Maischrendement BrouwHulp 100%?

Gestart door Mattijs, 28-09-2019 10:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

Ik ben op dit moment mijn 6e batch aan het brouwen met de Brewmonk 30 liter.
Vandaag staat een klassieke weizen op het menu.

Ik gebruik BrouwHulp, geweldig programma overigens.
Ik meet met een refractometer.

Wat me opvalt in BrouwHulp: Ik haal elke keer netjes alle cijfers: rendement van 75% (zonder roeren)
en de voorspelde SG begin en eind koken kloppen ook steeds. Volumes ook.

Wat niet klopt: Als ik de brouwdag-checklist bekijk van BrouwHulp dan zie ik dat deze een veel hoger doel SG einde maischen voorspelt dan hetgeen ik haal / meet.

Als ik bij metingen brouwdag de voorspelde SG einde maischen van BrouwHulp invul dan zie ik dat BrouwHulp altijd uitgaat van een maischrendement van 100%.

Mijn maischrendement zit echter steeds tussen de 88-91%

En toch kloppen de cijfers weer na het spoelen en na het koken; dan kom ik weer precies uit op wat BrouwHulp voorspelt.

Waar zit hier de afwijking?

Cijfers:
SG einde maischen moet volgens BrouwHulp zijn: 1,062
Ik haal: 1,055
Maischrendement is 88,8% en BrouwHulp voorspelde 100%

SG Start koken volgens BrouwHulp: 1,044
Ik heb gemeten: 1,043

SG eind koken volgens BrouwHulp: 1,055
Ik heb gemeten: 1,055

Maischrendement hoeft toch geen 100% te zijn? Als ik 100% zou halen dan zou mijn SG na koken veel te hoog uitkomen.

CeesM

Een maischrendement van 100% betekent dat al de zetmeel is omgezet in suiker. Daarbij zit er nog veel suiker in je bostel dat je er nog uit moet spoelen. Hou je op het eind van het spoelen en koken een hoger SG punt over, dan moet je de brouwzaalrendement aanpassen.

Koen S

Dit heb ik ook altijd, blijkbaar een bekende bug in BrouwHulp. Ik zit ook meestal op een maischrendement van 90% en in het gistvat klopt het wel weer.

seed7

Afwijkingen in de meting van gewicht mout, volume water en sg spelen een grote rol bij het maischrendement (eerste orde afwijkingen). Zie het als een indicatie die voornamelijk handig is bij probleemoplossen, pin je niet vast op een paar procent meer of minder.

Je uiteindelijke 'yield' is het resultaat van een optelsom van opbrengsten (rendementen) en verliezen. Het kan in dit geval b.v. een indicatie zijn dat je iets te grof schroot, je maischrendement is wat laag, je spoel rendement wat hoog want je haalt je doel wel. Je zou eens kunnen proberen iets fijner te schroten, als je brouwapparatuur het toestaat en niet vast loopt tijdens het filteren en spoelen. Kans is dan wel dat je totale rendement omhoog gaat.

Dit op basis van een 'normaal' brouwproces. Hoe zich dat laat vertalen naar een brewmonk of andere automaten weet ik niet, nooit mee gewerkt.

EDIT: als zelfcontrole, je kunt voor alle drie de situaties de hoeveelheid suiker in de pan uitrekenen, die moet in alle drie de gevallen gelijk zijn.

EDIT2: formule voor maischrendement
max.Plato = 1 / (MD / E + 0,01)
MD = maischdikte (l/kg)
E = potentieel extract van de stort (%)

EDIT3:
ten aanzien van de meetonzekerheid, klopt het getal dat je weegschaal meld. Klopt de manier waarop je volume meet?

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.