Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pale ale, eind SG al bereikt na 6 dagen vergisten. Nu al bottelen?  (gelezen 909 keer)

Offline Lead-ster

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoi!

Na mijn eerste mini batch van 3 liter, heb ik nu zelf een recept ingezet. Nogal een gedoe, ik had niet door dat ik ongeschroot mout kreeg, dus dat heb ik met een deegroller staan pletten (voorzichtig, no worries, gekeken hoe het moest en eruit moest zien). Pale Ale mout, 3 hop stapjes met T-58 gist uiteindelijk weggezet. Na een uurtje of 3 stond het waterslot als een dolle te pruttlen. Ca 9.5 liter uiteindelijk

De SG aan de start was 1043.

Het waterslot deed niet heel veel meer na 1 dag, af en toe een belletje. Ook ruik ik niets als ik heel dicht bij het waterslot snuffel.
Vandaag SG gemeten, dat was 1011.

Als ik uitga van (1043-1011)*0.135= 4.3%

Met mijn lage start SG, kan dat wel kloppen natuurlijk.

Wat is nu wijsheid? In mijn mandfles gaat er niet nog veel gebeuren denk ik? Bottelen? Ik lees ook dat bier moet 'rijpen' en dat is wat anders blijkbaar dan het verder vergisten van de suikers.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwschuur de Vissenkom
Re: Pale al, eind SG al bereikt na 6 dagen vergisten. Nu al bottelen?
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2019 19:36 u »
Meet je SG nogmaals over een dag of drie, is het dan nog steeds het zelfde kan je veilig bottelen

Offline BritneysBeers

• Boven 10 berichten
  • *
  • bier bevat weinig vitaminen, veel drinken dus.
« Reactie #2 Gepost op: 25-09-2019 19:51 u »
Lead-Ster,

Het nagisten van je bier (je hoeft niet per se over te hevelen naar een nieuw gistvat) is ook een belangrijk proces waarin afbraak van diacetyl (botersmaak) en acethaldehyde (grasachtig/groene appelachtig) plaats vindt.
Ook zwavelachtige stoffen verdampen en er worden esters gevormd.. bla bla bla.
al met al, eventjes laten nagisten is zeker niet fout.

ik zou zelf nog een weekje laten nagisten in primaire gistvat f; twee weken nagisten als je alles hebt overgeheveld naar een ander gistvat en de dode gist op de bodem hebt laten liggen. (anders eet levend gist na een tijdje de dode gist op).

Probeer ook b.v. de botersmaak te proeven uit een sample, dan weet je dat je nog langer na moet gisten.

mvg,
Jeroen.

Offline Lead-ster

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2019 20:06 u »
Ah, bedankt!

Jeroen, interessante info! Ik wil er graag meer over weten, wat er precies gebeurt en waarom. Kun je een boek aanraden, of een website met info? Ik ben natuurlijk al veel aan het lezen, maar wellicht niet op de juiste plekken. De mini cursus hier op deze website is al helemaal tof, maar wat dieper op de biotechnologie/chemie in zou ik leuk vinden.

Sowieso laat ik het nog eventjes staan dus. Vandaag bij het testen al geproefd, en het is best een lekker biertje al. Gezien het feit dat ik het recept zelf in elkaar knutselde, zonder brouw software, was dat allemaal afwachten. En is het nog steeds natuurlijk, het is nog niet klaar. Maar deze dame is best trots op haar pruttelende mandfles.  ;D

Online middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2019 20:15 u »
Kun je een boek aanraden, of een website met info?

'Verander water in bier' en 'Bierbrouwen voor dummies' zijn goede boeken.

En in dit draadje vind je een trits boekbesprekingen:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,32.0.html

Offline Lead-ster

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2019 20:21 u »
Thnx, ik ga lezen!

Offline BritneysBeers

• Boven 10 berichten
  • *
  • bier bevat weinig vitaminen, veel drinken dus.
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2019 20:32 u »
Kun je een boek aanraden, of een website met info?

Gezien het feit dat ik het recept zelf in elkaar knutselde, zonder brouw software, was dat allemaal afwachten. En is het nog steeds natuurlijk, het is nog niet klaar. Maar deze dame is best trots op haar pruttelende mandfles.  ;D

Deze wiki-pagina bevat wel wat relevante stof :)
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:nagisting_-_lageren

Verder leuk dat je zelf je eigen recepten bedenkt, daar leer je zeker het meest van.
Zelf ben ik hier ook fan van, net als ongetwijfeld meerderen op dit forum.
Ik ben benieuwd hoe je biertje wordt  :biersmile:

groet,
Jeroen.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2019 21:45 u »
Geduld is een schone deugd.  ;)

Offline Lead-ster

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2019 22:50 u »
Perfect artikel, Jeroen. Weer bijgeleerd.

Neig er dan naar het nog 2-3 dagen te laten staan. Boter of appeltjes smaak viel me bij proeven niet op, slechts een lekkere smaak, maar wel wat slappig nog. Meer uhm... evenementenbier slappig. Slechts 4.3% ook, maar toch niet echt een body nog. Komt vast ook doordat er geen koolzuur in zit, wat pas op de fles komt? Ik ga het zien.

Hou braaf mijn labjournaal bij, elke keer wat leren, toch?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2019 12:02 u »
uhm... evenementenbier slappig. Slechts 4.3% ook, maar toch niet echt een body nog. Komt vast ook doordat er geen koolzuur in zit, wat pas op de fles komt?

Na hergisting op fles komt er nog zo'n 0,4 0,5 % alc. bij. Koolzuur draagt inderdaad veel bij betreffende smaak.
Enkele weken na hergisting zijn de meeste bieren pas op hun best.

Offline Lead-ster

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2019 19:24 u »
Na hergisting op fles komt er nog zo'n 0,4 0,5 % alc. bij. Koolzuur draagt inderdaad veel bij betreffende smaak.
Enkele weken na hergisting zijn de meeste bieren pas op hun best.

Ah bedankt, goed om te weten. Dus op fles echt een paar weken, zeg jij?

Mijn vorige batch opende ik na 10 dagen op de fles, ongeveer. Een serieus lekker biertje, maar elke keer als ik zo'n beugelfles opende, moest ik 5 min wachten tot het schuim wegtrok :D
Waar ligt dat aan? Teveel hergisting op fles toen? ik had toen nog geen SG meter, dus ik moest maar wat gokken.

Offline Blokkie

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 27-09-2019 12:24 u »
Mijn vorige batch opende ik na 10 dagen op de fles, ongeveer. Een serieus lekker biertje, maar elke keer als ik zo'n beugelfles opende, moest ik 5 min wachten tot het schuim wegtrok :D
Waar ligt dat aan? Teveel hergisting op fles toen? ik had toen nog geen SG meter, dus ik moest maar wat gokken.

Het bier was nog niet klaar met de gisting toen je al ging bottelen. Hierboven staat het advies om na 3 dagen nog eens het sg te meten. Is het niet verder gedaald, dan is de gisting klaar en kan het in de fles.

Geduld  :) en dan is proeven na 10 dagen op de fles echt te kort. Een heeeeel algemene aanduiding kan zijn om een week te nemen voor elke procent alcohol. Hangt natuurlijk ook af van het soort bier, maar...

Offline Lead-ster

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 27-09-2019 18:47 u »
Een week voor elke procent alcohol die er al in zit, of die het jongbier nog kan stijgen?

Want, het bier is nu 4.3%. Zojuist gebotteld, vandaag SG gemeten, was nog steeds 1011. En, voor een lauw biertje zonder kooldioxide, echt best wel lekker al, hahaha.

Maar goed, 4.3% nu dus. 6.5 g suiker per liter toegevoegd. Als ik het juist bereken, zat er nog ca 27g/L suiker onvergist in (want SG 1011). Omdat het nu 4.3%,. Moet ik dan rond de 4.5 week minimaal wachten? Getver... echt?

Offline Michiel8012

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 27-09-2019 19:08 u »
Het is meer dat je bier een hele ontwikkeling doormaakt wanneer hij is gebotteld. Donkere bieren moeten doorgaans langer liggen dan lichtere bieren doordat deze vaak complexer zijn en daardoor meer baat hebben bij een rijping. Ik adviseer je vooral om na twee weken alvast een flesje los te trekken en deze te drinken. Proef en schrijf op wat je ervan vind. Doe dit de komende weken ook en je zult merken dat je bier een andere en doorgaans betere smaak krijgt.

Een week voor elke procent alcohol die er al in zit, of die het jongbier nog kan stijgen?

Want, het bier is nu 4.3%. Zojuist gebotteld, vandaag SG gemeten, was nog steeds 1011. En, voor een lauw biertje zonder kooldioxide, echt best wel lekker al, hahaha.

Maar goed, 4.3% nu dus. 6.5g suiker per liter toegevoegd. Als ik het juist bereken, zat er nog ca 27g/L suiker onvergist in (want SG 1011). Omdat het nu 4.3%,. moet ik dan rond de 4.5 week minimaal wachten? Getver... echt?

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #14 Gepost op: 27-09-2019 19:38 u »

Maar goed, 4.3% nu dus. 6.5g suiker per liter toegevoegd. Als ik het juist bereken, zat er nog ca 27g/L suiker onvergist in (want SG 1011). Omdat het nu 4.3%,. moet ik dan rond de 4.5 week minimaal wachten? Getver... echt?
Ik proef altijd een eerste flesje na een week. Als je alles goed hebt uitgevoerd bij het bottelen en je zet je flesjes warm weg bij 21-24C, dan heb je na 1 week al flink wat koolzuur. Een week later proef je nog eens.🍺

En dat van die week per % alcohol is een indianenverhaal: elk bier kan al na 3 weken op dronk zijn, weinig bieren verbeteren na die tijd nog.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 28-09-2019 15:21 u »

En dat van die week per % alcohol is een indianenverhaal: elk bier kan al na 3 weken op dronk zijn, weinig bieren verbeteren na die tijd nog.

Mee eens. Zodra de hergisting klaar is, na enkele dagen tot 1 1/2 week moet het bier nog wat klaren (gist naar de bodem).
Dus lang genoeg warm voor complete hergisting en daarna koel wegzetten voor snel klaren.
Betreffende andere chemische processen in de eerste 6 weken weet ik wat minder/is voor mij minder belangrijk.
Blijkbaar daalt de bitterheid met het klaren omdat hopdeeltjes met de gist meebezinken.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #16 Gepost op: 29-09-2019 13:14 u »
..., weinig bieren verbeteren na die tijd nog.
Bij mij niet.
Bieren een paar maanden laten staan is het overwegen waard.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #17 Gepost op: 29-09-2019 14:34 u »
Bij mij niet.
Bieren een paar maanden laten staan is het overwegen waard.
Hangt er natuurlijk van af welke bieren je brouwt. Ik brouw vaak blond of amber, 5 tot 6 ABV met heel veel late hop, laatste 5 minuten kook en hopstand. Die zijn jong het beste, na een half jaar zijn ze minder hoppig en minder fris.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Pale ale, eind SG al bereikt na 6 dagen vergisten. Nu al bottelen?
« Reactie #18 Gepost op: 29-09-2019 22:25 u »
Citaat
Elk bier kan al na 3 weken op dronk zijn, weinig bieren verbeteren na die tijd nog.

Smaken verschillen
Ik maak overwegend iets zwaardere en meestal iets donkere bieren
Na 3 weken lekker, na 3 maanden heerlijk!

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 29-09-2019 22:31 u »
Naar mijn mening; Bieren die het moeten hebben van hun hopprofiel zo snel mogelijk drinken. Bieren die het moeten hebben van de gist (blond, saison, Tripel, etc) en bieren die het moeten hebben van de mout (porter, stout, etc) hebben wel baat bij 2-3 mnd wachten na het bottelen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 29-09-2019 22:51 u »
Naar mijn mening; Bieren die het moeten hebben van hun hopprofiel zo snel mogelijk drinken. Bieren die het moeten hebben van de gist (blond, saison, Tripel, etc) en bieren die het moeten hebben van de mout (porter, stout, etc) hebben wel baat bij 2-3 mnd wachten na het bottelen

Klopt. Ook zure bieren hebben baat bij een lange rijpingstijd. Maar ook bij die bieren gaat op een bepaald moment de oxidatiesmaak de boventoon voeren. Bier kan minder lang bewaard dan sommige bierliefhebbers beweren.

Offline Brouwerij Mennekes

• Vol lid
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #21 Gepost op: 30-09-2019 09:08 u »
Bieren die het moeten hebben van de gist (blond, saison, Tripel, etc) en bieren die het moeten hebben van de mout (porter, stout, etc) hebben wel baat bij 2-3 mnd wachten na het bottelen

Beetje of topic maar mijn blond zit nu 2,5 week in de fles en ligt op 25 graden. Vrijdag even geproefd nadat ik 1 flesje 24 uur koud had liggen. Ik proefde een licht zuurtje wat vooral in de afdronk te merken was. Kan het langer rijpen dit zuurtje benvloeden? Het was niet per se storend maar gewoon niet verwacht.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 30-09-2019 10:15 u »
Was het niet de koolzuur die je proeft? Als de hergisting helemaal heeft plaats gevonden zou ik de flesjes wat koeler neerzetten, bijvoorbeeld kamertemperatuur en over een week of twee nog eens open trekken.

Tags: