Krijg geen prik in mijn gekegd bier

Gestart door Hermanl, 27-09-2019 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hermanl

Hoi Hoi,

Sinds vorige week de eigenaar van een 5 L keg van Ikegger.eu.  Hierop koos ik zo een CO2 regulator als in de afbeelding in deze link: https://ikegger.eu/products/professional-quality-portable-CO2-regulator-druckminderer.
Voor de CO2 input gebruikte ik tot gisteren de 16G patronen, sinds gisteren een sodastreamfles met adapter.

Ik krijg alles goed aangesloten, krijg ook een stabiele druk op mijn vaatje maar helaas geen prik in mijn bier zelf (wel een kraag). Al allerlei pistes bewandeld: geforceerd carboniseren op 25 PSI, daarna schudden en nachtje in de koelkast op 7°C; alle 'stoom' er af en een nieuwe schot van 20 psi voor 3 dagen en 1 dag aan 10 psi, winkelbiertje een nachtje laten weken aan 10 psi, ... Bij de eerste pogingen veel schuim (overgecarboniseerd dus) , de volgende pogingen wel al een redelijk kraagje maar nog geen prik in het bier zelf. 

Aangezien ik tijdens de 'rust' geen druk verlies, vermoed ik dat ik geen CO2-lek heb.

Volgende poging die ik plan te doen is 'traditionele' hergisting op keg met (bottel)suiker (3 à 4 g / l), maar daar moet ik eerst nog een brouwdag voor voorzien ook ;-)

Heb ik te weinig geduld of doe ik iets verkeerd volgens jullie?

brouwerwaldonk

Moet je niet zoals met bottelen in flessen ongeveer 6 gram per liter bier bottelsuiker toevoegen.

RienP

Wel schuimkraag en weinig tot geen koolzuur bier geeft aan dat er simpelweg nog te weinig koolzuur in het bier zit.

Wat bedoel je met een schot van 20 PSI voor 3 dagen? Laat je dan 3 dagen lang 20 psi op staan? Of 1 keer 20 psi erop en dan de gaskraan dicht?
Je moet namelijk wel

Hoe snel koolzuur wordt opgenomen hangt van een aantal zaken af:
- temperatuur en druk
- of je met topdruk werkt of dat je koolzuur via de tap stang van onder naar boven door het bier laat lopen. Met topdruk duurt het aanzienlijk langer.
- Het SG van je bier. Meer restsuikers zorgt ervoor dat het koolzuur moeilijker wordt opgenomen is mijn ervaring.
- Uiteraard tijd.


Ik hou bij kamertemperatuur en een druk van 1,5-2 bar minimaal 1-2 weken aan. Met schudden kun je dit iets versnellen.

Hermanl

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-09-2019  11:07 uMoet je niet zoals met bottelen in flessen ongeveer 6 gram per liter bier bottelsuiker toevoegen.

Is dat niet alleen nodig wanneer je de 2de vergisting op keg wil laten doen, ttz volgens het traditionele stramien van natuurlijke koolzuurvorming / 2de vergisting?

Hermanl

Citaat van: RienP op 27-09-2019  11:10 uwel schuimkraag en weinig tot geen koolzuur bier geeft aan dat er simpelweg nog te weinig koolzuur in het bier zit.
...
CiteerIk hou bij kamertemperatuur en een druk van 1,5-2 bar minimaal 1-2 weken aan. Met schudden kun je dit iets versnellen.

Kwestie van geduld dus hoop ik ;-)

CiteerWat bedoel je met een schot van 20 PSI voor 3 dagen? Laat je dan 3 dagen lang 20 psi op staan? of 1 keer 20 psi erop en dan de gaskraan dicht?
Je moet namelijk wel

Bedoel ik mee dat ik de knop 3 dagen laat staat op een positie waarin de naald stabiel op 20psi blijft (zo nu en dan eens checken).  Zou ik de knop terug dichtdraaien dan blijft de naald weliswaar op 20psi staan onmiddellijk na  dat CO2-stootje, maar geeft ie geen zuchtje bij - zou dat nodig zijn - indien de druk zou gaan zakken.  Tenminste dat denk ik ...

joerivang

Om je even inzicht te geven in de manier waarop ik mijn bier geforceerd carboniseer:

1. Bier wordt in fust afgevuld (zonder suiker, ik wil namelijk geen hergisting welke meer gist produceert).

2. Bier gaat de koelkast in bij 3 graden en 40 psi voor 48 uur, daarna wordt het teruggeschroefd naar serveer druk (ligt bij mij rond de 12 a 14 psi). Vergeet hier niet even het ventiel te luchten.

3. Op dit moment is het bier drinkbaar en goed op druk, vaak merk ik wel dat wanneer het bier langer staat het bier alleen maar beter wordt.

Druk en temperatuur hebben allemaal invloed op hoe lang het duurt om te carboniseren, 20 psi voor 3 dagen (op kamertemperatuur of koelkast) is naar mijn mening te weinig/te kort.

Dirtbag

Ik heb meerdere methoden afhankelijk hoeveel haast ik heb.

Als ik haast het dan hevel ik het koude bier (2 ºC) in de sodakeg nadat ik het lucht er uit heb gedrukt, sluit de sodakeg aan op een CO2 fles op 2 a 3 bar op de tapaansluiting(dus niet de CO2 aansluiting). Vervolgens schud ik de keg, hierbij is het duidelijk hoorbaar dat er CO2 in de fust stroomt en dus opgenomen wordt. Dit hou ik enkele minuten vol. Vervolgens ze ik de fust in de tapkast en kan ik tappen. In de tapkast staat het bier bij 5 ºC op 1 bar.

Als ik geen haast heb vul ik de fust, druk een eerste hoeveelheid CO2 er in op eerder genoemde methode zonder te schudden en laat de CO2 er op staan bij kamer temperatuur, aangezien ik twee fusten vul wissel ik de CO2 aansluiting tussen de beide fusten. Dit doe ik meerdere dagen.

De druk waar ik deze reduceer op heb staan komt de verzadiging bij kamertemperatuur overeen met de verzadiging in de tapkast.

db

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-09-2019  11:07 uMoet je niet zoals met bottelen in flessen ongeveer 6 gram per liter bier bottelsuiker toevoegen.

Kun je beter niet doen om niet te veel koolzuur in het bier te krijgen waardoor het bier moeilijk te tappen is.


De truc is inderdaad meer tijd uittrekken voor het verzadigen van het bier met koolzuur. Het duurt een tijdje voordat de koolzuur goed is opgenomen in het bier.

EBC

Met CO2 patronen kan je niet verzadigen. Je zal aan de CO2 fles moeten.

Hermanl

Citaat van: EBC op 27-09-2019  23:28 uMet CO2 patronen kan je niet verzadigen. Je zal aan de CO2 fles moeten.

Heb ik ondertussen ook ondervonden .. doosje van 10 stuks bij de eerste poging er quasi integraal doorgejaagd;-)
Nu met de sodastream-fles en dit er tussen: https://ikegger.eu/products/remote-gas-line-connection-for-mini-regulator-CO2-anschlusschlauch?variant=19836133933159[url]]https://ikegger.eu/products/remote-gas-line-connection-for-mini-regulator-CO2-anschlusschlauch?variant=19836133933159//

Ongelooflijk domme vraag wellicht maar hey ...
Op zo'n regulator ... bij de eerste push zet ik um op 40psi.  Draai ik de knop terug naar nul-stand wanneer ik die 40 psi bereikt heb of laat ik 'um dan open staan op die positie ? Ik merk immers een drukverlies van ong. een 10psi per dag ( is dat misschien net het verzadigingseffect of toch een lekje ?)


seed7

Een lek spoort je met zeepsop op.

Ingo

EBC

Carboniseren doe je met de kraan open, zodat CO2 continu in het bier kan stromen.

Doe je een, 'push', dan verzadigt het langzaam met drukdaling tot gevolg.

Geef je waarden voortaan in bar ipv psi, dan krijg je gemakkelijker antwoord.

knifeman

Het sleutelwoord is saturatie... en dat gaat enkel met tijd...

knifeman

Ik gebruik nu een jaartje ikeggers. Geforceerde carbonisatie lukt maar je hebt dikke bubbels en te veel schuim en bier parelt niet. Een week op 12 psi en t is gewoon perfect. Temperatuur is ook superbelangrijk. Er bestaan tabellen voor

knifeman

Probeer al eens naar 2 graden te gaan met 25 psi ...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.