Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schuimvorming hoofdvergisting  (gelezen 234 keer)

Offline Van Beers

• Vol lid
  • Land: nl
Schuimvorming hoofdvergisting
« Gepost op: 30-09-2019 18:00 u »
Weet er iemand een overzicht te vinden welke gisten veel schuimen tijdens de hoofdvergisting. Uiteraard speelt er een hoop meer mee, soorten mout, vergistingstemperatuur, waarschijnlijk nog een hoop meer.
Ik zou hier graag eens een paar artikelen over lezen, zit wel eens te dubben wel vergistingsvat ik nu moet pakken, zou graag in de toekomst hier iets slimmer mee omgaan.  :weetbeter: 

Ik zou voor mezelf bv de volgende vraag onderbouwd willen kunnen beantwoorden: Hoeveel "liter" schuim mag ik verwachten bij de hoofdvergisting van een 20 L barleywine van 1100 sg van vooral pils en pale mout, vergist rond de 18 graden, met US-05 gist.

Ik weet dat gewoon een vat van 2x zo groot of meer wel veilig is, maar RVS is zo duur.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Schuimvorming hoofdvergisting
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2019 21:42 u »
Weet er iemand een overzicht te vinden welke gisten veel schuimen tijdens de hoofdvergisting. Uiteraard speelt er een hoop meer mee, soorten mout, vergistingstemperatuur, waarschijnlijk nog een hoop meer.
Ik zou hier graag eens een paar artikelen over lezen, zit wel eens te dubben wel vergistingsvat ik nu moet pakken, zou graag in de toekomst hier iets slimmer mee omgaan.  :weetbeter: 

Ik zou voor mezelf bv de volgende vraag onderbouwd willen kunnen beantwoorden: Hoeveel "liter" schuim mag ik verwachten bij de hoofdvergisting van een 20 L barleywine van 1100 sg van vooral pils en pale mout, vergist rond de 18 graden, met US-05 gist.

Ik weet dat gewoon een vat van 2x zo groot of meer wel veilig is, maar RVS is zo duur.

Anti schuimmiddel toevoegen zoals ze in de grote brouwerijen doen, (en ik ook doe) dan kan je steeds je gistvat voor de volle 80% a 90 % benutten en loopt je vergisting sneller daar alle gist in suspensie blijft.
Je hebt achteraf ook een beter schuim in je glas, dit omdat je geen aanslag rand hebt in je gistvat/tank waar vele van de schuimhoudende eiwitten in achterblijven.
Tevens moet je ook net iets minder hop gebruiken om de zelfde bitterheidsgewaarwording te hebben daar je ook geen hopharsen verliest in die vettige gistrand.

Er zijn vele voordelen maar zoek even op de zoekterm Fermkap S ( aka schuimstop)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Tc7yxxYsKbM

http://www.trimex-trading.bg/docs/zz-ABVickers/Antifoam_Presentation.pdf

Maar even veel respect als je zegt ik gebruik geen additieven. (laten we aub nu niet weer die discussie beginnen)

Een overzicht van welke gisten fel schuimen, nog nooit tegen gekomen,  je vind wel meestal deze vermelding bij de product omschrijving van de leverancier als het om een gist gaat die extreem veel schuimvorming kan geven.

Maar je gaf het zelf ook aan het is niet de gist maar het wort samenstelling en temperatuur die de grootste invloed heeft op de schuimvorming. vb je kan ook met een Westmalle gist vegisten zonder bijna schuimvorming, dan moet je gewoon de gistkast enkele graden lager zetten.

Tags: