Welk brouwsysteem voor kleine brouwsels?

Gestart door dimitri.bourgois, 29-09-2019 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dimitri.bourgois

Hallo,

Momenteel heb ik een goed draaiende HERMS installatie van een 40 tot 50 l dat ik kan brouwen.
Ik brouw zo een 2 tal keer per jaar.
Waarom dit zo weinig is per jaar (toch naar mijn mening), is omdat het niet altijd even praktisch is om deze "grote" installatie klaar te zetten, te brouwen en dan terug te reinigen. Neem altijd al wat tijd in beslag en is niet altijd evident om een dagje in te plannen om te brouwen.

Ik zou nu eigenlijk graag beginnen kijken voor nog een "kleinere" installatie waar ik een 20 tal liter mee kan brouwen en die ook redelijk zelfstandig werkt. Ik zou graag wat meer gaan proberen en experimenteren met smaken en recepten, en als ik dan eens opnieuw een lekker recept heb, deze dan terug op de HERMS steken om dan dus terug hiervan een groter volume te brouwen.

Ik kwam ondertussen al de Brewmonk en de Easybrew tegen, vind ik wel mooie toestellen, maar ik zie dat ze dan ook terug +- € 400 kosten, en dat dit misschien een grote kost is naast dat ik eigenlijk reeds een goede brouwinstallatie heb. Misschien een verloren kost en iets die ik rap "beu" zou zijn ...

Graag had ik dus eens jullie mening geweten wat jullie zouden voorstellen...
Brouwen in kookpotten, toch aankopen van zo een Easybrew of Brewmonk, andere alternatieven, ...

Alvast bedankt voor jullie reacties!


Jacques

Waarom niet brouwen met een elektrische weckpan, roerwerkje en een hevelfilter. Als je niet de temperatuur in de gaten wilt houden kun je programmeerbare temperatuurcontroler op zetten.
Maar ik denk niet dat je veel onder het bedrag van een Brewmonk of Essybrew zult uitkomen...
Dat gaat wel lukken met roerstok en thermometer.

dayfox

Ik brouw ook met elektrische ketels van 27 en 29 liter en hevelfilter enz enz.
Als ik alles bij elkaar op tel, had ik vast wel een mooi apparaat kunnen kopen, maar dan was me de pret van het zelf bouwen van dingen ontnomen.
Bijvoorbeeld, heb een kastje gebouwd met 2 stc 1000, waar de beide ketels op aangesloten zijn en dus aangestuurd worden.
Een mooi roerwerk gekocht en zelfknutselwerk erbij zorgt voor een mooi en lekker resultaat. Heb nu ook weer voor een flink aantal knaken wat besteld om zelf te freubelen, geweldig!
Tuurlijk, het schoonmaken stel ik ook wel eens een dagje uit, maar het meeste stelt weinig voor!
Uiteindelijk denk ik dat ik zon 20 a 25 liter zou kunnen brouwen, maar doe meestal 10 of 15 en brouw eens in de 5 a 6 weken.

Kortom, beetje nadenken over hoe je het (praktisch) zou willen hebben en dan lekker knutselen maakt het voor mij een superleuke hobby!

Gr Dennis

Irukandji

Ik heb de Klarstein beerfest gehad. Wat een fijne ketel. Heb hem een tijd geleden verkocht en wat een spijt heb ik. Niettemin een leuke ketel voor 110 eu.
Hier een linkje
https://www.klarstein.nl/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertap-Drinken-dispenser/Zelf-bier-maken/Beerfest-Maischketel-Bierbrouwtoestel-2585w-30l-dubbelwandig-roestvrij.html?gclid=Cj0KCQjwrMHsBRCIARIsAFgSeI1aobdzLyqP0OnMqE7uqSxX4z5mr8VVtzpBDDPhUhhDWTopRXEd64IaAg36EALw_wcB

Echter wil je gemak dan zou ik inderdaad de Easybrew OID doen. Is natuurlijk wel een hoop centjes meer.

Jacques

Citaat van: dayfox op 29-09-2019  17:17 uTuurlijk, het schoonmaken stel ik ook wel eens een dagje uit, maar het meeste stelt weinig voor!

Schoonmaken kun je het beste niet uitstellen. Je moet veel harder poetsen dan wanneer je je spullen meteen onderhanden neemt.

seed7

Als een eenstapsmaisch voldoende is, een thermoport of een koelbox. Een of twee (elektrische) weckketels voor het koken en het verwarmen van het maisch- en spoelwater (waar je misschien ook je herms pannen voor kunt gebruiken.

Hier hebben ze een nieuwe doorvoer voor een thermoport ipv het wat onhandige kraantje dat er in zit en een 'filterslangheksding'.

Als je in de buurt van Duitsland woont, kijk eens op ebay kleinanzeigen. Daar kwam ik recent twee elektrische weckketels voor 5.- per stuk tegen anders houdt marktplaats in de gaten.

Het blijven drie pannen die je klaar moet zetten, of maak van een pan een zak en doe biab.

Ingo

middelaersch

Citaat van: seed7 op 30-09-2019  07:43 u...of maak van een pan een zak en doe biab.

M.i. de simpelste manier om te brouwen.
Weinig spul om te kopen, weinig troep om schoon te maken.

Ideaal, vooral voor kleine hoeveelheden.

Zambezi Special

Citaat van: Irukandji op 29-09-2019  17:50 uIk heb de Klarstein beerfest gehad. Wat een fijne ketel. Heb hem een tijd geleden verkocht en wat een spijt heb ik. Niettemin een leuke ketel voor 110 eu.
Hier een linkje
https://www.klarstein.nl/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertap-Drinken-dispenser/Zelf-bier-maken/Beerfest-Maischketel-Bierbrouwtoestel-2585w-30l-dubbelwandig-roestvrij.html?gclid=Cj0KCQjwrMHsBRCIARIsAFgSeI1aobdzLyqP0OnMqE7uqSxX4z5mr8VVtzpBDDPhUhhDWTopRXEd64IaAg36EALw_wcB

Bedankt voor de link. Ik heb er eentje besteld. 120 Euro, maar bij opgeven voor hun nieuwsbrief krijg je een kortingscode voor 10 euro, dus inderdaad 110 Euro (en die nieuwsbrief zeggen we wel weer op)

GekkeGwuido

Ik zat een beetje in hetzelfde verhaal, met dat verschil dat ik een herms in aanbouw heb. Gebruik wel de 50l fusten al met gasbekkens, maar geen automatische koppelingen, slangen etc.
Blijft inderdaad veel werk om klaar te zetten en hield me wat tegen.
Heb begin september een Brew Monk 30l gekocht en ondertussen al 2x gebrouwen. Voor mijn ervaring veel handiger en de drempel tot brouwen enorm verlaagd.
Vooral ook omdat ik de mijn opstelling (kasten, tafels etc) heb kunnen aanpassen, zodat mijn materiaal een permanent plekje hebben gekregen in plaats van steeds opbouwen en opbergen...
Ik zou het direct opnieuw doen en twijfel of die herms in aanbouw er nog vaak gaat uitkomen. Zal vooral een knutsel project worden, denk ik...

dimitri.bourgois

Hallo,

Na wat rondneuzen op het forum en lezen en opzoeken op internet, heb ik toch de Easybrew 30 plus besteld.
Leek voor mezelf dan de mooiste en compactste oplossing.
Ook zoals er hier eerder vermeld is, zal de drempel lager zijn om eens "vlug" te brouwen.
Ik wacht nu op de levering ervan, en zien dan of het gaat lukken.

Alvast bedankt voor de reacties!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.