Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wilde hop  (gelezen 455 keer)

Offline Arne8

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
Wilde hop
« Gepost op: 27-09-2019 22:58 u »
Hallo,

Afgelopen weken vond ik op een aantal plaatsen wat 'wilde hop'. Via vrienden/in de tuin van ons vakantiehuisje/...
De hop is allemaal gedroogd en zit momenteel in de diepvries. Het was duidelijk dat de ene hop al veel sterker rook dan de andere. (geen zicht of ze vrouwelijk/mannelijk zijn).

Nu dacht ik om mss een wild hop-serie biertjes te maken in kleine hoeveelheden.
De vraag
 - welk recept gebruik ik hier het beste voor om zoveel mogelijk smaak in mijn bier te krijgen van de hop (enkel pilsmout?)
 - hoeveel gram hop voeg ik hiervan toe op bv 10l? Hoelang laten meekoken? in verschillende fases toedienen?
 - moet ik naast de wilde hop ook nog een basishop gebruiken om toch zeker wat smaak in mijn bier te krijgen (bv in alle bieren sowieso Saaz gebruiken?)

Groeten Arne
ps: andere ideeŽn zijn steeds welkom (moutsoorten, kruiden,...)!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Wilde hop
« Reactie #1 Gepost op: 28-09-2019 12:01 u »
Ik zou het nooit gebruiken als bitterhop, want moderne hoprassen die men algemeen gebruikt zijn gekruisd en geteeld met oog op hoge affazuur waarden.
Wilde hop heeft dat niet.
Maar: je kan er wel uitstekend goede aromahoppen soms in terugvinden

Offline Neetje

• Super lid
  • Land: nl
  • De elektrische brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2019 15:32 u »
Meermaals gebrouwen met wilde hop.
Reken een beetje met 0,5 tot 1,5 IBU.
Bij een blond (is tussen 15 en 30 IBU) probeer je uit te komen in de midden, bv 20 tot 22 IBU en reken dan met 1.
Kies een biertype waarin hop NIET de hoofdrol speelt.

De wilde hop gaat perfect in een stoutachtig bier.
Niet te gul met de gebrande stort gaf bij mij een zeer lekker stout bier die ook goed toegankelijk was voor beginnende bierdrinkers.
Zonder melksuikers toch een zacht/licht romige smaak.

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2019 19:04 u »
Mooie tripels gebrouwen met enkel wilde hop (2 x 4e ONK), reken inderdaad met 1,5 alfa zorg door gist en mout dat je bier niet enkel afhankelijk is van de hop, komt goed!

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2019 11:21 u »
Zo maar uit gaan van 1% alfazuur lijkt mij niet de juiste methode.
Wat ik gedaan heb is een hopthee maken met dezelfde hoeveelheid water en 5 bellen van de wilde hop en 5 bellen Challenger met 6% alpha.
Bij vergelijking bleek de bitterheid van de wilde hop iets minder te zijn en het aroma van de wilde duidelijk sterker dan de Challenger (dit is een hop die zowel als aromahop
als ook als bitterhop is te gebruiken.)
Ik heb er een dubbel van gebrouwen 20 l.  60 minuten 15 g Wild + 15 g Challenger en 10 minuten 15 g Wild + 15 g Challenger
Hopkarakter was goed aanwezige voor een dubbel.
Mijn brouwsoftware kwam uit op IBU 24

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2019 22:56 u »

Tags: