Bananen imp. milk stout

Gestart door Daniël87, 02-10-2019 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daniël87

Hallo Brouwers,

Ik ben van plan 15 L bananen imp. milk stout te brouwen in mijn Brew Monk 30 L.
Bij het koken voeg ik 10 min voor het einde nog 250g lactose toe.
Het leek mij niet nodig om er aan het einde van de kook nog hop toe te voegen omdat het een milk stout moet zijn. Wat denken jullie?
Zijn er misschien suggesties? Zien jullie dit lukken?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptKong
Brouwdatum01-10-2019
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume15,0 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)134 EBC
Berekende bitterheid (Rager)44 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit De Meern
1,50 gCaCl2
1,80 gCaSO4
1,10 gNaHCO3
3,46 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
98 mg/l3 mg/l29 mg/l58 mg/l29 mg/l61 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC50,8 %
1,20 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC20,3 %
0,47 kgChocolademoutDingemans900 EBC8,0 %
0,24 kgZwarte moutDingemans1400 EBC4,1 %
1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC16,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.50 min.3,5 l/kg
74,0 °C5 min.20 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,4 gHallertauer, Nieuw Zeelandpellets8,5%60 min.43,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
14,0 gBavarian Wheat (M20)weizengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


Gerb

Dus je voegt niet echt bananen toe maar de smaak komt uit de gist? Gevoelsmatig past de stevige gebrandheid van je recept minder goed bij deze gist. Ik zou maximaal 5 tot 6% donkere mout gebruiken. En wat kristalsuiker inwisselen voor een caramout. Wat is je bedoeling met zoveel suiker?

seed7

Citaat van: Gerb op 02-10-2019  14:33 uGevoelsmatig past de stevige gebrandheid van je recept minder goed bij deze gist.

Op zoek naar een niet fenolische gist die veel 'banaan' maakt,

Ingo

Daniël87

Citaat van: Gerb op 02-10-2019  14:33 uDus je voegt niet echt bananen toe maar de smaak komt uit de gist? Gevoelsmatig past de stevige gebrandheid van je recept minder goed bij deze gist. Ik zou maximaal 5 tot 6% donkere mout gebruiken. En wat kristalsuiker inwisselen voor een caramout. Wat is je bedoeling met zoveel suiker?

Wil bij de nagisting op 5 L banaan en cacao nibs toevoegen. Voor de rest hoop ik dat de tarwe en gist ook voor banaan zorgen.

De suiker is om op 10% te komen. Ik heb cara aroma. Kan dat ook? Ben bang dat dat te sterk de smaak beïnvloed. Hoop met de lactose op body en de gebrandheid ook wat te verzachten.

Lange1985

Citaat van: Daniël87 op 02-10-2019  15:39 uWil bij de nagisting op 5 L banaan en cacao nibs toevoegen. Voor de rest hoop ik dat de tarwe en gist ook voor banaan zorgen.

De suiker is om op 10% te komen. Ik heb cara aroma. Kan dat ook? Ben bang dat dat te sterk de smaak beïnvloed. Hoop met de lactose op body en de gebrandheid ook wat te verzachten.
Ik heb een paar jaar geleden een banana bread IPA gemaakt met 2 kilo banaan in de nagisting. Het smaakte verrukkelijk maar het wordt een snotterige prut als het bezinkt. Helaas is er met bottelen toch nog veel fijne meuk gewoon mee de fles in gegaan dat in suspensie zat. Ik had een flink fluffy depot in de flessen van enkele centimeters waardoor je ook snel moest uitschenken omdat het bier je anders tegemoet kwam kwispelen. Het was zeker de moeite waard maar weet waar je aan begint.....

chthon

De MJ M20 Bavarian Weizen gist heeft een alcohol tolerantie van slechts 8%.

Ik gebruik hem graag, maar de banaan heb ik er nog niet echt uit gekregen, wel de kruidnagel.

Daniël87

Citaat van: Lange1985 op 02-10-2019  18:41 uIk heb een paar jaar geleden een banana bread IPA gemaakt met 2 kilo banaan in de nagisting. Het smaakte verrukkelijk maar het wordt een snotterige prut als het bezinkt. Helaas is er met bottelen toch nog veel fijne meuk gewoon mee de fles in gegaan dat in suspensie zat. Ik had een flink fluffy depot in de flessen van enkele centimeters waardoor je ook snel moest uitschenken omdat het bier je anders tegemoet kwam kwispelen. Het was zeker de moeite waard maar weet waar je aan begint.....

Hoeveel liter bier was dat voor 2 kg banaan? Ik heb nog niet scherp hoeveel banaan ik in 5 L moet gooien. Ik heb een smalle 12 L fles voor experimenten dus hopelijk helpt dat met het buiten houden van zooi bij het bottelen  ;D

Daniël87

Citaat van: chthon op 02-10-2019  20:22 uDe MJ M20 Bavarian Weizen gist heeft een alcohol tolerantie van slechts 8%.

Ik gebruik hem graag, maar de banaan heb ik er nog niet echt uit gekregen, wel de kruidnagel.

Ai dom, dat heb ik over het hoofd gezien. Gek dat BrouwHulp daar ook niet mee kwam. Zie zelfs op het zakje 7,5% staan. Ga morgenochtend nog ff langs een klein brouwzaakje en wil dan in de middag gaan brouwen. Even kijken of ze nog een sterkere weizengist (als dat bestaat) hebben.

Bedankt voor je reactie. Had anders een heel heel zoet stoutje geworden  :nut:

Is er een manier om de tolerantie van gist op te krikken met bijvoorbeeld gistvoeding?

chthon

Lallemand's Munich en Munich Classic hebben blijkbaar wel een alcohol tolerantie van 12%.

Lange1985

Citaat van: Daniël87 op 02-10-2019  22:55 uHoeveel liter bier was dat voor 2 kg banaan? Ik heb nog niet scherp hoeveel banaan ik in 5 L moet gooien. Ik heb een smalle 12 L fles voor experimenten dus hopelijk helpt dat met het buiten houden van zooi bij het bottelen  ;D
Dat was 2 kilo banaan (het deel dat je eet, dus zonder schil) op 20 liter

Gerb

Je zou evt ook de Chimaygist kunnen gebruiken.

Daniël87

Citaat van: Lange1985 op 04-10-2019  09:52 uDat was 2 kilo banaan (het deel dat je eet, dus zonder schil) op 20 liter

Wow wat veel. Is dat niet een beetje overkill? :o  Had zelf veel minder in gedachte, maar begin nu te twijfelen  :nut:

Daniël87

Bedankt allen voor de tips.
Gisteren gebrouwen met onderstaand recept. Suikers wat naar beneden geschroefd om aan de tolerantie van de gist te voldoen.
Had wel wat ruzie met BrouwHulp omdat de wateraanduidingen daar voor mijn apparaat ieder geval niet kloppen en ik ook niet weet hoe ik die moet corrigeren. Het is veel onduidelijk waar je wel vrij bent gegevens in te vullen en waar dat niet mag van BrouwHulp. Klopt ook geen snars van wat ik aan aantallen heb staan bij 'metingen op de brouwdag'. Zodoende twee liter meer gebrouwen aan het einde van de streep. Dit ook weer aangepast in het recept hieronder. We mijn waterverbruik nu in BrouwHulp gecorrigeerd, maar dan nog kloppen de metingen op de dag niet. Het is jammer dat het systeem daar op sommige plekken beslist wat eruit moet komen op basis van aannames die blijkbaar niet kloppen. Maar misschien ligt het aan mij   :-X

Enfin. Hier het uiteindelijke gebrouwen recept. Een gewone bananen milkstout van hopelijk 7% ABV die bij de variant met banaan waarschijnlijk hoger uitkomt. Uiteindelijk eind SG lag maar 4 puntjes hoger en dat is na de 5 punten die ik voor de 250gr lactose heb afgetrokken.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptKong
Brouwdatum01-10-2019
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume17,0
Begin SG1,078 SG
Berekende kleur (Morey)107 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement79,3 %
Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit De Meern
1,88 gNaHCO3
6,04 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l3 mg/l41 mg/l91 mg/l8 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC55,5 %
1,00 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC18,5 %
0,50 kgCara-aromaWeyermann400 EBC9,2 %
0,30 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,5 %
0,11 kgZwarte moutDingemans1400 EBC2,0 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.50 min.3,5 l/kg
74,0 °C8 min.30 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gNorthern Brewerpellets8,5%80 min.36,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBavarian Wheat (M20)weizengist


Daniël87

Het bier is gewoon lekker geworden!  ;D Superblij mee.

Geen banaan, maar wel een lekker fruitig karakter voor een stout die prima samengaat met de gebrande mout en chocoladesmaak.
Bij het bottelen was ik even bang dat de gebrande smaak zou overheersen maar dat val alles mee.

Nu heb ik een vraag: Is er een gist die op de Bavarian Wheat 20M lijkt met een hogere alcoholtolerantie?

Ik zou graag dit bier graag nogmaals brouwen, maar dan zwaarder. Ik denk alleen dat veel van de fruitige smaken afkomstig zijn uit de gist en zou dus graag een gist vinden die qua smaak in de buurt komt.

Alvast bedankt voor de bierkenner met de tip!




Daniël87

Dit lijkt een optie:

Fermentis Safbrew WB-06:  Tolerantie 9 - 11%

middelaersch

Citaat van: Daniël87 op 04-10-2019  15:15 uWe mijn waterverbruik nu in BrouwHulp gecorrigeerd, maar dan nog kloppen de metingen op de dag niet. Het is jammer dat het systeem daar op sommige plekken beslist wat eruit moet komen op basis van aannames die blijkbaar niet kloppen.

Ik denk dat je de parameters mbt water niet goed hebt ingesteld. Hoeveelheid verdamping per uur, filterkuipverlies, en nog wat van die dingen.
Je moet een paar keer brouwen en daarbij die dingen meten c.q controleren, en zodra je de juiste waarden voor jouw installatie weet invullen.
Daarna zouden de door BrouwHulp berekende waarden een heel eind moeten kloppen.

Wellicht kun je de juiste waarden hier ook in het draadje van de eb 30 vinden, dat scheelt gepuzzel.

beun

In amper 4 weken op fles :proost:
Hoe doe je dat? :weetniet:

Oscar

Citaat van: Daniël87 op 02-10-2019  13:38 uBij het koken voeg ik 10 min voor het einde nog 250g lactose toe.

Cut the crap !!!!  Weg met die lactose..je wilt bananen, knal er dan ook bananen in!  Gewoon een paar bananen mee maischen... en geen gerotzooi met lactose... :nut:

Jacques

Citaat van: beun op 31-10-2019  22:08 uIn amper 4 weken op fles :proost:
Hoe doe je dat? :weetniet:

Een kwestie van voldoende gist enten en niet te lang wachten met bottelen nadat de vergisting is beëindigd. Daarna het bier warm wegzetten voor de hergisting. 4 weken na het brouwen een drinkbaar bier is goed te halen.

hobbybob

Citaat van: Jacques op 31-10-2019  23:42 uEen kwestie van voldoende gist enten en niet te lang wachten met bottelen nadat de vergisting is beëindigd. Daarna het bier warm wegzetten voor de hergisting. 4 weken na het brouwen een drinkbaar bier is goed te halen.
Yep dat lukt hier zelfs met ondergisters als ik wil:

 - start vergisting op 12 graden
 - als een SVG van 50% bereikt is temp omhoog naar 18 graden.
 - meestal na 6 dagen is eind SG bereikt.
 - Dan cold crash 5 dagen.
 - Bottelen 7 dagen op 18 a 20 graden.

Das 3 weken en klaar.

Alles valt of staat bij voldoende gist en een gecontroleerde vergistingstemperatuur.

Daniël87

Citaat van: middelaersch op 30-10-2019  22:38 uIk denk dat je de parameters mbt water niet goed hebt ingesteld. Hoeveelheid verdamping per uur, filterkuipverlies, en nog wat van die dingen.
Je moet een paar keer brouwen en daarbij die dingen meten c.q controleren, en zodra je de juiste waarden voor jouw installatie weet invullen.
Daarna zouden de door BrouwHulp berekende waarden een heel eind moeten kloppen.

Wellicht kun je de juiste waarden hier ook in het draadje van de eb 30 vinden, dat scheelt gepuzzel.

Klopt. Uitgevonden hoe ik het aan moet passen ^-^ Helaas had ik mijn rogge voor de roggewijn die ik gisteren brouwde te fijn geschroot waardoor de onderkant van mijn Brew Monk aanbrandde.
De Brew Monk begon nu als een gek te koken en sloeg een paar keer uit door oververhitting  :o Nu hield ik minder bier over dan verwacht  :nut:
Blijven oefenen dus.

Citaat van: Oscar op 31-10-2019  22:19 uCut the crap !!!!  Weg met die lactose..je wilt bananen, knal er dan ook bananen in!  Gewoon een paar bananen mee maischen... en geen gerotzooi met lactose... :nut:

Sorry bier :police:  ;) Persoonlijk ben ik een groot fan van lactose in stouts en sommige sours. Overigens was de gist er voor de banaan en heb ik de helft laten nagisten op banaan en cacao nibs. Die variant heb ik alleen nog niet opengetrokken. Eigenlijk had ik zelfs meer van de lactose verwacht en ben zeker van plan deze nogmaals te brouwen met een sterkere gist en veel veel meer lactose  >:D

Citaat van: beun op 31-10-2019  22:08 uIn amper 4 weken op fles :proost:
Hoe doe je dat? :weetniet:

Zelf was ik ook verbaast  ;D Na 3 dagen was de hoofdgisting al voorbij en ben ik gaan overhevelen voor de nagisting. Een week later ben ik vervolgens gaan bottelen met 2 g/l suiker, heb ik de flesjes nog 3 dagen op kamertemperatuur laten staan en vervolgens heb ik het zooitje in de schuur geplaatst. Na 20 dagen op fles (exact 4 weken na het brouwen) werd ik toch ongeduldig  ::) en ben zeker benieuwd wat de stout nog gaat doen qua smaak.

Daniël87

Citaat van: Gerb op 04-10-2019  10:20 uJe zou evt ook de Chimaygist kunnen gebruiken.

Citaat van: chthon op 03-10-2019  17:27 uLallemand's Munich en Munich Classic hebben blijkbaar wel een alcohol tolerantie van 12%.

Helemaal over deze reacties heen gelezen. Bedankt, daar ga ik zeker naar kijken. Geeft Chimay echt een bananensmaak? Is mij in hun bieren nog nooit opgevallen (al drink ik wel meestal hun donkere werk).

middelaersch

Citaat van: Daniël87 op 01-11-2019  13:51 uEen week later ben ik vervolgens gaan bottelen met 2 g/l suiker

Dat is wel heel weinig, ik denk niet dat je dan veel CO2 krijgt. Gebruikelijker is 6 tot 8 gram / liter.

Of bedoel je 2 gram per flesje? Dat zou beter in de buurt komen (uitgaande van 30 of 33 cl flesjes).

Daniël87

Citaat van: middelaersch op 01-11-2019  14:28 uDat is wel heel weinig, ik denk niet dat je dan veel CO2 krijgt. Gebruikelijker is 6 tot 8 gram / liter.

Voor stout is dat  naar mijn mening voldoende. Ik vind teveel koolzuur in stouts altijd zonde. Qua CO2 zou ik het in dit bier ook niet anders willen zoals. Voldoende voor de schuimkraag en een lichte bubbel op de tong  ^-^

middelaersch

Citaat van: Daniël87 op 02-11-2019  13:49 uVoor stout is dat  naar mijn mening voldoende. Ik vind teveel koolzuur in stouts altijd zonde. Qua CO2 zou ik het in dit bier ook niet anders willen zoals. Voldoende voor de schuimkraag en een lichte bubbel op de tong  ^-^

Ik ben benieuwd...  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.