Even voorstellen: Gerben

Gestart door Gerben_Lubtens, 29-09-2019 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerben_Lubtens

Hallo allemaal,

Ik ben Gerben uit Zwolle en ik kijk al een tijdje mee op het forum.
Uiteindelijk heb ik maar besloten om een account aan te maken zodat ik met jullie kan meepraten over die geweldige hobby die wij met zijn allen delen.

Mijn brouwavontuur begon iets minder dan twee jaar geleden. Toen was ik nog bezig met mijn opleiding levensmiddelentechnologie. Hierdoor had ik al een beetje kennis opgedaan van het brouwproces. De eerste twee brouwsels die ik brouwde waren extract brouwsels. Dit beviel zo goed dat ik meteen ben overgestapt op de elektrische brouwketel van Arsegan. Deze zat in het startpakket van Brouwmarkt, waardoor ik gelijk beschikte over alle materialen die ik op dat moment nodig had.

In het begin ging er een hoop mis, maar dit was dan juist ook zo leerzaam. Een brouwdag duurde erg lang aangezien de mout met de hand geschroot werd en het maischen en koken gebeurde in dezelfde ketel zonder brouwzak. Begin dit jaar heeft de ketel het helaas begeven. Dus heb ik een nieuwe aangeschaft.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de OneConcept Hopfengott 30 maischeketel. Deze lijkt sprekend op de bulldog brewer en is dan volgens mij ook exact dezelfde ketel. De prijs speelde een grote rol in de keuze van de ketel. Ik wou in ieder geval een all in one systeem hebben gezien het gebrek aan ruimte bij mij thuis.


Inmiddels heb 8 brouwsels gemaakt met de nieuwe ketel en hij bevalt prima. Qua rendement zit ik altijd rond de 80% en dat vind ik helemaal prima. Sinds kort heb ik ook de beschikking over een moutmolen waar de boormachine op kan. Binnenkort ga ik verhuizen en dan zal er ook een vergistingskast bij komen.   

Het lekkerste bier wat ik tot nu toe gebrouwen heb is een black IPA. Dit was een recept die ik had gemaakt om wat kleine restjes hop en mout op te maken. Leuk dat het dan ook nog eens een lekker biertje oplevert.

Ik hoop hier op het forum veel te leren over onze hobby.

Proost :proost:

Michiel8012

Haha zo spreek ik je nooit en zo twee dagen op rij! Welkom op het forum Gerben! Binnenkort maar eens een biertje uitwisselen :proost:
Groet, Michiel

Gerben_Lubtens

Hahaha jij was ook mijn inspiratie om toch maar eens wat op het forum te gaan zetten.

Over een paar weken heb ik wel een lekker blond biertje die gerijpt is.

Gr Gerben

tdp


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.