Te hoog eind SG 1034 wat nu

Gestart door wdelau, 02-10-2019 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wdelau

Hallo,

12 dagen geleden een Neipa gebrouwen. al 2 dagen staat SG op 1034 (begin SG 1084). Ben bang dat deze ook niet meer zal dalen gezien we maar 1 Liter giststarter gemaakt hadden.Vergist in 1 vat, dus niet overhevelt. Wat nu te doen??extra gist toevoegen/bottelgist gebruiken/gewoon bottelen?
hieronder het recept.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept20-09-2019
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,079 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)13 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen
0,30 gCaCl2
2,00 mlMelkzuur
10,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
16 mg/l2 mg/l27 mg/l73 mg/l16 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC62,5 %
1,30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC16,3 %
1,30 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC16,3 %
0,40 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
68,0 °C1 min.70 min.2,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gMosaicbellen13,9%5 min.6,4 IBU
25,0 gCitrapellets12,0%5 min.6,1 IBU
100,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
100,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
60,0 gMosaicbellen13,9%koudhop0,0 IBU
60,0 gMosaicbellen13,9%koudhop0,0 IBU
60,0 gCitrapellets12,0%whirlpool0,0 IBU
50,0 gCitrapellets12,0%0 min.0,0 IBU
45,0 gMosaicbellen13,9%whirlpool0,0 IBU
20,0 gMosaicbellen13,9%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)London Ale III (1318)bovengist


joenedu

Vraag die toch gesteld gaat worden: hoe heb je dit gemeten? Refractometer of hydrometer?

wdelau

Hydrometer

Zou het kunnen zijn dat het bier volledig uitgegist is? Of helpt het als ik het op een warmere plek weg zet enkele dagen?

Sjaak_Deventer

Als het kan even wat warmer wegzetten. Dan is er kans dat het nog verder zakt.

En let bij een volgend brouwsel op je hoeveelheid gist. Je brouwt 20 L met een SG van 1084. Daar zou ik 2 pakken gist voor gebruiken. Of 1 pak gaan opkweken. Gebruik BrouwHulp of MrMalty voor het berekenen van het aantal pakken / gistcellen dat je nog hebt.

wdelau

Ga ik dat nog even proberen. Heb 1 pak Londen ale 111 opgekweekt met 1 liter giststarter.

brouwerwaldonk

Bij mij werkt een beetje luchtzuurstof geven, altijd bij vroegtijdig stoppen van de gisting.
Jacques zal dat vloeken in de kerk vinden en zeggen dat het niet mag, maar heb je dan liever plof flessen of een mierezoet bier, aan u de keuze.
1034 is wel extreem hoog, hier haal ik met gemak 1015 - 1018 met deze begin densiteit. Een nieuwe starter toevoegen kan helpen maar niet zonder bijkomende beluchting.

Jacques

Citaat van: wdelau op 02-10-2019  11:56 uGa ik dat nog even proberen. Heb 1 pak Londen ale 111 opgekweekt met 1 liter giststarter.

Dat is een te kleine starter... Als je geen magneetroerder hebt en de starter ook niet op een andere manier belucht hebt heb je voor 20 liter wort met een begin SG van 1084 een starter nodig van 4 liter...

Als je een magneetroerder hebt kun  je volstaan met 1,6 liter. Beluchten van een starter zorgt voor meer gistcellen. Dat kan met een magneetroerder maar ook door met een bruissteentje continu lucht in de starter te blazen. Als je dat doet heb je een starter nodig van 2 liter. Als fles waarin de starter een aantal keer intensief schudt en verder met rust laat heb je 2,5 liter nodig.


Citaat van: brouwerwaldonk op 02-10-2019  13:32 uBij mij werkt een beetje luchtzuurstof geven, altijd bij vroegtijdig stoppen van de gisting.
Jacques zal dat vloeken in de kerk vinden en zeggen dat het niet mag, maar heb je dan liever plof flessen of een mierezoet bier, aan u de keuze.
1034 is wel extreem hoog, hier haal ik met gemak 1015 - 1018 met deze begin densiteit. Een nieuwe starter toevoegen kan helpen maar niet zonder bijkomende beluchting.

Het geven van zuurstof hoort te gebeuren voorafgaand aan de hoofdgisting. Als je dat op een laat tijdstip doet leidt dat tot oxidatie van het jong bier en heel vaak geeft het niet het gewenste effect.
Doordat gestart is met te weinig gist heeft de gist zich vaker moeten vermenigvuldigen. Hierdoor zijn voedingstoffen nodig voor de opbouw van nieuwe cellen opgeraakt. Beluchten zorgt er voor dat de gistcel onverzadigde vetzuren en sterolen aanmaakt maar als er onvoldoende aminozuren, mineralen en vitaminen aanwezig zijn zal de gistgroei stranden.

Bij een stilgevallen vergisting is het beste een nieuwe starter te maken en deze toe te voegen. Je hebt dan minder kans op oxidatie en je voegt fitte gistcellen toe die meteen aan de slag kunnen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.