Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hydrometer met kleinere schaal, alleen eind SG  (gelezen 671 keer)

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Hydrometer met kleinere schaal, alleen eind SG
« Gepost op: 26-09-2019 09:12 u »
Start SG meet ik met een refractometer; eind SG lees ik af op een hydrometer.

Mijn goedkope starters hydrometer is lastig om precies af te lezen.
De schaal is ook veel te groot. Verschil tussen 1008 en 1006 nauwelijks te zien.

Dit lijkt me beter: https://www.morebeer.com/products/final-gravity-hydrometer.html

Ik kan in NL geen dergelijke hydrometer vinden. Wie heeft er een tip voor een makkelijker af te lezen hydrometer?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Hydrometer met kleinere schaal, alleen eind SG
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2019 09:43 u »
Bij https://www.bmswijndepot.com/ kan je een hydrometer kopen die een schaal heeft van 1000 tot 1100 met een verdeling per 1, dus 10 streepjes tussen 1000 en 1010 heel duidelijk afleesbaar.

Voor een correcte alcoholberekening zou ik toch ook de begindensiteit meten met de hydrometer.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2019 10:09 u »
Bij https://www.bmswijndepot.com/ kan je een hydrometer kopen die een schaal heeft van 1000 tot 1100 met een verdeling per 1, dus 10 streepjes tussen 1000 en 1010 heel duidelijk afleesbaar.

Voor een correcte alcoholberekening zou ik toch ook de begindensiteit meten met de hydrometer.

Refractometer is voor alcoholberekening meer dan goed. Ooit met de brandwedstrijd zat hier 0.3 % verschil in met mijn berekening en hun meting.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2019 19:39 u »
Refractometer is voor alcoholberekening meer dan goed. Ooit met de brandwedstrijd zat hier 0.3 % verschil in met mijn berekening en hun meting.
Yep hier scheelde het beide keren 0,15 % dus dat is exact genoeg, beter aflezen gaat echt niet lukken.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2019 20:14 u »
Ik kan in NL geen dergelijke hydrometer vinden.

Echt niet? Waar heb je gezocht? Braumarkt? Brouwland?  :weetniet:

Link

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2019 20:43 u »

Echt niet? Waar heb je gezocht? Braumarkt? Brouwland?  :weetniet:

Link
Dit lijkt me een standaard hydrometer. Hij bedoelde een met een veel dunnere hals waarbij de SG punten verder uit elkaar liggen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2019 22:23 u »
Bij een standaard hydrometer is de afstand tussen 1000 en 1100 slechts 5,5 cm. Bij de hydrometer die ik hierboven beschrijf is de afstand 11 cm dus het dubbele. De afstand tussen elke verdeling van 1 eenheid is 1,1 mm.

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
  • Land: zm
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2019 08:05 u »
Hier misschien: https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/brouwen/meetinstrumenten.html?mode=list
Een stuk of 3 hydrometers met beperkte schaal

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 27-09-2019 12:31 u »
Heb ook beetje rondgekeken over de grens.
Deze besteld:
https://www.themaltmiller.co.uk/product/large-hydrometer-1000-1060/
Die is ideaal wat mij betreft.

Ook meteen pbw besteld, die is momenteel nergens meer te krijgen in Nederland.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 27-09-2019 16:15 u »
Hier misschien: https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/brouwen/meetinstrumenten.html?mode=list
Een stuk of 3 hydrometers met beperkte schaal
Oei 100 euro voor een setje. Mooi als je het zo nauwkeurig weet, maar eigenlijk zie ik niet de relatie met een beter bier. Ik zou er dan denk ik 1 kopen van 0-10 Plato en er zelf een klein gewichtje bij maken. Die duwt de dobber dan wat verder naar beneden. zo kun je dan met gewichtje A erbij van 10-20 Plato en met gewichtje B van 20-30 Plato. Toch nog voor een dubbeltje op de eerste rang.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #11 Gepost op: 30-09-2019 17:48 u »
Oei 100 euro voor een setje. Mooi als je het zo nauwkeurig weet, maar eigenlijk zie ik niet de relatie met een beter bier. Ik zou er dan denk ik 1 kopen van 0-10 Plato en er zelf een klein gewichtje bij maken. Die duwt de dobber dan wat verder naar beneden. zo kun je dan met gewichtje A erbij van 10-20 Plato en met gewichtje B van 20-30 Plato. Toch nog voor een dubbeltje op de eerste rang.

En: 'Te gebruiken met een 500 ml maatglas'. Als je kleine hoeveelheden brouwt, (10 liter in mijn geval) en diverse keren meet, dan tikt dat behoorlijk aan.

Tags: