Schuimvorming hoofdvergisting

Gestart door Van Beers, 30-09-2019 18:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Van Beers

Weet er iemand een overzicht te vinden welke gisten veel schuimen tijdens de hoofdvergisting. Uiteraard speelt er een hoop meer mee, soorten mout, vergistingstemperatuur, waarschijnlijk nog een hoop meer.
Ik zou hier graag eens een paar artikelen over lezen, zit wel eens te dubben wel vergistingsvat ik nu moet pakken, zou graag in de toekomst hier iets slimmer mee omgaan.  :weetbeter: 

Ik zou voor mezelf bv de volgende vraag onderbouwd willen kunnen beantwoorden: Hoeveel "liter" schuim mag ik verwachten bij de hoofdvergisting van een 20 L barleywine van 1100 sg van vooral pils en pale mout, vergist rond de 18 graden, met US-05 gist.

Ik weet dat gewoon een vat van 2x zo groot of meer wel veilig is, maar RVS is zo duur.

Serge VL

Citaat van: Van Beers op 30-09-2019  18:00 uWeet er iemand een overzicht te vinden welke gisten veel schuimen tijdens de hoofdvergisting. Uiteraard speelt er een hoop meer mee, soorten mout, vergistingstemperatuur, waarschijnlijk nog een hoop meer.
Ik zou hier graag eens een paar artikelen over lezen, zit wel eens te dubben wel vergistingsvat ik nu moet pakken, zou graag in de toekomst hier iets slimmer mee omgaan.  :weetbeter: 

Ik zou voor mezelf bv de volgende vraag onderbouwd willen kunnen beantwoorden: Hoeveel "liter" schuim mag ik verwachten bij de hoofdvergisting van een 20 L barleywine van 1100 sg van vooral pils en pale mout, vergist rond de 18 graden, met US-05 gist.

Ik weet dat gewoon een vat van 2x zo groot of meer wel veilig is, maar RVS is zo duur.

Anti schuimmiddel toevoegen zoals ze in de grote brouwerijen doen, (en ik ook doe) dan kan je steeds je gistvat voor de volle 80% a 90 % benutten en loopt je vergisting sneller daar alle gist in suspensie blijft.
Je hebt achteraf ook een beter schuim in je glas, dit omdat je geen aanslag rand hebt in je gistvat/tank waar vele van de schuimhoudende eiwitten in achterblijven.
Tevens moet je ook net iets minder hop gebruiken om de zelfde bitterheidsgewaarwording te hebben daar je ook geen hopharsen verliest in die vettige gistrand.

Er zijn vele voordelen maar zoek even op de zoekterm Fermkap S ( aka schuimstop)


http://www.trimex-trading.bg/docs/zz-ABVickers/Antifoam_Presentation.pdf

Maar even veel respect als je zegt ik gebruik geen additieven. (laten we aub nu niet weer die discussie beginnen)

Een overzicht van welke gisten fel schuimen, nog nooit tegen gekomen,  je vind wel meestal deze vermelding bij de product omschrijving van de leverancier als het om een gist gaat die extreem veel schuimvorming kan geven.

Maar je gaf het zelf ook aan het is niet de gist maar het wort samenstelling en temperatuur die de grootste invloed heeft op de schuimvorming. vb je kan ook met een Westmalle gist vegisten zonder bijna schuimvorming, dan moet je gewoon de gistkast enkele graden lager zetten.

Delirium

Ik had ook een vraag over schuimvorming en kon nergens informatie hier over vinden... Bij mijn vorige bieren had ik weinig schuim tijdens de hoofdvergisting. Ik kon zien aan de zijkanten van het gistvat dat de schuimkraag steeds ongeveer twee cm was. Nu heb ik afgelopen weekend voor het eerst een weizen gebrouwen. Het schuim spuit nu uit alle gaten! Ik heb dit één keer eerder gehad, maar toen had ik bij de nagisting suiker toegevoegd terwijl de mandfles vrij vol zat. Dat was een beginnersfoutje!

Nu heb ik het vat tot ongeveer 5 cm onder de rand gevuld. Heb ik iets fout gedaan? Ben ik te naïef geweest? Overigens is dit ook de eerste keer dat ik melkzuur heb toegevoegd tijdens het brouwen. Is dit van invloed op schuimvorming?

Jacques

Schuimvorming tijdens de vergisting is vooral afhankelijk van de gist die je gebruikt. Sommige gisten geven heel weinig schuimvorming en andere vormen een heus gistdek op het bier. De gist van Westmalle is daar een mooi voorbeeld van.

Maar ook de gebruikte mouten maken uit. Eiwitrijke mouten en caramouten kunnen voor meer schuimvorming zorgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.