Zoveelste giststarter

Gestart door braaf, 26-09-2019 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

braaf

Beste brouwers,
Ik weet dat er al tig keer is uitgelegd hoe je een giststarter moet maken, ik ben aan de gang geweest met mister malty, ik ben op zoek geweest naar een kant en klaar antwoord op mijn vraag, maar die is er niet.

Wie kan mij nou eens duidelijk uitleggen in Jip en Janneke taal, hoe ik genoeg gist maak om mijn 50 liter wort met een SG van ongeveer 1100 te vergisten.

Hoeveel wort moet ik aanmaken, wat zijn de juiste stappen in het opschalen..
Ik ga of een smack pack gebruiken of het depot van 2 flesjes bier.

Ik hoop op een duidelijk antwoord..

Met vriendelijke brouwgroet.

Martijn0172

Dat wordt een flinke starter in minimaal een 5L erlenmeyer!

Ik zou met smackpacks werken. Gebaseerd op 1 smachpack van 100 miljard cellen op een magneetroerder. Deze iedere stap laten roeren tot koffie verkeerd kleur (ongeveer 15-24u), dan zeker 12u in de koelkast en afgieten voor de volgende stap wordt toegevoegd

Stap 1:
Giststarter van 2.1 L water en 210 gram moutextract

Stap 2:
Giststarter van 2,4 L water en 240 gram moutextract

Stap 3:
Giststarter van 3,3 L water en 330 gram moutextract

Stap 4:
Giststarter van 4 L water en 400 gram moutextract
(bron: brewfather)

Dan zou je de benodigde 1239 miljard cellen hebben, je kan dus ook 12 smackpacks bij voegen  >:(

hobbybob

Stappen groter maken betekent meer gistgroei in mijn ogen stap1 en stap 4 voldoende.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 26-09-2019  23:45 uStappen groter maken betekent meer gistgroei in mijn ogen stap1 en stap 4 voldoende.

Voor het vergroten van een giststarter wordt in de regel 5 tot 10 keer zoveel volume aangehouden. Je kunt daardoor inderdaad volstaan met twee stappen.

Jacques

Citaat van: braaf op 26-09-2019  16:44 uBeste brouwers,
Ik weet dat er al tig keer is uitgelegd hoe je een giststarter moet maken, ik ben aan de gang geweest met mister malty, ik ben op zoek geweest naar een kant en klaar antwoord op mijn vraag, maar die is er niet.

Wie kan mij nou eens duidelijk uitleggen in Jip en Janneke taal, hoe ik genoeg gist maak om mijn 50 liter wort met een SG van ongeveer 1100 te vergisten.

Hoeveel wort moet ik aanmaken, wat zijn de juiste stappen in het opschalen..
Ik ga of een smack pack gebruiken of het depot van 2 flesjes bier.

Ik hoop op een duidelijk antwoord..

Met vriendelijke brouwgroet.

Hier zijn diverse calculators voor...
Bijvoorbeeld
http://www.yeastcalculator.com/
https://www.morebeer.com/content/yeast_pitch_calculator
https://www.captainbrew.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator


Verder is het maken van een starter echt heel eenvoudig. Koudwatervrees is niet nodig...

seed7

De eerste vraag die je voor je zelf moet beantwoorden is hoeveel cellen/ml/plato je wilt enten. Pas dan kun je met de rekenspulletjes aan de gang. Helaas werken die allemaal verkeerd. Het uitgangspunt moet zijn dat in ieder geval je laatste stap 8 a 10 zo groot is als de voorgaande. Idealiter gaat dat voor alle stappen op. Het doel is om in die laatste stap zo veel mogelijk groei te hebben, du zo veel mogelijk jonge cellen. Zo ga je stap voor stap terug tot je starthoeveelheid.

Daarbij kom je er achter dat een smakpakklapzak een onding is omdat je met 'te veel' 'te oude' cellen start. Neem een klein monster uit die zak als uitgangspunt en kweek het op naar b.v. 100 ml, je eerste stap.
 
Gewoon eens een uurtje met een calculator spelen om deze methode uit te puzzelen. Exacte wetenschap is het niet omdat iedere stam anders groeit, zich anders gedraagt en in meer of mindere mate 'under-' of 'over pitched' kan worden

(Als je meer met minder wilt, dan de hele zak in 2 liter wort en 24 uur laten groeien, 12 uur op de roerder met luchttoevoer. Laten bezinken in de koelkast (nu wel) afgieten en een heleboel buisjes met gist en glycerol vullen en invriezen)

Ingo

EBC

Neem toch gewoon droge gist ... strooien, klaar. Zeker met een wort van 1,100. Dat is vragen om ellende met vloeibaar.

Neetje

Citaat van: EBC op 27-09-2019  23:32 uNeem toch gewoon droge gist ... strooien, klaar. Zeker met een wort van 1,100. Dat is vragen om ellende met vloeibaar.

Expirimenteren met 50 liter is wat zonde als het fout gaat.

Gezien we hobbybrouwers zijn, stoppen we graag veel energie in weinig resultaat  ;)

braaf

Citaat van: EBC op 27-09-2019  23:32 uNeem toch gewoon droge gist ... strooien, klaar. Zeker met een wort van 1,100. Dat is vragen om ellende met vloeibaar.
Wat ik op kan maken uit het bovenste is dat ik voor zware brouwsels vam rond de 1100 beter geen risico kan nemen en hiervoor gewoon korrelgist blijven gebruiken.

Maar wat ik ook opmaak uit het bovenstaande is dat ik met 2x opschalen, dus met 1x 0.5 liter en daarna 1x 4 liter in ieder geval genoeg gist heb om een brouwsel van 50 liter met een sg van +- 1070/1080 goed te kunnen vergisten..

Is dit een juiste gedachte.

Jacques

Citaat van: braaf op 30-09-2019  11:27 uMaar wat ik ook opmaak uit het bovenstaande is dat ik met 2x opschalen, dus met 1x 0.5 liter en daarna 1x 4 liter in ieder geval genoeg gist heb om een brouwsel van 50 liter met een sg van +- 1070/1080 goed te kunnen vergisten..

Is dit een juiste gedachte.

Dat is een juiste gedachte als je magneetroerder hebt.
Zonder magneetroerder moet de starter groter zijn. Hoeveel groter? Je kunt dit uitrekenen met de links naar de tools die hiervoor gegeven zijn.

braaf

Citaat van: Jacques op 30-09-2019  22:16 uDat is een juiste gedachte als je magneetroerder hebt.
Zonder magneetroerder moet de starter groter zijn. Hoeveel groter? Je kunt dit uitrekenen met de links naar de tools die hiervoor gegeven zijn.
Ja ik ben in het bezit van een roerder.

Ik heb besloten dat ik mijn hell en verdoemenis kloon blijf vergisten met korrel US-05 en voorlopig de andere bieren ga vergisten met Wyeast vloeibaar.

Waarom, gewoon eens een ander smaakje aan mijn biertjes...

Bedankt voor het duwtje in de goede richting.

Jacques

Citaat van: braaf op 01-10-2019  08:09 uIk heb besloten dat ik mijn hell en verdoemenis kloon blijf vergisten met korrel US-05 en voorlopig de andere bieren ga vergisten met Wyeast vloeibaar.

Waarom, gewoon eens een ander smaakje aan mijn biertjes...

Een vloeibare gist hoeft niet per se een andere smaak te geven. De US-05 is namelijk ook in een vloeibare vorm verkrijgbaar: White Labs WLP001 California Ale en Wyeast 1056 American Ale.

braaf

Citaat van: Jacques op 01-10-2019  21:50 uEen vloeibare gist hoeft niet per se een andere smaak te geven. De US-05 is namelijk ook in een vloeibare vorm verkrijgbaar: White Labs WLP001 California Ale en Wyeast 1056 American Ale.
Ik gebruik al jaren de korrelgist van fermentis, ik ben intussen wel bekend met de smaken daarvan.
Vandaar dat ik de sprong naar vloeibaar wil wagen.

Zambezi Special

Als het alleen om de smaak gaat, dan kan je ook korrelgisten van een ander merk gebruiken.
Fermentis is niet de enige!
Kijk eens naar Mangrove Jack en Lallemand onder andere....

braaf

Citaat van: Zambezi Special op 02-10-2019  06:27 uAls het alleen om de smaak gaat, dan kan je ook korrelgisten van een ander merk gebruiken.
Fermentis is niet de enige!
Kijk eens naar Mangrove Jack en Lallemand onder andere....
Ik denk dat dat zeker ook een goede optie is die andere merken, misschien had ik dit er eerder bij moeten vermelden,  maar eigenlijk wil ik de vloeibare gisten gebruiken om een bier te klonen zoals Westmalle,  Duvel,  La Chouffe.

Want ik moet eerlijk zeggen, niets is zo makkelijk als korrels. Deze gaan dus zeker niet helemaal verdwijnen uit mijn bieren.

Welke korrelgist raden jullie aan buiten de Fermentis collectie... En voor welk bier.

Jacques

Citaat van: braaf op 02-10-2019  08:39 uWelke korrelgist raden jullie aan buiten de Fermentis collectie... En voor welk bier.

Zie https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist

Martijn0172

Citaat van: hobbybob op 26-09-2019  23:45 uStappen groter maken betekent meer gistgroei in mijn ogen stap1 en stap 4 voldoende.

Ik geloof je meteen, toch raar dat Brewfather deze kleine stapjes adviseert.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 02-10-2019  22:11 uIk geloof je meteen, toch raar dat Brewfather deze kleine stapjes adviseert.

Inderdaad apart omdat algemeen aanbevolen wordt stappen te maken van 5 tot 10 keer vergroten. Bij kleine stapjes loop je het risico dat de voedingstoffen opraken en dat de gist gaat interen op zijn reservestoffen, dat wil je niet omdat die reservestoffen nodig zijn voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

hobbybob

Citaat van: Martijn0172 op 02-10-2019  22:11 uIk geloof je meteen, toch raar dat Brewfather deze kleine stapjes adviseert.
Ja inderdaad, starters maak ik altijd in grote stappen, ik gebruik daar geen software voor.

Zal de ontwikkelaar(-s) van Brewfather eens een berichtje sturen.

hobbybob

Ahh gevonden, vinkje bij calc starter size uitzetten

Martijn0172

Ik krijg nu dan stappen met factor 2, dus niet helemaal zoals het moet zijn.

Edit; nu begrijp ik hem, het valt dus nu zelf in te stellen

Johan_vL

Elke 24 uur 2x vergroten is een normal methode dacht ik?  :brouwen:
Bijv. met een smackpack eerst 1 L
Volgende dag 2 L (indien volop aan het gisten)
Dan 4 L of 5 L

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 10-10-2019  17:53 uElke 24 uur 2x vergroten is een normal methode dacht ik?  :brouwen:
Bijv. met een smackpack eerst 1 L
Volgende dag 2 L (indien volop aan het gisten)
Dan 4 L of 5 L

Dat is niet gebruikelijke procedure. Als de stappen te klein zijn loop je het risico dat de gist zonder voedingstoffen komt te zitten.




Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.