Bij welke temperatuur inmaischen?

Gestart door Caspar, 08-03-2006 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bij welke temperatuur inmaischen?

tussen 40 en 45 ºC
tussen 45 en 50 ºC
tussen 50 en 55 ºC
tussen 55 en 60 ºC
60 ºC
boven 60º C
anders (in een reactie weer te geven)

Caspar

Mout is de laatste jaren veel meer opgelost dan vroeger. In veel artikelen lees ik dan ook dat bijvoorbeeld een eiwitrust niet meer noodzakelijk is... om een betere body te verkrijgen is het zelfs raadzaam temperaturen tussen de 40 oC en 50 oC te mijden.

Ik ben benieuwd bij welke temperatuur jullie inmaischen?

Oscar

Meestal maisch ik in bij zo'n 50°C echter als ik een tarwe bier maak dan wil ik nog wel eens een lagere temperatuur gebruiken, dan maisch ik in bij kamer temperatuur en begin dan met verwarmen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Hoi Cas,

52 graden.
5-10 minuutjes maar, en dan opstoken naar de 63 graden.
Dan heb je volmondig bier met veel body zoals beginnen bij de 63 graden, en toch ook
wat helderheid zoals bieren die 30 minuten eiwitrust hebben gehad.

Dus niet wit, niet zwart, maar grijs.  :) :duimop:

 :degroeten:



MO

Als ik zin heb in een eiwitrust dan maisch ik in op 55 grC.

Als ik hier geen behoefte aan heb, maisch ik in op 63 grC.

Bij eenstapsmaischen maisch ik in op 68 grC.

Silvio

Aan de helderheid van je bier draagt een korte eiwitrust van 52 graden zeker bij is mijn "heilige"overtuiging.Welk rest maischschema ik ook gebruik ,ik start standaard met een eiwitrust van 10 minuten.

Jacques

Het is maar wat je wilt!

Wil je een helder bier of een zeer licht troebel en voller smakend bier met meer body die niet afkomstig is van meer restsuikers.

Als je inmaischt bij een temperatuur boven de 60º C heb je minder last van enzymen die er voor kunnen zorgen dat er meer stoffen in je bier terecht komen (aldehyden) die later kunnen zorgen voor een verouderingssmaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.