Bier gaat niet gisten

Gestart door Elwoterlo, 04-10-2019 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elwoterlo

Hallo,

Ik heb een tripel gebrouwen, vervolgens de gist emmer in mijn kelder gezet 17 graden. Na 4 dagen geen activiteit gelezen dat 17 graden te koud is.
Vervolgens de emmer in de woonkamer gezet zonder resultaat.
Nu een week later geen activiteit, even voorzichtig in de emmer gekeken, alles oogde nog het zelfde, de direct toegevoegde gistvlokken waren groot geworden en geen schuim ontstaan. Nu heb ik opnieuw een zakje gist toegevoegd gehydrateerd. Kan dit kwaad en waar moet ik op letten M.B.T infecties en hoe kan ik dit controleren.
De emmer heeft een week koel en afgesloten gestaan waardoor een infectie mij vrij onwaarschijnlijk lijkt.

Alvast bedankt!

Elwoterlo

Hallo,

Ik heb een tripel gebrouwen, vervolgens de gist emmer in mijn kelder gezet 17 graden. Na 4 dagen geen activiteit gelezen dat 17 graden te koud is.
Vervolgens de emmer in de woonkamer gezet zonder resultaat.
Nu een week later geen activiteit, even voorzichtig bij de emmer gekeken, alles oogde nog het zelfde, de direct toegevoegde gist vlokken waren groot geworden en geen schuim ontstaan. Nu heb ik opnieuw een zakje gist toegevoegd gehydrateerd. Kan dit kwaad en waar moet ik op letten M.B.T infecties en hoe kan ik dit controleren.
De emmer heeft een week koel en afgesloten gestaan waardoor een infectie mij vrij onwaarschijnlijk lijkt.

Alvast bedankt!

DoubleW

Er is inmiddels genoeg geschreven over gist, starters en temp.
Altijd verhogen 17 graden is te laag op naar 22

Battum80

Kan je een foto maken van het bier of wort in je emmer?
Welke gist heb je gebruikt?

Elwoterlo

Bedankt!
Ik gebruik de Lalleman Nottingham gist.

De gistemmer staat nu 2 dagen op 21 graden.

beermenke

Welke gist gebruikt? SG gemeten?

Battum80

Is dit het eerste bier wat je vergist in deze emmer?

Elwoterlo

Ja,

nu een paar uur later lijkt er wel wat druk op de emmer te ontstaan.
Is het wel goed om later nogmaals gist toe te voegen en hoe kan ik het bier later testen op infecties?

De emmer heb ik vooraf goed gereinigd met actief schoonmaak spul van bouwland.

SVB

Gok eerder dat het vat niet helemaal lekdicht is.

brouwerwaldonk

Citaat van: Elwoterlo op 04-10-2019  22:19 uDe emmer heb ik vooraf goed gereinigd met actief schoonmaak spul van bouwland.
De gistemmer schoonmaken is lang niet voldoende, onstmetten is de boodschap van alles waar wort mee in aanraking komt, zodat enkel de cultuurgist de overhand krijgt en behoud.
4 dagen zonder gisting kan wilde gisten de kans geven om mee te doen.

Battum80

Geen gist meer toevoegen, ik denk ook dat je emmer niet goed dicht zat. Als je zeker wilt weten of je bier aan het gisten is kan jet het SG meten

Yarreman

Hoe heb je de gist toegevoegd?
Wat was je sg aan het begin en wat is die nu?
Is je emmer lek?

Het lijkt mij dat je helemaal geen activiteit hebt vanwege je beschrijving. Dank denk ik aan te warm wort waaraan het gist is toegevoegd of een héél oud zakje of veel te weinig gist.

Heb je een foto?

brouwerwaldonk

Een tripel wordt verondersteld een sterk bier te zijn. Daarvoor mag je niet te spaarzaam zijn met het aantal gistcellen waarmee je de gisting wil starten, beter een zakje gist meer dan te weinig gist.
Ook moet je het wort voldoende beluchten vóór je met de hoofdgisting begint. Dat zal ervoor zorgen dat de gistcellen nog dochtercellen zullen aanmaken, wat een vlotte start van de gisting zal bewerkstelligen.
Luchtzuurstof in het wort oplossen doe je met een luchtpompje voorzien van een slangetje met bruissteen lucht inblazen, of door het wort van op een hoogte enkele malen snel over te gieten van de ene naar de andere emmer.

Dat er geen beweging in het waterslot te zien is, betekend niet dat de gisting niet bezig is.
Als laatste raad een bovengist werkt normaal bij 20 - 22°C, dus 17°C is te koud. 

Koen S

De Nottingham doet het normaal goed bij lagere temperaturen, ik heb er al een porter en ris mee vergist op 16°C. Daar ligt het dus niet aan.
Meer gist gebruiken en gistvoeding.

hansHalberstadt

De hoeveelheid gist zegt alleen iets over of die gist alle suiker kan vergisten, maar ook met weinig gist zal de gisting gewoon moeten starten, alleen met minder intensiteit, feitelijk gewoon evenredig met het aantal gistcellen. als je dus helemaal geen start van de gisting ziet zou er dus geen levende gist zijn dus iets helemaal misgegaan met het zakje. dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. waarschijnlijker is dat je een lekt hebt dus wel gisting, maar geen koolzuur in je waterslot. Begrijp ik het goed dat je pas na een week voor het eerst in je gistingsvat hebt gekeken?
 

Jacques

Citaat van: Elwoterlo op 04-10-2019  21:54 uHallo,

Ik heb een tripel gebrouwen, vervolgens de gist emmer in mijn kelder gezet 17 graden. Na 4 dagen geen activiteit gelezen dat 17 graden te koud is.
Vervolgens de emmer in de woonkamer gezet zonder resultaat.
Nu een week later geen activiteit, even voorzichtig bij de emmer gekeken, alles oogde nog het zelfde, de direct toegevoegde gist vlokken waren groot geworden en geen schuim ontstaan. Nu heb ik opnieuw een zakje gist toegevoegd gehydrateerd. Kan dit kwaad en waar moet ik op letten M.B.T infecties en hoe kan ik dit controleren.
De emmer heeft een week koel en afgesloten gestaan waardoor een infectie mij vrij onwaarschijnlijk lijkt.

Alvast bedankt!

Even de twee topics samengevoegd. Het op meerdere plekken een discussie voeren op dit forum over hetzelfde onderwerp is namelijk ongewenst.

Jacques

Citaat van: Elwoterlo op 04-10-2019  21:29 uHallo,

Ik heb een tripel gebrouwen, vervolgens de gist emmer in mijn kelder gezet 17 graden. Na 4 dagen geen activiteit gelezen dat 17 graden te koud is.
Vervolgens de emmer in de woonkamer gezet zonder resultaat.
Nu een week later geen activiteit, even voorzichtig in de emmer gekeken, alles oogde nog het zelfde, de direct toegevoegde gist vlokken waren groot geworden en geen schuim ontstaan. Nu heb ik opnieuw een zakje gist toegevoegd gehydrateerd. Kan dit kwaad en waar moet ik op letten M.B.T infecties en hoe kan ik dit controleren.
De emmer heeft een week koel en afgesloten gestaan waardoor een infectie mij vrij onwaarschijnlijk lijkt.

Alvast bedankt!

Meten is weten!

Wanneer het gistvat niet afsluit en je overmaat aan gist gegeven hebt kan de vergisting al afgelopen zijn. Door het SG te meten kun je dit controleren.

En als je geen hydrometer hebt weet je wat je als eerste moet aanschaffen als je verdere wilt met deze leuke hobby.

Elwoterlo

Bedankt voor de reacties, na de 2de keer gist toevoegen zag ik een schuimlaagje ontstaan.
Het gisten is begonnen, heb de lucht dichtheid van de emmer gecontroleerd en die is goed.
Ik laat de emmer gesloten staan en vermoed dat de gisting nu opgang gaat komen.
De eerste SG meting had ik vermoedelijk niet juist gedaan, dus die heb ik niet op de juiste manier.

Jacques

Citaat van: Elwoterlo op 06-10-2019  17:45 uBedankt voor de reacties, na de 2de keer gist toevoegen zag ik een schuimlaagje ontstaan.
Het gisten is begonnen, heb de lucht dichtheid van de emmer gecontroleerd en die is goed.
Ik laat de emmer gesloten staan en vermoed dat de gisting nu opgang gaat komen.
De eerste SG meting had ik vermoedelijk niet juist gedaan, dus die heb ik niet op de juiste manier.

Had je de vorige gist meegekoookt? :)  Of misschien bij te hoge temperatuur gehydrateerd?
Hydrateren kun je overslaan. De gist kun je gewoon over het wort uitstrooien. Dat werkt net zo goed.

Elwoterlo

Ik had de gist na het koelen van het wort erover gestrooid, ik had ook wel verwacht dat er nu reactie zou ontstaan in mijn bier maar het geeft nog altijd niet de gewenste reactie.
Het bier lijkt maar niet te willen gisten, bekende van mij die ook brouwen snappen er zelfs niks van.
Ik overweeg om het bier over te hevelen naar het lager vat en dan na 4 weken te kijken hoe het erbij staat.

Yarreman

Wat is je sg nu? Proeft het wort nog zoet?

brouwerwaldonk

Na meer dan één week nog altijd geen gisting, het wordt dringend tijd dat je eens meet hoeveel je begin SG gedaald is, want zonder te meten is het alsof je in het donker aan het werken bent en niet kan zien wat je nu eigenlijk doet. Dus meten is weten, een gouden regel bij het bierbrouwen.

Wildor

Misschien een stomme vraag.... Heb je je mout geschroot voor het maischen?

William

Jacques

Citaat van: Elwoterlo op 09-10-2019  16:34 uIk had de gist na het koelen van het wort erover gestrooid, ik had ook wel verwacht dat er nu reactie zou ontstaan in mijn bier maar het geeft nog altijd niet de gewenste reactie.
Het bier lijkt maar niet te willen gisten, bekende van mij die ook brouwen snappen er zelfs niks van.
Ik overweeg om het bier over te hevelen naar het lager vat en dan na 4 weken te kijken hoe het erbij staat.

Als er nog steeds vergisting is nadat je voor de tweede keer gist over het wort hebt gestrooid is er iets vreemds aan de hand.
Er zijn meerdere mogelijkheden:
- de gist die je hebt geënt is heel slecht bewaard;
- er is een grote hoeveelheid desinfecteermiddel in je wort terecht gekomen;
- het wort is al vergist.


Je hebt nog steeds geen duidelijkheid gegeven over het meten van het SG.
Meet je het SG? En zo ja, wat zijn de waarden?

Heb je geproefd?

Elwoterlo

Bedankt voor je antwoord!
Een betrouwbare SG heb ik niet maar ik denk dat mijn Frank gevallen is.
Ik vermoed dat er nog resten aanwezig konden zijn van het reinigingsmiddel, heel stom maar ben vergeten mijn gist emmer uit te koken  voordat ik het wort er in heb gedaan. Ik vermoed dat dat spul is gaan werken want dat is een actief schoonmaak middel van Brouwland.
Ik ga vanavond nog even in mijn emmer kijken maar gezien activiteit nog altijd uit blijft vermoed ik dat er geen dikke schuim kraag op zal staat en ga ik dit bier weg gooien en zaterdag nieuwe brouwen.
Ik heb een aantal zaken geleerd door deze mislukte poging dus heb meer hoop op het volgende brouwsel.
Enorm bedankt voor de reacties en ik zal het laten weten als het met het nieuwe brouwsel gelukt is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.