Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: RIS  (gelezen 364 keer)

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
RIS
« Gepost op: 01-10-2019 14:24 u »
Hallo allemaal,

Heb me sinds vandaag aangemeld op het forum na lange tijd in alle topics mee te hebben gelezen. Ben volledig nieuw bij het brouwen (kom uit de hoek van het destilleren) en wil graag eerst een paar kleine projectjes in kleine hoeveelheden proberen voordat ik een Easybrew wil gaan aanschaffen.

Nu heb ik via BrouwHulp dit simpele receptje in elkaar geschroefd om te kijken wat ik er van kan gaan maken. Wil graag een volle stevige geroosterde stout(misschien zelfs een beetje stroperig) met tonen van fruitige hop. Vraag me af wat jullie van dit recept vinden tot nu toe? Heb expres niet teveel haver gedaan, omdat ik zag bij andere forumleden dat dit met het filteren problemen zou opleveren. Wil het me bij mijn eerste brouw niet te moeilijk maken  :)

-Recept geŁpdate-

BrouwHulp Recept uitdraai-

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRIS
Brouwdatum30-09-2019
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume4,6 l
Begin SG1,094 SG
Berekende kleur (Morey)158 EBC
Berekende bitterheid (Rager)63 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,36 kgPale Ale moutDingemans7 EBC69,0 %
0,20 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC10,2 %
0,20 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC10,2 %
0,15 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons1000 EBC7,6 %
0,06 kgZwarte moutDingemans1400 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 įC1 min.40 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.10 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gE.K. Goldingpellets5,7%60 min.53,4 IBU
10,0 gE.K. Goldingpellets5,7%15 min.9,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
5,0 gSafale American (US-05)bovengist

Hoor graag jullie bevinden, alvast bedankt!  ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Michiel8012

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: RIS
« Reactie #1 Gepost op: 01-10-2019 23:32 u »
Ik heb nog niet eerder een dergelijke stout gebrouwen maar ik houd altijd maximaal 5% erg gebrande mouten aan. Jij zit nu al op 13% met de grote hoeveelheid chocolade mout. Het lijkt mij wijs deze iets terug te schroeven. Kleur misschien wat donkerder maken door basterdsuiker toe te voegen? Alhoewel ik daar ook niet altijd beste verhalen over lees...

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 02-10-2019 08:31 u »
Ik heb nog niet eerder een dergelijke stout gebrouwen maar ik houd altijd maximaal 5% erg gebrande mouten aan. Jij zit nu al op 13% met de grote hoeveelheid chocolade mout. Het lijkt mij wijs deze iets terug te schroeven. Kleur misschien wat donkerder maken door basterdsuiker toe te voegen? Alhoewel ik daar ook niet altijd beste verhalen over lees...

Dankje voor je reactie :)! heb mijn recept iets bijgesteld en de zwarte mouten wat omlaag getrokken, zal de hoofdpost even aanpassen. Vanwaar het toevoegen van suiker? Is het niet zo dat het eind SG al hoog genoeg is? Voor de kleur zou ik het niet hoeven doen denk ik.

Offline Michiel8012

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 02-10-2019 10:37 u »
Nou ik gaf het advies van de suiker inderdaad puur voor de kleur. De kleur wordt natuurlijk mij fer zwart wanneer je de donkere mouten wat terug schroeft! Maar als het nog donker genoeg is met minder donkere mout is dat natuurlijk prima!

Tags: