Wat is een geschikt plan voor deze IPA?

Gestart door iLikePizzas, 27-09-2019 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

iLikePizzas

Hoi mensen,

Ik ben van plan om binnenkort deze IPA te brouwen (https://www.unibrew-Nederland.nl/brew-monk-moutpakket-father-hoptimus-maximus-voor-20-l.html). Nu vraag ik me af wat handig is om te doen na het brouwen, aangezien ik heel veel verschillende dingen lees over wel/niet lageren, hoe lang, koud/warm, wel/niet overhevelen etc. Ik zat zelf te denken aan iets als dit:
Dag 0 : brouwen
Dag 5 : Overhevelen + dry hop toevoegen
Dag 14 : Bottelen

Graag hoor ik wat jullie hierover denken.

MVG,
Tom

BritneysBeers

Hoi Tom,

Je twijfel is begrijpelijk.
Zelf heb ik beiden methodes meerdere keren toegepast, en beiden werken.
Bij de methode om niet over te hevelen kan je levende gist na een tijdje (duurt wel even; gokje 2 weken) de dode gist op de bodem gaan op eten, dit zou tot een verbrande smaak in bier je bier leiden.
De andere methode waarin je dus overhevelt en de dode gist onderin het gistvat laat liggen, geeft aan de andere kant weer kans op infecties (niet goed schoongemaakt apparatuur) en oxidatie (je jongbier hapt weer lucht).

Het profijt van overhevelen is wel dat je met een gerust gevoel langer kan wachten tot je bier helemaal is uitgegist en vervelende smaakjes zijn verdwenen door het nagisten. Nagisten mag namelijk prima 2 weken duren.

Lees anders ook dit even door;
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:nagisting_-_lageren

Al met al, het gaat een beetje om je eigen voorkeur.

Met vriendelijke groet,  :brouwen:
Jeroen.



Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 27-09-2019  18:25 uHoi mensen,

Ik ben van plan om binnenkort deze IPA te brouwen (https://www.unibrew-Nederland.nl/brew-monk-moutpakket-father-hoptimus-maximus-voor-20-l.html). Nu vraag ik me af wat handig is om te doen na het brouwen, aangezien ik heel veel verschillende dingen lees over wel/niet lageren, hoe lang, koud/warm, wel/niet overhevelen etc. Ik zat zelf te denken aan iets als dit:
Dag 0 : brouwen
Dag 5 : Overhevelen + dry hop toevoegen
Dag 14 : Bottelen

Graag hoor ik wat jullie hierover denken.

MVG,
Tom

Beste Tom,

Vergisten doe je niet op de klok. Hoe lang een vergisting duurt is van heel veel factoren afhankelijk. Denk daarbij aan:
- de hoeveelheid wort;
- de zwaarte van het wort;
- de giststam;
- de hoeveelheid gist;
- de vitaliteit van de gist;
- de vergistingstemperatuur.

Het is daarom niet vreemd dat je veel verschillende dingen leest over de duur van de vergisting en het moment van bottelen.

Het beste is te kijken naar het verloop van de vergisting. De gist is de baas in het gistvat. De brouwer kan het proces sturen. Dat lukt de ene brouwer beter dan de andere.

Het is net als leiding geven aan een club mensen. Je kunt zo veel roepen wat je wilt maar als je niet weet hoe het werkproces verloopt, welke factoren er voor zorgen dat de productie optimaal is en ook geen gehoor geeft aan de wensen van je medewerker zul je niet bereiken wat je wilt.

iLikePizzas

Als ik dat allemaal mee zou nemen, zou ik dus wel gaan voor overhevelen (met zo weinig mogelijk oxidatie). Dan vraag ik me nog steeds af wanneer ik het beste kan overhevelen en de dryhop toevoegen. Je kan het inderdaad niet op de klok doen, maar het moet toch wel ergens op gebaseerd zijn? Ik las hier (http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html) dat je het overhevelen het beste kan doen na de hoofdgisting. Hoe weet je wanneer de hoofdvergisting is afgelopen? En is het verstandig om dan ook meteen de dryhop toe te voegen?

En verder gewoon bottelen als de SG 3 dagen niet verandert, toch?

Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 28-09-2019  15:21 uAls ik dat allemaal mee zou nemen, zou ik dus wel gaan voor overhevelen (met zo weinig mogelijk oxidatie). Dan vraag ik me nog steeds af wanneer ik het beste kan overhevelen en de dryhop toevoegen. Je kan het inderdaad niet op de klok doen, maar het moet toch wel ergens op gebaseerd zijn? Ik las hier (http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html) dat je het overhevelen het beste kan doen na de hoofdgisting. Hoe weet je wanneer de hoofdvergisting is afgelopen? En is het verstandig om dan ook meteen de dryhop toe te voegen?

En verder gewoon bottelen als de SG 3 dagen niet verandert, toch?

Door te kijken naar de activiteit van het waterslot kun je zien wanneer de hoofdgisting is afgelopen. Het waterslot werkt dan minder. Voor de goede orde: de hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Wanneer het waterslot niet meer werkt is de niet alleen de hoofdgisting afgelopen maar ook de nagisting.... Overhevelen kun je dan beter niet meer doen. Doordat er geen koolzuur meer aangemaakt wordt heb je een grotere kans op oxidatie door het overhevelen. Laat in dat geval het bier nog een weekje staan voor het opruimen van ongewenste stoffen zoals diacetyl en acetaldehyde en bottel het daarna.

xaos

Citaat van: BritneysBeers op 27-09-2019  18:55 uBij de methode om niet over te hevelen kan je levende gist na een tijdje (duurt wel even; gokje 2 weken) de dode gist op de bodem gaan op eten, dit zou tot een verbrande smaak in bier je bier leiden.

Volgens mij is het zo dat dit in principe vanaf twee weken zou kunnen gebeuren, maar in de praktijk meestal een stukje langer duurt.  Als je verwacht binnen drie, hooguit vier weken te bottelen, is mijn mening dat het dan niet noodzakelijk is om over te hevelen. Ik bottelen meestal in die periode een heb nooit autolyse van gist ondervonden

Jacques

Citaat van: xaos op 29-09-2019  08:42 uVolgens mij is het zo dat dit in principe vanaf twee weken zou kunnen gebeuren, maar in de praktijk meestal een stukje langer duurt.  Als je verwacht binnen drie, hooguit vier weken te bottelen, is mijn mening dat het dan niet noodzakelijk is om over te hevelen. Ik bottelen meestal in die periode een heb nooit autolyse van gist ondervonden

Autolyse treedt niet van het ene op het andere moment op. Er is namelijk altijd autolyse. Dit is goed waar te nemen als je de pH van je brouwsel steeds in de gaten houdt. Snel na het enten van de gist daalt de pH door de aanmaak van organische zuren door de gist. Daarna gaat pH weer omhoog door autolyse.
Hoe langer je het bier op de gist laat staan des te meer autolyseproducten in je bier komen. Overigens heeft autolyse niet zo zeer een verbrande smaak maar meer een vleesachtige smaak. Naast een smaakafwijking zorgt autolyse voor een mindere schuimhoudbaarheid door het vrijkomen van eiwitsplitsende enzymen.

Of je last krijgt van een autolyse smaak ligt aan een aantal condities:
- de gebruikte gist (de ene gist heeft eerder last van autolyse dan de ander);
- de hoeveelheid gist dat je geënt hebt (meer gist geeft meer autolyse);
- de vitaliteit van de gist;
- de zwaarte van het wort (bij een zwaardere wort heeft de gist het moeilijker)
- (hoge) temperatuur tijdens de nagisting;
- temperatuurschommelingen tijdens de hoofd- en nagisting.

xaos

Dank voor deze aanvulling Jacques, erg leerzaam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.