Pomp vóór of ná platenkoeler

Gestart door marnox, 25-09-2019 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marnox

Goedemorgen medebrouwers,

ik ben aan het uitzoeken hoe ik de logistiek op een brouwdag kan verbeteren en in dat licht aan het kijken naar hoe ik alle slangen aansluit bij pomp, koeler, kookketel etc.
Nu drong zich de volgende vraag bij mij op. Bij het gebruik van een platenkoeler en pomp, sluiten jullie de pomp vóór of ná de platenkoeler aan?

Ik heb zelf pas sinds kort een Iwaki MD10 en 12 plaats platenkoeler in gebruik en heb deze pas 1 keer gebruikt. Toen heb ik volgens mij de pomp rechtstreeks aan de kookketel gekoppeld, middels zwaartekracht het pomphuis vol laten lopen, en daarna de pomp aangezet die vervolgens het wort door de platenkoeler naar het gistingsvat duwde.
Nu lees je dat de maximale vloeistoftemperatuur die wordt aangeraden voor de Iwaki pompen circa 80gr is. Daarmee vroeg ik mij af of het niet verstandiger is om de pomp ná de platenkoeler aan te sluiten. In dat geval zou ik de platenkoeler en pomphuis met zwaartekracht vol moeten laten lopen en daarna de pomp aanzetten. Het voordeel is dat de vloeistof die in de pomp terecht komt niet meer aan de kook is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Zijn er voor of nadelen te benoemen voor de ene danwel andere volgorde?
Is het een bezwaar dat je bij de tweede optie de vloeistof door de platenkoeler "zuigt"? En zou je bij de tweede optie (kookketel-koeler-pomp) ook gewoon een kraantje aan de uitloop van de pomp kunnen gebruiken om de stroomsnelheid te knijpen??

Hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

seed7

In principe wil je aan de aanzuigzijde zo min mogelijk weerstand. Maar als je pomp het doet met de platen in de aanzuig, gewoon doen.

Ingo

hobbyman

Een kraantje aan de uitloop om je volume te knijpen is prima. Zo hoort het ook. De zuigzijde van de pomp zo min mogelijk knijpen, dus liever de platenkoeler na de pomp. Ik snap dat je dat niet wil ivm de maximale temperatuur. Maar als je je platenkoeler 10 minuten wil ontsmetten door er hete wort door te pompen, dan krijg je toch te maken met 100 graden wort door de pomp?

Serge VL

Citaat van: seed7 op 25-09-2019  11:36 uIn principe wil je aan de aanzuigzijde zo min mogelijk weerstand. Maar als je pomp het doet met de platen in de aanzuig, gewoon doen.

Ingo
Correct maar de temperatuur is ook een groot gegeven in cavitatie, des te hoger je tegen het kookpunt van de te verpompen vloeistof zit des te meer cavitatie risico je loopt.
De specificaties van de pomp moeten gewoon voldoen aan het vooropgestelde gebruik.

Maar om het simpel te houden
Eigenlijk moet je gewoon zien dat je voldoende druk opbouw hebt in je pomp zodat cavitatie niet of amper optreed.
Dit doe je door een voordruk te creëren (vb je zet je kookketel een meter hoger dan je pomp) en je uitlaat te knijpen (plaatsen van een kraan of orifice) zodat er voldoende drukopbouw is in de pomp zelf.

Niet moeilijker maken dan nodig is.

marnox

Citaat van: hobbyman op 25-09-2019  11:40 uEen kraantje aan de uitloop om je volume te knijpen is prima. Zo hoort het ook. De zuigzijde van de pomp zo min mogelijk knijpen, dus liever de platenkoeler na de pomp. Ik snap dat je dat niet wil ivm de maximale temperatuur. Maar als je je platenkoeler 10 minuten wil ontsmetten door er hete wort door te pompen, dan krijg je toch te maken met 100 graden wort door de pomp?

Ik ontsmet de koeler niet met kokende wort, maar pomp er gedurende circa 10 minuten StarSan-oplossing doorheen, gevolgd door schoon kraanwater om restjes StarSan uit te spoelen.

Citaat van: seed7 op 25-09-2019  11:36 uIn principe wil je aan de aanzuigzijde zo min mogelijk weerstand. Maar als je pomp het doet met de platen in de aanzuig, gewoon doen.
Ingo

Hoe "merk" ik dat. Bedoel je sec of het pompen lukt?

Serge VL

Citaat van: marnox op 25-09-2019  11:52 uHoe "merk" ik dat. Bedoel je sec of het pompen lukt?
Er mag geen onderdruk zijn aan de zuigzijde,
- Je kan dit soms zien aan de slag als deze een gewone silicone slag is mag die niet plat zuigen, (verstevigde slagen daar zie je niets aan)
- Je kan dit horen aan je pomp "cavitatie geruis" (hier onder een filmpje met wat ik bedoel met cavitatie geruis)

Je platenkoeler is in wezen de weerstand die men veroorzaakt door het sluiten van de toevoerkraan in dit filmpje.
- Je kan een manometer aan de aanzuig van de pomp plaatsen.


marnox

Citaat van: Serge VL op 25-09-2019  12:09 uEr mag geen onderdruk zijn aan de zuigzijde,
- Je kan dit soms zien aan de slag als deze een gewone silicone slag is mag die niet plat zuigen, (verstevigde slagen daar zie je niets aan)
- Je kan dit horen aan je pomp "cavitatie geruis" (hier onder een filmpje met wat ik bedoel met cavitatie geruis)
Je platenkoeler is in wezen de weerstand die men veroorzaakt door het sluiten van de toevoerkraan in dit filmpje.
- Je kan een manometer aan de aanzuig van de pomp plaatsen.

Dank, dat is een duidelijk filmpje. Begrijp ik goed uit je eerdere reactie dat een mogelijke oplossing hiervoor is om de uitlaat van de pomp te knijpen? Ik heb namelijk al een kraan op de uitlaat om de stroomsnelheid te verlagen zodat het wort niet te snel door de platenkoeler gaat. Daarnaast zet ik de pomp en koeler ook op een lagere hoogte om middels zwaartekracht de slangen, pomp en koeler vol te laten lopen.

Overigens: is cavitatie slecht voor je pomp/pompmotor op de lange termijn?

Jaap W

Ik heb mijn pomp achter mijn platenkoeler staan en achter de platenkoeler zit dan ook nog eerst een thermometer, zodat ik de temperatuur in de gaten kan houden van het wort dat in de gistketel komt.
Kookketel staat ongeveer halve meter hoger dan de rest van de apparatuur. De uitloop/doorloopsnelheid van het wort, regel ik met een kraan onderin mij kookketel. Tot nu toe geen problemen ondervonden.
De "binnenkant" van mijn pomp is van kunststof en vandaar zal er een waarschuwing zijn om er geen vloeistoffen met een hogere temperatuur mee te verpompen dan 85 gr.. Daarom bij mij eerst de koeler dan de pomp.  :weetniet:
Na gebruik haal ik de pomp uit elkaar en maak alles schoon met oxi pro, afspoelen met schoon heet water en laten drogen. Voor gebruik alles in elkaar zetten en ontsmetten met star san.  :proost: :nut:

Serge VL

Citaat van: marnox op 25-09-2019  12:26 uDank, dat is een duidelijk filmpje. Begrijp ik goed uit je eerdere reactie dat een mogelijke oplossing hiervoor is om de uitlaat van de pomp te knijpen? Ik heb namelijk al een kraan op de uitlaat om de stroomsnelheid te verlagen zodat het wort niet te snel door de platenkoeler gaat. Daarnaast zet ik de pomp en koeler ook op een lagere hoogte om middels zwaartekracht de slangen, pomp en koeler vol te laten lopen.

Overigens: is cavitatie slecht voor je pomp/pompmotor op de lange termijn?
Dus ben je al goed bezig, vooral de uitlaat kraan van je pomp knijpen is de boodschap en luisteren naar je pomp.
Cavitatie tast voornamelijk de waaier van de pomp aan waardoor uiteindelijk je pomp niet (zo goed) meer gaat verpompen. Enkel extreme voorbeelden onderaan.
https://www.google.com/search?q=cavitation+damage+pump+impeller&sxsrf=ACYBGNQeEzb_vEsYN6wKrjU-R97MEbErYg:1569408925122&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=zcLiRBmilpChtM%253A%252CZoVYybE2ZtTorM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTRaefjXwY1Uj_z9RCPsiOV8ty3SA&sa=X&ved=2ahUKEwim0fTr5-vkAhVNaVAKHb_7AA8Q9QEwAnoECAIQBg#imgrc=_&vet=1

Gossi

Pompen die tienduizenden liters per dag verpompen in een industriële omgeving kunnen last van cavitatie krijgen.
Van die paar onnozele litertjes die wij verpompen gaat de pomp echt niet stuk.
Altijd de perszijde knijpen, nooit de zuigzijde.
Na de whirlpool wachten tot 85 graden, kan je trub mooi bezinken.

EBC

Mijn pomp staat na de koeler. Ik doe dat al jaren. Ik begrijp niet dat mensen die voor de koeler willen. Alleen al om veiligheidsredenen bij een losspringende slang.

Maar een MD10 levert 0,0 druk. Knijpen van de perszijde is niet aan de orde. Ik denk niet dat dit pompje geschikt is, maar probeer het maar.

Met een beetje investering koop je een Blichmann Riptide pomp. Dat is het summum voor de hobbybrouwer. Alles wat je wil zit er standaard op, zelfs de kraan om het debiet te regelen, en hij is in een wip uit elkaar gehaald om te ontsmetten. En die kan gewoon achter de platenkoeler. Bij mij staat hij achter twee Therminators in serie, en dan pompt hij het wort op naar 2,5 meter hoogte.

Oscar

F*ck de pompen! Gebruik zwaartekracht... :brouwen: :)

EBC

Citaat van: Oscar op 25-09-2019  23:15 uF*ck de pompen! Gebruik zwaartekracht... :brouwen: :)

Het plafond in mijn brouwerij is te laag.

Oscar


marnox

Citaat van: EBC op 25-09-2019  15:50 uMaar een MD10 levert 0,0 druk. Knijpen van de perszijde is niet aan de orde. Ik denk niet dat dit pompje geschikt is, maar probeer het maar.

Hier moet ik je helaas tegenspreken. Hoewel pas 1 keer gebruikt was het zeker wel nodig om de perszijde te knijpen, om de efficiëntie van de platenkoeler te verbeteren. Ik ben tijdens die brouwsessie begonnen met de kraan aan de perszijde vol open, maar daarmee ging het wort veel te snel door de koeler heen om goed te koelen. Na knijpen tot ongeveer halve snelheid werkte het perfect. En nee: dat kwam niet omdat het zo langzaam stroomde dat het "aan de lucht" afkoelde. Heb 25L gekoeld in ong 15 minuten, een stuk beter dan de RVS koelspiraal die ik eerder al dompelkoeler gebruikte.

Serge VL

Citaat van: EBC op 25-09-2019  15:50 uMijn pomp staat na de koeler. Ik doe dat al jaren. Ik begrijp niet dat mensen die voor de koeler willen. Alleen al om veiligheidsredenen bij een losspringende slang.

Maar een MD10 levert 0,0 druk. Knijpen van de perszijde is niet aan de orde. Ik denk niet dat dit pompje geschikt is, maar probeer het maar.

Als je de pompcurve van de MD10 bekijkt levert een max druk van 150 mbar tegen gesloten kraan. Bij geknepen kraan en een druk van 100 mbar pompt die slechts (of toch nog) 6 l/min
zonder enige vorm van tegendruk pompt die max 11l/min.
http://www.flowtec.be/userfiles/files/MD/Performance%20curve/MD-10-230GS%20(2PC-3404).pdf

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 25-09-2019  11:47 uCorrect maar de temperatuur is ook een groot gegeven in cavitatie, des te hoger je tegen het kookpunt van de te verpompen vloeistof zit des te meer cavitatie risico je loopt.
Ik heb de pomp direct na de kookketel. Maar met kokende wort krijg je zelfs stoombellen in de aanvoerleiding met maar 20 cm omhooggaande leiding. Dat komt omdat bij water van 100 graden je vrijwel geen onderdruk kan hebben voordat je al stoom krijgt. Pomp na de platenkoeler zal daarvoor wel helpen want dan is het al flink gekoeld. Ik zie echter geen probleem ontstaan met die stoombellen in de praktijk. Ik pomp eerst het kokende wort rond om alles te ontsmetten en na een tijdje sluit ik het koelwater aan en koel dan eerst de kookketen inhoud zo snel mogelijk naar een graad of 50. Daarna gaat de uitgang van de koeler pas naar het gistingsvat. dus qua. Temperatuurbelasting voor de pomp moet je dan toch al tegen 100 graden kunnen over het hele traject.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.