Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveel mout en water in 6 liter pan?  (gelezen 632 keer)

Offline basvo

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Hoeveel mout en water in 6 liter pan?
« Gepost op: 04-10-2019 09:45 u »
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt zit ik met de vraag hoeveel mout en water ik in deze soep pan kan doen, zodat ik alles in BrouwHulp kan invoeren. Ik wil gaan beginnen met brouwen, maar wil eerst even experimenteren in hele kleine hoeveelheden voordat ik een Easybrew aan ga schaffen. Ik zag in BrouwHulp al dat 1 kg mout 1 liter water vasthoudt. Is het zo dat ik dan bij 6 liter water 2 kg mout = 6 liter volume kan doen? Kan me dit moeilijk voorstellen en lijkt me dat ik volledig verkeerd denk...

Hoor het graag, alvast bedankt!  ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Hoeveel mout en water in 6l pan?
« Reactie #1 Gepost op: 04-10-2019 09:55 u »
Als je die pan als brouwinstallatie invoert, rekent BrouwHulp dat haarfijn uit voor je.

Offline SVB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2019 10:15 u »
In mijn pan (10 liter) van de week 6,5 liter water + 1,6 kilo mout was gevuld tot 8 liter streepje.
Ikzelf reken dus altijd dat 1 kilo mout ook 1 liter van de pan inneemt. (Dus 1 liter water + 1 kilo mout = 2 liter vulling)

Offline basvo

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2019 11:04 u »
Als je die pan als brouwinstallatie invoert, rekent BrouwHulp dat haarfijn uit voor je.

Yes, ik heb het gevonden, dankjewel!

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
Re: Hoeveel mout en water in 6 liter pan?
« Reactie #4 Gepost op: 10-11-2019 22:42 u »
Blijft er bij zo'n kleine hoeveelheid nog wel wat bier over? Want er gaat ook nog wel wat verloren met meten, hevelen en na het vergisten met bottelen.
Heb zelf in het verleden het eens met een 11L ketel gedaan maar dat vond ik al aan de kleine kant.

Tags: