Infectiehaard... het kraantje...

Gestart door Battum80, 02-10-2019 19:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Battum80

Hallo Allemaal

Ik ben lui geweest en heb een aantal keer na afvullen het kraantje van bottelvat niet schoongemaakt. Zoals op de foto is te zien geen goed idee. Deze bijdrage even als herinnering waarom dit belangrijk is.



Inmiddels staan de kraantjes in de caustic en dat zal mijn probleem wel oplossen.

Niels B.

Bier brouwen en lui zijn tijdens het schoonmaken gaan niet samen!  :brouwen:

hansHalberstadt

Kraantjes en bierbrouwen gaan bij mij al helemaal niet samen.

Hay

Kraantjes en bierbrouwen gaan prima samen als je het maar goed schoon maakt.
Trouwens Battum80 als ik het goed heb moet je nog meer uit mekaar halen bij dat kraantje om alles goed schoon te maken.
Maar kan het niet goed zien op jouw foto.

Snelbier

Bottelpijpje al eens opengemaakt?
Is mij na 1 jaar gebruik eindelijk gelukt (met de moed der wanhoop na 3 duistere infecties)..
Zag er net zo uit als het kraantje van Battum80.
En ik dacht dat het kreng altijd voldoende was gespoeld én na-behandeld met chemi-oxi.
Conclusie: alle dode hoekjes vermijden, of zorgen dat je deze grondig kan reinigen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hay op 02-10-2019  21:39 uKraantjes en bierbrouwen gaan prima samen als je het maar goed schoon maakt.
Trouwens Battum80 als ik het goed heb moet je nog meer uit mekaar halen bij dat kraantje om alles goed schoon te maken.
Maar kan het niet goed zien op jouw foto.

Dat is voor mij de reden om geen kraantjes te gebruiken.  steeds helemaal uit elkaar halen en schoonmaken geeft meer nadelen (werk) dan alternatieven. Ik hevel gewoon met een slang en RVS pijp van gistingsvat naar bottelelvat, slang + pijp even uitstomen en na gebruik goed doorspoelen, klaar.
Bottelen met soliconenslang die ik half dichtknijp als 'kraantje' en dun 4 mm persluchtslangetje aan het uiteinde naar de flesjes. 

Battum80

Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2019  06:23 uDat is voor mij de reden om geen kraantjes te gebruiken.  steeds helemaal uit elkaar halen en schoonmaken geeft meer nadelen (werk) dan alternatieven. Ik hevel gewoon met een slang en RVS pijp van gistingsvat naar bottelelvat, slang + pijp even uitstomen en na gebruik goed doorspoelen, klaar.
Bottelen met soliconenslang die ik half dichtknijp als 'kraantje' en dun 4 mm persluchtslangetje aan het uiteinde naar de flesjes. 

Ik hevel altijd naar mijn bottelvat, mijn vergistingsvaten (PET) hebben geen kraantjes. Dit kraantje op de foto zit in mijn bottelvat.
Als ik je goed begrijp hevel je naar je bottelvat van waaruit je hevelt naar je flessen?

brouwerwaldonk

Ik heb enkel een kraan op de spoelwaterketel, verder nergens wegens totaal overbodig.
Alles wordt overgeheveld van A naar B, tot en met het bottelen in de flesjes.
Hevelen gebeurt via een inox buisje met siliconeslang met droesemkapje, zonder kapje bij het bottelen.
Na het brouwen heb ik doorgaans 43 à 44L wort en ik kan 42 à 43L bier bottelen.
Nergens morsen of verlies. 

Davester

Geen moeite met kraantjes hier, kraantje op wortpan, kraantje op kookpan, kraantje op gistvat.
Het werkt ideaal, wel goed schoonmaken maar dat moet toch met alles :biersmile: :nut:

hansHalberstadt

Citaat van: Battum80 op 03-10-2019  09:01 uIk hevel altijd naar mijn bottelvat, mijn vergistingsvaten (PET) hebben geen kraantjes. Dit kraantje op de foto zit in mijn bottelvat.
Als ik je goed begrijp hevel je naar je bottelvat van waaruit je hevelt naar je flessen?
Klopt bij het hevelen naar het bottelvat zet ik het gistingsvat eerst wat scheef en dan hevel ik steeds door de slangopening vlak onder het oppervlak te houden. zo zuig je vrijwel geen gist mee. op het laatst zie je nog net een helder plasje bier in de hoek van het vat. dan stop ik. Droesemkapje zal nog verbetering geven, maar gebruik ik zelf (nog) niet.

Bottelen is nog simpeler want dan hoef je geen gist meer tegen te houden. Vat scheef zetten en slang met RVS pijp op de bodem in de hoek zetten.
 

Hay

Zowel het kraantje als het vulpijpje goed uit mekaar halen en schoonmaken.
Het kraantje zoals hierboven getoond, goed uit mekaar halen ook dat gedeelte waar het draait kan je uit mekaar trekken.
Zo kun je alles schoonmaken en kan er niks blijven zitten.
Vulpijpje ook ff uit mekaar halen het veertje en zo er uit en alles is schoon.
Werk al meer dan 5 jaar en al bijna 70 brouwsels zo en nog nooit een infectie gehad.
Trouwens voor hevelfilters en weet ik wat iedereen gebruikt geldt hetzelfde als je het niet goed schoonmaakt dan krijg je daar ook ellende mee.

hansHalberstadt

Citaat van: Hay op 03-10-2019  15:59 uTrouwens voor hevelfilters en weet ik wat iedereen gebruikt geld hetzelfde als je het niet goed schoonmaakt dan krijg je daar ook ellende mee.
Klopt. Daarom is een hevelfilter wat uit elkaar kan echt wel nodig. 

Serge VL

Citaat van: Davester op 03-10-2019  09:48 uGeen moeite met kraantjes hier, kraantje op wortpan, kraantje op kookpan, kraantje op gistvat.
Het werkt ideaal, wel goed schoonmaken maar dat moet toch met alles :biersmile: :nut:
Ik ook geen problemen met kraantjes, alle kunststof kraantje zijn vervangen door aseptische RVS modellen.
Keuze te over bij Ali en de eenvoudige modellen zijn helemaal niet duur (die dure modellen met dubbele uitgang, die zijn voorzien om na staalname in gesloten toestand te kunnen spoelen met desinfectie middel)
https://nl.aliexpress.com/premium/sanitary%25252dsampling%25252dvalves.html?trafficChannel=ppc&d=y&SearchText=sanitary%252dsampling%252dvalves&ltype=premium&SortType=default&page=1&CatId=0

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 03-10-2019  18:11 uIk ook geen problemen met kraantjes, alle kunststof kraantje zijn vervangen door aseptische RVS modellen.

Dus je hebt wel problemen met de gangbare plastic hobbybrouwkraantjes?

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2019  20:19 uDus je hebt wel problemen met de gangbare plastic hobbybrouwkraantjes?
Ja die zijn moeilijk demonteerbaar om te reinigen, krijgen krassen, hebben dode ruimte, zijn maar van plastic en gaan niet lag mee. kosten ook al € 4 en een RVS aseptisch slechts € 12.
De keuze was snel gemaakt!

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2019  17:30 uklopt. Daarom is een hevelfilter wat uit elkaar kan echt wel nodig.
Mijn hevelfilter uit één stuk zonder dode hoeken is poepgemakkelijk te reinigen en te ontsmetten.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-10-2019  22:50 uMijn hevelfilter uit één stuk zonder dode hoeken is poepgemakkelijk te reinigen en te ontsmetten.


Hoe doe je dat van binnen dan? er komen altijd kleine mout deeltjes in die buis terecht.

Haagse Wouter

Heb geen problemen met de standaard plastic kranen. Je schroeft ze los en maakt ze even snel schoon. Ik heb nog nooit het idee gehad dat ik later vuil aantrof.

Serge, qua niet lang mee. Wat merk je dan als ze niet meer goed zijn?

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2019  22:58 uHoe doe je dat van binnen dan? er komen altijd kleine mout deeltjes in die buis terecht.
Bij het plaatsen komt de buis vol met stukjes bostel, die verwijder ik bij het begin van het filteren samen met de luchtbellen, tot er helder wort uitstroomt. Daarna komt er enkel wort door de buis en worden de allerkleinste deeltjes meegespoeld met het wort.
Op het einde van het spoelen is de densiteit nog 3 brix, dus bijna water. Tijdens het koelen van het gekookte wort wordt de hevel + de kraan enkele malen heen en weer doorgeblazen met het heetste water van 90°C, dus dan is die ook schoon van binnen. Gegarandeerd geen enkel moutdeeltje wat de kans heeft om achter te blijven, omdat er geen enkele dode hoek is. De scherpste bocht van de hevel heeft een straal van 6cm, daarin blijft niets achter.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 03-10-2019  18:11 uIk ook geen problemen met kraantjes, alle kunststof kraantje zijn vervangen door aseptische RVS modellen.
Keuze te over bij Ali en de eenvoudige modellen zijn helemaal niet duur (die dure modellen met dubbele uitgang, die zijn voorzien om na staalname in gesloten toestand te kunnen spoelen met desinfectie middel)
https://nl.aliexpress.com/premium/sanitary%25252dsampling%25252dvalves.html?trafficChannel=ppc&d=y&SearchText=sanitary%252dsampling%252dvalves&ltype=premium&SortType=default&page=1&CatId=0

Helemaal mee eens.
De kwaliteit van de kranen die de meesten van gebruiken laten te wensen over.

Alles overhevel zonder slangen zoals gesuggereerd wordt is geen optie als het om grotere hoeveelheden gaat. In grote brouwerijen worden sanitaire kranen gebruikt. De luxere zijn zelfs op afstand bedienbaar.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2019  17:30 u
Citaat van: Hay op 03-10-2019  15:59 uTrouwens voor hevelfilters en weet ik wat iedereen gebruikt geld hetzelfde als je het niet goed schoonmaakt dan krijg je daar ook ellende mee.

Klopt. Daarom is een hevelfilter wat uit elkaar kan echt wel nodig.

Een hevelfilter hoort huishoudelijk schoon te zijn. Hij hoeft niet brandschoon te zijn. Door de hoge temperatuur waarbij een hevelfilter gebruikt wordt loop je geen risico op infecties.

Hay

Tenzij je na het koelen overheveld.
Tenminste dat is wat ik doe eerst koelen en dan overhevelen naar het gistvat.
En waar dit topic over ging is overhevelen vanuit het gistvat en dan heb je ook geen hoge temperaturen.

brouwerwaldonk

Hevelen na het koelen van kookketel naar het gistvat, en na de gisting uit het gistvat overhevelen doe ik niet met de hevelfilter maar met een recht stukje inox buis voorzien van een los droesemkapje en een siliconeslang. Wie daar nog een infectie mee oploopt is een vuile brouwer, en moet dringend het topic reinigen en ontsmetten lezen.


Brouwerij De Stichting

Misschien eens andere foto's gebruiken brouwerwaldonk?

brouwerwaldonk

Wil je de foto niet zien, dan haal ik ze weg!

Jacques

Citaat van: Hay op 04-10-2019  15:04 uTenzij je na het koelen overhevelt.
Tenminste dat is wat ik doe eerst koelen en dan overhevelen naar het gistvat.
En waar dit topic over ging is overhevelen vanuit het gistvat en dan heb je ook geen hoge temperaturen.

Als je de hevelfilter in je ketel zet 5 tot 10 minuten voor het einde het koken wordt deze gedesinfecteerd.
Wanneer je dat niet doet moet de hevelfilter inderdaad brandschoon zijn en gedesinfecteerd met een chemisch middel.

Neetje

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-10-2019  16:53 uWil je de foto niet zien, dan haal ik ze weg!

Nee, tuurlijk niet. De meeste leden zijn blij met je mooie, duidelijke foto's.
Wie het een probleem vind om 2 x dezelfde foto te zien kan gewoon verder scrollen,

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-10-2019  16:53 uWil je de foto niet zien, dan haal ik ze weg!

Mooi laten staan, ik snap niet wat er verkeerd aan zou zijn  :brouwen:

Noosting

Ik maak ze schoon in mijn ultrasoon reiniger.

Heb wat desinfectie bemachtigd van de tandarts en kan mijn bad opwarmen tot 85 graden. 

Als je ziet hoeveel troep daar nog uit komt als je zelf al handmatig hebt schoongemaakt...

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 04-10-2019  23:00 uMooi laten staan, ik snap niet wat er verkeerd aan zou zijn  :brouwen:
Het gaat over de discussie of je ook een hevelfilter aan de binnenkant moet kunnen reinigen, dus de foto gaat prima over het onderwerp, dus ook volgens mij niets verkeerd aan. (even afgezien van de vraag of reinigen aan de binnenkant hier mogelijk/nodig is). Als hij dat filter af en toe en keer een paar minuutjes in die ketel kookt met een laagje natronloog 3% dan zal ook de binnenkant schoon worden van evt aanslag die je aan de buitenkant niet kunt zien. net zoals bij je platenkoeler het geval is. 

Brouwerij De Stichting

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-10-2019  16:53 uWil je de foto niet zien, dan haal ik ze weg!
Er is helemaal niets mis met je foto, het was me alleen opgevallen dat ik telkens dezelfde foto's voorbij zag komen. Misschien is m'n opmerking verkeerd overgekomen.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 06-10-2019  10:52 uEr is helemaal niets mis met je foto, het was me alleen opgevallen dat ik telkens dezelfde foto's voorbij zag komen. Misschien is m'n opmerking verkeerd overgekomen.
Ik denk dat brouwerwaldonk zoveel ervaring heeft dat hij alles al een keer heeft zien langskomen en gefotografeerd. Dus waarom zou hij dan steeds nieuwe foto's maken. Als je die foto's al 10 x hebt zien langskomen dan geeft dat volgens mij ook aan dat hij steeds weer opnieuw moet vertellen hoe het zit, dus dat we feitelijk te weinig opzoeken op het forum wat er al staat en hij dus steeds weer de moeite neemt om het opnieuw uit te leggen. 

Jacques

Citaat van: Noosting op 06-10-2019  09:16 uIk maak ze schoon in mijn ultrasoon reiniger.

Heb wat desinfectie bemachtigd van de tandarts en kan mijn bad opwarmen tot 85 graden. 

Als je ziet hoeveel troep daar nog uit komt als je zelf al handmatig hebt schoongemaakt...

Klopt helemaal. Utrasoon reinigen van (kogel)kranen werkt erg goed. Door de kraan half open te zetten kun je de gistaanslag uit de kraan trillen. Dan komt er erg veel uit de kraan. Als reinigingsmiddel gebruik ik een Enzybrew 10 dan wel een oxi-product.

Ultrasone reinigers

EBC

Citaat van: Noosting op 06-10-2019  09:16 uIk maak ze schoon in mijn ultrasoon reiniger.

Heb wat desinfectie bemachtigd van de tandarts en kan mijn bad opwarmen tot 85 graden. 

Als je ziet hoeveel troep daar nog uit komt als je zelf al handmatig hebt schoongemaakt...

85 °C is voor de meeste reinigingsmiddelen veel te hoog.

EBC

Ik heb vele jaren lang een hevelfilter gebruikt. Wel eentje die uit elkaar kon. Na het brouwen zat er dan toch altijd een aanslag aan de binnenkant die ik met een ronde borstel moest wegpoetsen.

In een brouwerij moet je al je apparatuur waarmee het wort in contact komt kunnen reinigen. Dus ook de binnenkant van je hevelfilter.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 06-10-2019  12:31 u85 °C is voor de meeste reinigingsmiddelen veel te hoog.
Bedoel je dan dat ze inactief worden door bv enzymen die stuk gaan? bv natronloog werkt alleen maar beter als het heter is.
Alcohol 70% werkt al prima bij kamertemperatuur en zal verdampen bij 85 graden etc.

Ik weet niet wat voor middel dit was van de tandarts? 

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 06-10-2019  12:34 uIk heb vele jaren lang een hevelfilter gebruikt. Wel eentje die uit elkaar kon. Na het brouwen zat er dan toch altijd een aanslag aan de binnenkant die ik met een ronde borstel moest wegpoetsen.

In een brouwerij moet je al je apparatuur waarmee het wort in contact komt kunnen reinigen. Dus ook de binnenkant van je hevelfilter.
Klopt, die ervaring heb ik ook. Jarenlang eentje gebruikt die je niet kon demonteren. Toen ik een nieuw hevelfilter had de oude gesloopt zodat ik erin kon kijken. Je weet dan niet wat je ziet aan allerlei bruine aanslag.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  11:18 uIk denk dat brouwerwaldonk zoveel ervaring heeft dat hij...
Ervaring met hobbybrouwen heb ik al bijna 30 jaar. Mijn installatie is niks bling bling en is zoveel mogelijk zelf gemaakt. Geen plastiek, enkel inox gereedschap en vaten of glas.
Een besmetting of mislukt bier heb ik ook gehad bij een of twee brouwsel in 1990 ook overschuimers.
Verliezen heb ik nu zo goed als niets. Ik begin met 64,5L water met 10 kg mout en bekom tussen 43 en 44L gebotteld bier van minstens 7 vol%.
Mijn gistbank bestaat uit authentieke brouwerijgisten die steeds uitgisten tot 1010 of lager op 5 a 7 dagen hoofdgisting, dus voor mij geen gedoe met korrelgisten. Mijn schijnbare vergistingsgraad zit altijd ruim boven 80% en mijn berekend en dus echt brouwzaalrendement boven 70%. Met een efficiëntierendement hou ik mij totaal niet bezig.
Nagisten en lageren doe ik altijd 2 weken in een koude kelder bij 10°. Bottelen altijd met een verse ministarter bottelgist van 10 ml voor elk brouwsel van 43 L. Nooit overschuimers of bommetjes.
Velen die hier mogen proeven vertellen mij dat ik professioneel moet beginnen maar daar begin ik niet aan.

Noosting

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  12:36 uBedoel je dan dat ze inactief worden door bv enzymen die stuk gaan? bv natronloog werkt alleen maar beter als het heter is.
Alcohol 70% werkt al prima bij kamertemperatuur en zal verdampen bij 85 graden etc.

Ik weet niet wat voor middel dit was van de tandarts?
Ik heb even gekeken.  Stammopur R staat erop.


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  12:37 uKlopt, die ervaring heb ik ook. Jarenlang eentje gebruikt die je niet kon demonteren. Toen ik een nieuw hevelfilter had de oude gesloopt zodat ik erin kon kijken. Je weet dan niet wat je ziet aan allerlei bruine aanslag.

Maar die aanslag leidde niet tot infecties of wel?

Neemt niet weg dat je allerlei bijsmaakjes kunt krijgen door niet goed gereinigde brouwapparatuur die gebruikt wordt aan de hete kant van het brouwproces. Het kan zorgen voor een "huissmaakje"...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  12:36 uBedoel je dan dat ze inactief worden door bv enzymen die stuk gaan? Bijvoorbeeld natronloog werkt alleen maar beter als het heter is.
Alcohol 70% werkt al prima bij kamertemperatuur en zal verdampen bij 85 graden etc.

Ik weet niet wat voor middel dit was van de tandarts?

EBC heeft het over "de meeste" reinigingsmiddelen. Dat zijn niet alle middelen.

Overigens had volgens mij het over de mogelijkheid van het kunnen opwarmen tot 85 ºC van de ultrasone reiniger en dat is wat anders dan het gebruiken van reinigingsmiddelen bij deze temperatuur. 

Guppie

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 04-10-2019  16:38 uMisschien eens andere foto's gebruiken brouwerwaldonk?

Waarom?

Is toch niet aanstootgevend  of iets anders?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-10-2019  13:14 uMaar die aanslag leidde niet tot infecties of wel?

Neemt niet weg dat je allerlei bijsmaakjes kunt krijgen door niet goed gereinigde brouwapparatuur die gebruikt wordt aan de hete kant van het brouwproces. Het kan zorgen voor een "huissmaakje"...
Klopt. Uiteindelijk zullen die smaakjes wel meevallen omdat het maar om zeer kleine hoeveelheden gaat, maar het hoort gewoon schoon te zijn.

EBC

Citaat van: Jacques op 06-10-2019  13:14 uMaar die aanslag leidde niet tot infecties of wel?

Neemt niet weg dat je allerlei bijsmaakjes kunt krijgen door niet goed gereinigde brouwapparatuur die gebruikt wordt aan de hete kant van het brouwproces. Het kan zorgen voor een "huissmaakje"...

Die aanslag werd na elk brouwsel weggepoetst. Ik had het filter daar speciaal voor ontworpen. Het ontwerp is op het forum zeker terug te vinden, ergens in posts van de vorige eeuw. Mijn apparatuur is voor elk brouwsel blitziblank.

Ik zou wel denken dat het zonder kunnen te poetsen tot huissmaakjes zou leiden, of hebben geleid. Ik heb al veel huissmaakbieren moeten proeven.  :biersmile: Je zegt dan dat het ok is, maar echt lekker ... meestal niet.

EBC

Caustic: max 70 °C
Gemiddeld loog 80 °C
Oxi 60 °C
STAMMOPUR R 60 °C

Wie nog hoger? Deze temperaturen zijn die waarop het reinigingsmiddel ontbindt. Dus je zit beter 20 °C lager.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  17:37 uKlopt. Uiteindelijk zullen die smaakjes wel meevallen omdat het maar om zeer kleine hoeveelheden gaat, maar het hoort gewoon schoon te zijn.

Al je spullen horen schoon te zijn. Als dat niet het geval is dan leidt dat aan de "koude kant" van het brouwproces tot een verhoogde kans op infecties. Aan de "warme kant" kan het leiden tot lichte afwijkende smaken die door sommige bierliefhebbers geprezen worden bij oude brouwerijen waarbij niet alles perfect schoongemaakt kan worden.

EBC

Citaat van: Jacques op 06-10-2019  22:08 uAan de "warme kant" kan het leiden tot lichte afwijkende smaken die door sommige bierliefhebbers geprezen worden bij oude brouwerijen waarbij niet alles perfect schoongemaakt kan worden.

Dat is een politiek antwoord.  ;) En bij jonge brouwerijen dan? We hebben het over hobby hè.

Jacques

Citaat van: EBC op 06-10-2019  22:12 uDat is een politiek antwoord.  ;) En bij jonge brouwerijen dan? We hebben het over hobby hè.

Ook bij jonge brouwerijen kan dit voorkomen, hoewel die meestal werken met installaties die beter ontworpen zijn en makkelijk met een CIP-installatie te reinigen zijn. Laatst ben ik echter bij een paar brouwerijen geweest waar een onaangename geur uit de brouwinstallatie kwam. Dat hoort natuurlijk niet.

Als hobbybrouwer doen we er goed aan om alles goed schoon te houden, maar daarin moeten we niet overdrijven. Zo is het is nergens voor nodig om je brouwappatuur die je aan de "warme kant" gebruikt te desinfecteren, onze ingrediënten zijn ook niet steriel. En een kleine aanslag in een hevelfilter hoeft ook geen probleem te zijn. Wel horen moutrestanten steeds verwijderd te zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.