Ontploffende flesjes

Gestart door Ludo, 26-09-2019 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Op 15/6 heb ik 15 ltr bier gebrouwen. Recept: 6 kg pilsmout, 30 gr Target hop, 15 gr Centennial hop, 5 gr Cascade pellets, 1 kg kristalsuiker, gist Jack's Mangrove M31. Start SG 1090. De vergisting is perfect gelopen en ik heb het bier gebotteld op 2/7 bij een SG van 1025. Ik heb 3 gr. suiker toegevoegd per flesje. Daarna heb ik de flesjes (Duvel 33 cl) in een ruimte geplaatst bij 24°C gedurende 3 weken. Daarna is het bier naar de kelder gegaan temperatuur 15°C. Na 10 dagen heb ik één flesje in de koelkast gezet en de andere dag gedronken. Alles was in orde, een goed biertje. Ik heb het bier tot september in de kelder laten staan tot op een avond op een uur tijd 4 flesjes explodeerden, dit was een complete ravage. De andere dag heb ik het bier uit de kelder gehaald en met handschoenen aan stuk voor stuk ontkurkt (de meeste flesjes spoten half leeg en een bij aantal vloog de nek eraf bij het openen). Enkele flesjes zijn bij het openen ontploft. Ik heb de restanten even laten staan. De halflege flesjes weer aangevuld met de andere flesjes en opnieuw voorzien van kroonkurken. De flesjes zijn terug naar de kelder gegaan  en vorige week heb ik er weer een paar in de koelkast gezet om te proberen. Bij het openen spuit het bier er nog steeds uit en zo te zien is de gisting nog steeds niet gestopt. Wie kan mij vertellen wat hier mis is gegaan want ik heb ditzelfde recept op 8/9 opnieuw gebrouwen en gisteren gebotteld weer bij een SG van 1025.

Sjaak_Deventer

Waarschijnlijk is je bier niet uitgegegist. Je vergistingsgraad is 72%. De vergistingsgraad die voor je gist ligt ongeveer tussen de 82-88 %. Je bier had meer uit moeten vergisten.

Heb je de mogelijkheid tot gecontroleerd vergisten? En hoeveel gist heb je voor dit bier gebruikt?

brouwerwaldonk

Bier bottelen met een SG van 1025 is gewoon vragen om bommetjes.
Uw bier was gewoon niet uitgegist en dan heb je nog 3 gram per flesje toegevoegd wat neerkomt op 9 gr/L.

Battum80

Deze gist gaat normaal gesproken door tot 1.001 - 1.006.

De flessen van deze week zou je voorzichtig kunnen openen en (met zo min mogelijk zuurstofinslag) weer in je vergistingsvat laten lopen en verder laten gisten. Als je gecontroleerd vergist kan je de vergisting stap voor stap verhogen tot 25 graden en geduldig te wachten tot je bier is uitgegist.

De oude batch kan je beter (veilig) weggooien

brouwerwaldonk

Spuiters kan je redden door de kroonkurk een heel klein beetje te lichten tot je een SIS hoort. De kopruimte zal zich vullen met schuim. Deze handeling enkele dagen herhalen tot je een fles kan openen die niet meer spuit.

Draag handschoenen bij het behandelen van de flessen om uzelf te beschermen, want als een fles breekt kan je diepe snijwonden bekomen.

Ludo

Volgens het zakje is de vergistingsgraad 74-78%. Ik heb in de ruimte waar ik vergist een constante temperatuur van 24°C. Er was geen reactie meer op het waterslot en het SG daalde niet verder meer. Ik ben in 1982 begonnen met bierbrouwen en dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Het is ook de eerste keer dat ik deze gist gebruik. Het eerste brouwsel (wat er van over was) is inmiddels opgedronken. Ik heb de flesjes bij het openen direct in een grote kan gegoten en heb gewacht tot het schuim weer bier was geworden. Een heel goed biertje overigens. Het tweede brouwsel staat nu in de gistruimte en ik ga over 2 weken een flesje openen. Als er weer teveel druk op de flesjes staat doe ik zoals geadviseerd alles terug in een gistvat en laat alles nog een tijd staan tot het SG gedaald is (1001 lijkt mij niet haalbaar). Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor alle reacties.

knifeman

Bottelen na amper twee weken? Mmmm beter nog een paar weekjes laten lageren en ben je zeker dat het uitgegist is. Mocht je koud gezet hebben om te klaren, dan veranderd SG waarschijnlijk ook niet omdat ge gisting dan stopt...

tdp

Citaat van: Ludo op 26-09-2019  11:40 uVolgens het zakje is de vergistingsgraad 74-78%. Ik heb in de ruimte waar ik vergist een constante temperatuur van 24°C. Er was geen reactie meer op het waterslot en het SG daalde niet verder meer. Ik ben in 1982 begonnen met bierbrouwen en dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Het is ook de eerste keer dat ik deze gist gebruik. Het eerste brouwsel (wat er van over was) is inmiddels opgedronken. Ik heb de flesjes bij het openen direct in een grote kan gegoten en heb gewacht tot het schuim weer bier was geworden. Een heel goed biertje overigens. Het tweede brouwsel staat nu in de gistruimte en ik ga over 2 weken een flesje openen. Als er weer teveel druk op de flesjes staat doe ik zoals geadviseerd alles terug in een gistvat en laat alles nog een tijd staan tot het SG gedaald is (1001 lijkt mij niet haalbaar). Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor alle reacties.

Vergeet niet dat 1/7e deel van de stort uit suiker bestaat, wat 100% vergistbaar is, dat is bijna 15% van de stort, en een groter aandeel van de te vergisten suikers. Dit verhoogt je verwachte vergistingsgraad aanzienlijk.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Ludo op 26-09-2019  11:40 uVolgens het zakje is de vergistingsgraad 74-78%. Ik heb in de ruimte waar ik vergist een constante temperatuur van 24°C. Er was geen reactie meer op het waterslot en het SG daalde niet verder meer. Ik ben in 1982 begonnen met bierbrouwen en dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Het is ook de eerste keer dat ik deze gist gebruik. Het eerste brouwsel (wat er van over was) is inmiddels opgedronken. Ik heb de flesjes bij het openen direct in een grote kan gegoten en heb gewacht tot het schuim weer bier was geworden. Een heel goed biertje overigens. Het tweede brouwsel staat nu in de gistruimte en ik ga over 2 weken een flesje openen. Als er weer teveel druk op de flesjes staat doe ik zoals geadviseerd alles terug in een gistvat en laat alles nog een tijd staan tot het SG gedaald is (1001 lijkt mij niet haalbaar). Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor alle reacties.

Hoeveel gist heb je gebruikt?

Voordeel van gecontroleerd vergisten is dat je aan het einde de temperatuur kan verhogen. Hierdoor kunnen de laatste punten SG weggegeten worden.

Oxhead

Citaat van: Ludo op 26-09-2019  11:40 uVolgens het zakje is de vergistingsgraad 74-78%. Ik heb in de ruimte waar ik vergist een constante temperatuur van 24°C. Er was geen reactie meer op het waterslot en het SG daalde niet verder meer. Ik ben in 1982 begonnen met bierbrouwen en dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Het is ook de eerste keer dat ik deze gist gebruik. Het eerste brouwsel (wat er van over was) is inmiddels opgedronken. Ik heb de flesjes bij het openen direct in een grote kan gegoten en heb gewacht tot het schuim weer bier was geworden. Een heel goed biertje overigens. Het tweede brouwsel staat nu in de gistruimte en ik ga over 2 weken een flesje openen. Als er weer teveel druk op de flesjes staat doe ik zoals geadviseerd alles terug in een gistvat en laat alles nog een tijd staan tot het SG gedaald is (1001 lijkt mij niet haalbaar). Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor alle reacties.

De m-31 is een var. diastaticus gist. Deze breekt het wort zelf nog verder af in vergistbare suikers.
Het eind SG ligt bij mij altijd ruim onder de 1010 met volmout met een suikergift nog veel lager natuurlijk.
Bottel ook niet te vroeg want het afbreken gaat langzaam door.
Ik bottel met deze gist pas na 4 weken en niet meer dan 6 gram per liter bottelsuiker.

Jacques

Citaat van: knifeman op 26-09-2019  12:35 uBottelen na amper twee weken? Mmmm beter nog een paar weekjes laten lageren en ben je zeker dat het uitgegist is. Mocht je koud gezet hebben om te klaren, dan veranderd SG waarschijnlijk ook niet omdat ge gisting dan stopt...

Bottelen na zo'n 2 weken hoeft geen probleem te zijn als:
- je voldoende gist ent;
- de vergistingstemperatuur niet te laag is;
- je de temperatuur verhoogd op het einde van de vergisting zodat het bier goed uitgist;
- je geen koudhop toegevoegd hebt;
- je geen var diastaticus gist geënt hebt.

hansHalberstadt

SG 1090, na 2 weken bottelen en var diastaticus gist lijkt mij wel een explosieve combinatie.
SG 1090 is al erg hoog en duurt normaal al snel meer dan 2 weken afhankelijk van de hoeveelheid actieve cellen. Maar de diastaticus gaat langzaam verder en dat is denk ik nog het meest vervelende. De enige betrouwbare check is om het waterslot te volgen, mits goed afsluitend en dan minimaal een week helemaal geen activiteit meer. De combinatie waterslot volgen en een lek en geen geduld is ook een explosieve combinatie. Alternatief is gisting volgen met een refractometer of hydrometer. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2019  19:08 uAlternatief is gisting volgen met een refractometer of hydrometer.

Er zijn tegenwoordig meer methoden om het SG te volgen...

Denk daarbij aan de T-control met bellenteller, Plaato digitaal waterslot, iSpindel en Brainbrew Float.
Maar dat zijn wel vrij prijzige alternatieven voor de relatief goedkope hydrometer en (Chinese) refractometer.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-09-2019  21:42 uT-control met bellenteller, Plaato digitaal waterslot, iSpindel en Brainbrew Float.
Maar dat zijn wel vrij prijzige alternatieven voor de relatief goedkope hydrometer en (Chinese) refractometer.
Klopt. Zelf gebruik ik op dit moment een zelfbouw variant op de bellenteller.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39128.msg595608.html#msg595608
via een injectiespuit en balg met motor krijg je een vast volume per slag. Dat lees ik in in een Arduino en kan ik via de computer weer uitlezen en grafiekjes maken in Excel.
Daarmee kun je heel mooi zien of de gisting geëindigd is en zelfs het SG volgen tijdens de gisting via wat omrekeningen. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.