Even voorstellen: Harm

Gestart door Harm86, 30-09-2019 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harm86

Hallo allemaal,

Ik ben Harm, 32 jaar en ik kom uit Arnhem.
Via een oud collega ben ik enthousiast gemaakt voor het brouwen van bier.
Ik heb eens een startersset gekocht, veel tijd voor genomen en toen kwam ik erachter dat ik alleen heet water hoefde toe te voegen en moest wachten. Dat had ik me heel anders voorgesteld.
Hierna heb ik een workshop gevolgd bij diezelfde oud-collega. Dit was heel leuk en leerzaam, en ik leerde ik hoe het echt werkt.
Ik heb nu 2 keer met zo'n moutextract pakket gewerkt, beide keren zijn deze mislukt (2x 15 L).
Bij de blokker heb ik vorig jaar een pakket voor 4 L Belgian saison gekocht. Hierin zat geschrote mout ,hop en gist. Op het schroten na het hele proces dus. Vorige week heb ik dit open gemaakt en dit is bijna klaar om gebotteld te worden. Ik heb hier veel meer vertrouwen in (ook door de opgedane kennis tijdens de workshop) dan de eerste 2 pogingen. Ik heb er in ieder geval al veel meer plezier mee beleefd.
Ondertussen ben ik op dit forum flink rond aan het kijken naar het antwoord op wat vragen die ik had, en ben ik ideeën aan het opdoen voor mijn volgende brouwsel.

Snelbier

Welkom, Harm.  Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
En met alle beginnersvragen (stel ze!!) krijgt iedereen antwoorden met soms 40 jaar brouw-ervaring.
=========================
Extract-pakket 2x mislukt?  Oef.. Daar komen vragen over..
==================
Blokker-pakket dat je nu hebt lijkt op paper niet verkeerd, maar kan helemaal fout zijn..
Zelfde pakket kocht mijn vechtgenote voor mij +/- april-2019 omdat het bijna gratis was.
MOUT was bijna over datum.  Bewaartijd 1 jaar voor geschrote mout? Vergeet het maar..
HOP ook ruim 1 jaar oud, en zeker weten NIET koel bewaard..
Gist 'Belle saison', onbekend wat het exact is en hoe bewaard..
>> Ik heb er een leuke mini/test-brouwset aan over gehouden, was qua materiaal de prijs waard.
Bier was ondermaats, maar kan aan mijn brouwkwaliteiten liggen.
Mijn mening: als deze set van vorig jaar is zou ik de grondstoffen dumpen, verspilde moeite.
Of: gewoon brouwen en leren van je fouten (of foute grondstoffen)..
Vragen? Stel ze.  Grtz, Snelbier.

Harm86

Citaat van: Snelbier op 01-10-2019  17:22 u=========================
Extract-pakket 2x mislukt?  Oef.. Daar komen vragen over..
==================
De eerste keer niet koud genoeg laten vergisten, dit zou een pilsener moeten worden dus zou koud vergist moeten worden. Maar dit dus op kamertemperatuur laten doen (volgens de bijgevoegde handleiding).

De tweede keer tapkraantje niet goed vastgedraaid waardoor ik met mijn hand erin snel vast moest maken. Met waarschijnlijk een infectie als gevolg.

Verder had ik bij beide keren last dat ik de dopjes er niet recht op kreeg met het kroonkurkapparaat. Laatst even mee terug gegaan naar Brouwmarkt om te kijken of ik niet toevallig iets verkeerds deed of een verkeerde instelling had. Maar dit was allemaal goed, en ter plekke ging het natuurlijk wel goed.
Citaat van: Snelbier op 01-10-2019  17:22 uBewaartijd 1 jaar voor geschrote mout? Vergeet het maar..
HOP ook ruim 1 jaar oud, en zeker weten NIET koel bewaard..
Gist 'Belle saison', onbekend wat het exact is en hoe bewaard..

Ook met dit geschrote mout naar de Brouwmarkt geweest, zij keken naar het geschrote mout en het zag er nog goed uit. Ze gaven wel als tip nieuw gist te gebruiken, wat ik ook heb gedaan.


Ik heb het toch gewoon geprobeerd, weggooien kan altijd nog.
Dit keer overigens Grolsch Beugelflessen gebruikt ipv euroflesjes.

Kiekeboe

Citaat van: Snelbier op 01-10-2019  17:22 uBlokker-pakket dat je nu hebt lijkt op paper niet verkeerd, maar kan helemaal fout zijn..
Zelfde pakket kocht mijn vechtgenote voor mij +/- april-2019 omdat het bijna gratis was.
MOUT was bijna over datum.  Bewaartijd 1 jaar voor geschrote mout? Vergeet het maar..
HOP ook ruim 1 jaar oud, en zeker weten NIET koel bewaard..
Gist 'Belle saison', onbekend wat het exact is en hoe bewaard..

Ik heb een gelijkaardige ervaring met Brewferm moutpakketten. Bij aankoop weet je niet hoe lang die pakketten al ergens in een magazijn liggen opgeslagen tot een koper opduikt. Bovendien staat er behalve op het zakje korrelgist nergens een vervaldatum op (geen vervaldatum op de zak mout en geen vervaldatum op de zakjes hopbellen en ook geen vervaldatum op het geheel van het moutpakket).

Mijn eerste brouwsels hadden een smaakje dat me niet echt aanstond. Maar aangezien ik niet wist hoe dat bier eigenlijk hoorde te smaken dacht ik dat dit smaakje erbij hoorde.

Toen ik dan de ingrediënten afzonderlijk begon aan te kopen ontdekte ik dat mout en gedroogde hop niet onbeperkt houdbaar waren. Ik ontdekte ook dat voor afzonderlijke ingrediënten andere bewaarcondities nodig waren (mout: lichtdicht en droog bewaren - Hop: vacuüm bewaren in diepvriezer - gist: ongeopende verpakkingen bewaren op koelkasttemperatuur).

Vanaf het moment dat ik de ingrediënten afzonderlijk ging aankopen en vervolgens op de juiste manier bewaarde, toen was dat smaakje dat me niet aanstond niet meer terug te vinden in het bier. Mijn conclusie achteraf was dat je met geprefabriceerde moutpakketten grote kans hebt op verouderde/bedorven ingrediënten en dat je geen enkel zicht hebt op de manier waarop de hop en de gist bewaard werden en hoe lang ze al in het moutpakket zitten.

Broutenaar

Hallo Harm, ik ben ook nieuw hier op het forum, maar deel de reacties.
Ben zelf ook van mening dat je het beste bier brouwt van verse ingrediënten.
Inmiddels weet ik dat hop en zeker gist van groot belang zijn, en zeker in houdbaarheid.
Gewoon lekker zelf brouwen, hoe primitief ook.
Vergeet niet dat je voorvaderen bier brouwden in 1 grote pot op een houtvuur.
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt voor je en wens je vanaf deze zijde alvast succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.