Visuele weergave brouwproces voor beginners en geïnteresseerden

Gestart door Sgt. Dinosaur, 26-09-2019 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sgt. Dinosaur

Hi brouwers,

Afgelopen weekend heb ik samen met 7 andere onervaren jongens voor het eerst een brouwdag meegemaakt. Tijdens de zoektocht naar kennis en informatie over dit ambacht heb ik veel gebruik gemaakt van het internet en in het bijzonder van dit forum :groots:. Er vielen mij een paar dingen op tijdens het vergaren van kennis:

  • Door de verschillen in recepten, apparatuur, werkwijze, etc is er niet echt één bron die van A tot Z aangehouden kan worden
  • Veel informatiebronnen (zelfs die voor starters) maken aannames dat bepaalde kennis al behoort tot de kennis van de onervaren brouwer
  • Een holistisch en visueel overzicht van het brouwproces is niet makkelijk te verkrijgen

Nu ik nog een beginner ben kan ik nog goed vanuit het perspectief van een beginner kijken. Daarom wil ik het gehele brouwproces graag visueel vastleggen waarin weinig aannames worden gedaan en er duidelijk wordt gemaakt waarom de wel aanwezige aannames zijn gemaakt. Aangezien ik zoveel aan dit forum heb gehad zou ik deze ook graag met de community willen delen. Zoals gezegd ben ik nog wel een beginner en zal ik hulp nodig hebben om ervoor te zorgen dat dit potentieel een handig hulpmiddel kan worden voor nieuwe beginners.

Mocht jij het leuk vinden om actief mee te denken hoe we z'n overzicht kunnen maken dan hoor ik het graag! Als je op de onderstaande afbeelding klikt kun je alvast een begin en een indruk krijgen van hoe het eruit kan komen te zien. Gezien de horizontale lengte van de afbeelding is het makkelijker om hem eerst te downloaden en hem te bekijken door in te zoemen.

Brouwproces" border="0

of: https://i.ibb.co/1LP1FNY/Brouwproces.png

Zelf leek het mij handig om te beginnen met het samenstellen van apparatuur en aan de hand hiervan te beginnen met het brouwproces. Dan kan er vervolgens worden vermeld waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt in verband met de apparatuur. Indien je denkt dat dit misschien niet een goede aanpak is en je een beter idee hebt hoor ik het graag.

Ik zat te denken aan de volgende apparatuur:
-https://www.brouwmaatje.nl/starters-sets/1082-Brewferm-startpakket-deluxe-5425000390732.html
-https://www.brouwmaatje.nl/complete-pakketten/1034-brew-monk-moutpakket-brother-fat-joseph-voor-20-l-5420069827328.html

Dit zijn enkele bronnen die ik heb gebruikt:
-Verander water in bier door Adrie Otte
-Zelf bier brouwen door Brian Kunath
-Hobbybrouwen.nl en vele andere fora, sites en filmpjes
-De aardige en behulpzame mensen van Brouwmaatje.nl

Ik heb begrepen dat bierbrouwen sterk in opkomst is en veel lokale verenigingen vol zitten en geen nieuwe leden meer aannemen. Ik spreek uit eigen ervaring dat je als leek tegen een berg vraagtekens aankijkt en het fijn is als je ook persoonlijk bij iemand terecht kunt. Misschien dat dit idee mensen kan helpen om toch die gok te maken en je apparatuur aan te schaffen en het gewoon een keer te doen. Afgelopen zaterdag hebben wij in ieder geval een fantastische dag gehad en zijn nu vol in verwachting van onze eerste 20 liter.

Alvast bedankt!


Vriendelijke groet,

Sgt. Dinosaur

Jacques

Ik mis in je overzicht van bronnen het boek Bierbrouwen voor dummies dat door mij geschreven is.
Het doel van dit boek is wegwijs te bieden aan beginnende brouwers. Het boek gaat ook een stap verder zodat ook zij die al wat langer brouwen er wijzer van worden.



SVB

Dit is gewoon reclame maken, hij somt op welke bronnen hij heeft gebruikt, blijkbaar niet die van jou.

Jacques

Citaat van: SVB op 28-09-2019  09:16 uDit is gewoon reclame maken, hij somt op welke bronnen hij heeft gebruikt, blijkbaar niet die van jou.

Dat is jammer omdat deze speciaal voor deze doelgroep geschreven is. In het boek zijn veel wijsheden van dit forum gebundeld en makkelijk toegankelijk gemaakt zonder het gehele forum te hoeven door te nemen. Het is reclame voor het forum.

Overigens wordt het geld dat ik met de verkoop van het boek verdien (na aftrek van hetgeen ik aan de belasting moet afdragen) terug in de hobby gestoken. Hiervan doe bij tijd en wijle verslag. Dit gebeurt ook via de site www.bierisbest.nl
Heel wat uren heb ik besteed aan het schrijven van het boek. De verdiensten zijn beperkt en maken niet dat je kunt rentenieren.

Neetje

Citaat van: SVB op 28-09-2019  09:16 uDit is gewoon reclame maken,

Wij zijn hobbybrouwers, geen azijn pi...

Sgt. Dinosaur

Bedankt voor jullie reactie. Indien jullie nog inhoudelijke op of aanmerkingen hebben op de visuele weergave dan hoor ik het graag.

AlexK

Een gratis tool voor het uittekenen van bedrijfsprocessen is http://draw.io

Misschien kan je er wat mee.

Zambezi Special

Goed idee!
Veel succes. Ik ben ook een beginner dus vind dit zeker interessant.

Klein puntje: Ik zou een vergistingsvat kopen met een schroefdeksel. Makkelijker te openen en sluit beter (mijn druk deksel emmer lekt, mijn schroefdeksel emmer niet)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.