sg van uw brouwsel NU is.
Heb je nog geen hydrometer met maatglas dan wordt het hoogtijd om het aan te schaffen.
Of er nu nog een dikke laag schuim zal opstaan betwijfel ik ten zeerste, die periode is waarschijnlijk al lang achter de rug.

Battum80

Als je zaterdag weer wilt gaan brouwen heb je nog een paar dagen om eerst een hydrometer te kopen.
Heb je dan wel een onbetrouwbaar SG...?

Elwoterlo

Ik heb de SG gemeten en meet een SG van 1014.
Ik sta zelf helemaal perplex, dit is een goede Sg volgens mij toch?
Misschien een stomme vraag maar dit is een goed moment om het over te hevelen naar het lager vat toch? En het dan 4 weken te laten lageren.

Sjoerd

Ik zou niet meer hevelen met SG 1014, gewoon lekker uit laten gisten en dan bottelen

Elwoterlo

Het lagere dan gewoon helemaal overslaan?
En voor het bottelen gewoon suiker toevoegen?

Jacques

Er is inderdaad een man over boord als er een brouwsel niet gelukt is.
Het leuke van deze hobby is dat je het altijd weer opnieuw kunt proberen.

Elwoterlo

Citaat van: Jacques op 10-10-2019  23:15 uEr is inderdaad een man over boord als er een brouwsel niet gelukt is.
Het leuke van deze hobby is dat je het altijd weer opnieuw kunt proberen.

Dat is zeker waar, maar begrijp ik nu goed dat mijn bier toch volledig heeft gegist?
Ik kan het bier gaan bottelen neem ik aan? Of toch nog even in een ander vat laten lageren?

middelaersch

Storm in een glas bier  :biersmile:

Ik denk dat er eigenlijk niks aan de hand is, je bier heeft een sg van 1.014 dus is bijna uitgegist.
Je moet nu een paar keer, met tussenpozen van drie of vier dagen, het SG meten. Zodra dat een dag of vier niet meer verandert, is het uitgegist en kun  je gaan bottelen.

Waarschijnlijk is, zoals ook al door een paar mensen gesuggereerd, je gistvat lek, waardoor je geen activiteit in het waterslot hebt gezien.
Als je twijfel hebt over wat er gebeurt moet je altijd het SG gaan meten, dan weet je wat er gebeurt.

middelaersch

Citaat van: Elwoterlo op 10-10-2019  22:20 uHet lagere dan gewoon helemaal overslaan?
En voor het bottelen gewoon suiker toevoegen?

Lageren is niet nodig. Bij het bottelen zeven gram suiker per liter toevoegen.

Maar pas gaan bottelen als het bier goed is uitgegist, zie mijn vorige post!

brouwerwaldonk

Als ik u was zou ik toch zeker overhevelen zonder de oude gist mee te nemen, met de uitstroom op de bodem van het ontvangende vat om oxidatie te vermijden. Dan kan je de opgekookte bottelsuiker (in een minimum aan water) door roeren homogeen verdelen om te bottelen. Doe je het niet dan krijg je een massa oude gist in je flessen wat de smaak van je bier niet ten goede komt.

hansHalberstadt

Voor zover ik kan nagaan heb je rond 1 oktober gebrouwen en is er waarschijnlijk gewoon gisting geweest. Je bent nu 2 weken verder. 2 weken is wat kort om al te gaan bottelen, maar als het is uitgegist kun je nu wel bottelen. Als er nog witte schuimpuntjes op je bier zitten, nog een paar dagen wachten. Gewoon overhevelen in een bottelvat, hevelen steeds vanaf vlak onder het oppervlak en je vat iets schuin zetten en hevelen vanaf de kant waar nog het laatste bier staat. Dan bottelsuiker oplossing (7  gram suiker plus 14 gram water per liter bier even opkoken en af laten koelen) mengen en  gewoon bottelen. Overhevelen in dit stadium is niet verstandig want de gisting is over en er blijft dan lucht boven je bier met oxidatie als gevolg.

brouwerwaldonk

Hevelen doe ik altijd met een droesemkapje onderaan op de buis. Zo haal ik al het bier over zonder verlies en zonder de oude gist.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-10-2019  09:40 uHevelen doe ik altijd met een droesemkapje onderaan op de buis. Zo haal ik al het bier over zonder verlies en zonder de oude gist.
Ja dat is nog beter. Het droesemkapje zorgt voor een stromingsrichting die van boven naar beneden gaat dus voorkomt dat er stroming is over de gist. Daardoor blijft de gist netjes liggen op de bodem.

Sjoerd

Citaat van: hansHalberstadt op 11-10-2019  09:45 uJa dat is nog beter. Het droesemkapje zorgt voor een stromingsrichting die van boven naar beneden gaat dus voorkomt dat er stroming is over de gist. Daardoor blijft de gist netjes liggen op de bodem.

Sluit ik me helemaal bij aan. Zo doe ik het, altijd wel in 2 keer. 1e keer met vat vlak overhevelen in bottelaar, 2e keer leg ik aan 1 kant een blok hout onder het vat waardoor het
Schuin staat en ik zoveel mogelijk bier kan bottelen. 2e keer is dan nog een paar liter met het risico dat er net iets meer gist meekomt. Overigens moet ik zeggen dat ook dan het bier doorgaans ook helemaal clean mijn bottelaar in komt

Sjoerd


brouwerwaldonk

Citaat van: Sjoerd op 11-10-2019  15:00 uSluit ik me helemaal bij aan. Zo doe ik het, altijd wel in 2 keer. 1e keer met vat vlak overhevelen in bottelaar, 2e keer leg ik aan 1 kant een blok hout onder het vat waardoor het
Schuin staat en ik zoveel mogelijk bier kan bottelen. 2e keer is dan nog een paar liter met het risico dat er net iets meer gist meekomt. Overigens moet ik zeggen dat ook dan het bier doorgaans ook helemaal clean mijn bottelaar in komt
Ik kan elke liter uit het lagervat hevelen zonder verlies, niks van, een paar liter achter laten.

Jacques

Citaat van: Elwoterlo op 10-10-2019  23:44 uDat is zeker waar, maar begrijp ik nu goed dat mijn bier toch volledig heeft gegist?
Ik kan het bier gaan bottelen neem ik aan? Of toch nog even in een ander vat laten lageren?

Mijn reactie had betrekking op
Citaat van: brouwerwaldonk op 10-10-2019  17:39 uWeggooien kan je nog altijd...
Ik had alleen die tekst niet geciteerd.  :-[



Ook had ik dit bericht gemist...
Citaat van: Elwoterlo op 10-10-2019  21:47 uIk heb de SG gemeten en meet een SG van 1014.
Ik sta zelf helemaal perplex, dit is een goede SS volgens mij toch?

Meten is weten. Meet altijd het SG zowel aan het begin van de vergisting als op het einde.

Sjoerd

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-10-2019  16:27 uIk kan elke liter uit het lagervat hevelen zonder verlies, niks van, een paar liter achter laten.

Dat staat er ook niet, ik laat ook geen liters achter

Jeroen76

Misschien een aanrader om het boek van Jaques te kopen of een ander goed boek. Lees hier een paar zaken die je over het hoofd ziet die toch echt in de boeken staan. Zonde om een tijd bezig te zijn en dan in de zenuwen over te slaan omdat zaken niet helder zijn. Het forum doorspitten is ook een optie maar goed lezen en helder denken werkt ook.

Lees het topic nu pas maar bleef lezen omdat ik erg benieuwd was of er na de vele vragen eindelijk een antwoord zou volgen... ;)

Succes!

Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.