ONK 2019 V1 - Spicy Mango IPA

Gestart door ramon86, 04-10-2019 15:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ramon86

Bij deze het recept voor de Spicy Mango IPA waarmee mijn vrouw en ik dit jaar werden geëerd met de eerste prijs in de vrije klasse tijdens het ONK. Erg onverwacht, dus extra leuk :)

Dit recept hebben we de afgelopen jaren relatief vaak gemaakt met telkens wat variaties, waaronder een keer als cadeau voor de gasten van onze bruiloft. Daarvan heb ik onderaan het label toegevoegd dat is ontworpen door een goede vriend van ons, meer daarover in dit topic.

De voorgaande keren hebben we habaneropepers gebruikt, maar deze keer werd het madame jeanette. Ook daar proberen we variaties uit als wel of niet met zaadlijst, deze keer hebben we de zaadlijst weggelaten en in stukken gesneden madame jeanettes in hopzakjes gedaan i.p.v. los in de ketel.

Commentaar van de jury:
  • Bitter en zoet zijn mooi in balans.
  • Smaakt als een Brut IPA met een aangename bite van de peper.
  • Mooie balans tussen mondklevend en samentrekkend van de peper.
  • Licht moutig / karamel, fruitig uit de hop gevolgd door het aroma van de peper zonder dat het scherp wordt.
  • Goedgemaakte Brut IPA waarbij de peper een aangename aanvulling is. In die zin voldoe je twee keer aan de Vrije Klasse doelstelling.
  • Mag meer koolzuur hebben en de zwevende deeltjes mogen achterwege blijven.
  • 90 punten

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk50
Naam receptMango Unchained (2019-03)
Brouwdatum10-03-2019
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume23,5 l
Begin SG1,072 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad84,7%
Alcoholgehalte7,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Rager)84 IBU
Brouwzaalrendement60,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,90 lWater uit Zeeland (NB)
13,67 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgBrewferm Gerstemout PaleBrewferm9 EBC85,7 %
0,70 kgBrewferm Gerstemout MünchenerBrewferm15 EBC10,0 %
0,30 kgBrewferm Gerstemout Cara-120Brewferm120 EBC4,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
60,0 gNorthern Brewer 7,0%pellets7,0%75 min.58,2 IBU
30,0 gSimcoe 13,1%pellets13,1%10 min.10,9 IBU
32,0 gAmarillo 8,7%pellets8,7%5 min.6,4 IBU
10,0 gSimcoe 13,1%pellets13,1%5 min.3,0 IBU
20,0 gCitra 12,9%bellen12,9%vlamuit5,4 IBU
26,0 gSimcoe 13,1%pellets13,1%koudhop0,0 IBU
26,0 gCascade 6,5%pellets6,5%koudhop0,0 IBU
20,0 gCitra 12,9%bellen12,9%koudhop0,0 IBU
16,0 gAmarillo 8,7%pellets8,7%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5 stuksPeper (Madame Jeanette)specerijkoken
2,5 kgGepureerde mangoandersnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Eind SG hoofdvergisting1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad84,7%


Jacques

Dank voor het plaatsen van het recept. Heel veel hobbybrouwers waarderen dit.  :duimop:

dayfox

Citaat van: Jacques op 04-10-2019  22:29 uDank voor het plaatsen van het recept. Heel veel hobbybrouwers waarderen dit.  :duimop:
Dat heb jij wel goed Jacques![emoji847]

Martijn0172

Gefeliciteerd en wat een leuk recept. De mango heb je zelf gepureerd of gepureerd gekocht?

Firematch

Citaat van: Martijn0172 op 05-10-2019  10:04 uGefeliciteerd en wat een leuk recept. De mango heb je zelf gepureerd of gepureerd gekocht?

Dat wilde ik ook net vragen :P

Lijkt me leuk om ook een keer te brouwen. Bedankt voor het delen van het recept.

ramon86

Ha, goede vraag :) Ik heb gepureerde diepvriesmango van de Jumbo gebruikt. Niet goedkoop op die manier, misschien eens met verse mango proberen.

Davester

Thanks Ramon, dit gaat onze eerste ervaring worden met fruit en koudhop  :elifant:

ramon86

Wat leuk! Ik hoor heel graag hoe het geworden is :)

Wildor

Spannend met pepers!

Ik neem aan dat je de Madame Jeanette pepers er heel in gedaan hebt om mee te koken?
Volgens mij kun je de brandweer bellen als je er 5 in stukken gesneden hebt  >:D

William

ramon86

Daar variëren we in om van alles te testen, maar in dit geval waren ze grof gesneden, zonder zaadlijst :)

Aspire44

Blijft de mango de hele nagisting in het wort? Zo nee, hoe lang laat je de mango erin?

ramon86

Dat hangt er van af hoe je de mango toevoegt; als je diepvriesblokjes gebruikt tijdens nagisting zou ik het een week doen. Er staat overigens nog wat meer info in een los topic met extra vragen over dit recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43922.msg659363.html

Jacques

Citaat van: ramon86 op 20-01-2022  17:31 uDat hangt er van af hoe je de mango toevoegt; als je diepvriesblokjes gebruikt tijdens nagisting zou ik het een week doen. Er staat overigens nog wat meer info in een los topic met extra vragen over dit recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43922.msg659363.html

Dat is inderdaad de plek om de discussie over dit recept verder te voeren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.