Mijn eerste brouwervaring

Gestart door Toja, 23-09-2019 22:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toja

Ongeveer 14 dagen geleden ben ik eenvoudig begonnen met een bierkit. Ik heb hiervoor gekozen om een Weizen van 15 L, 6% te brouwen. Mijn eerste vraag waar ik nu geen antwoord op kan vinden is de volgende;
Op de verpakking staat dat de begindichtheid 1.056 zou moeten zijn. Maar mijn meting laat 1.036 zien. De verwachtte einddichtheid van 1.010 heb ik nog niet bereikt . Ik zit nu op 1.014.
Waarom heb ik de 1.056 niet gehaald?  Kan het zijn dat het extract niet goed is opgelost in het water? Met deze begin S.G haal ik nooit de 6% vol alcohol.

CeesM

Misschien te veel water bij gedaan. Zat er een handleiding bij?

Snelbier

Of suiker of malt-extract vergeten te doseren?
Je komt exact 750g suiker tekort, als je info klopt.
Arsegan-kit? Op de doos staat wat er exact bij hoort te zitten.
=============
Teveel water kan natuurlijk, maar dan zou je bijna 23 liter in het vat hebben ipv 15L.
Zou je wel gezien hebben, lijkt me..
===========
Of (zoals je zelf stelt) extract niet goed opgelost.
Dat spul is echt taai, vereist wat kust-en-vliegwerk om homogeen te krijgen.
Is voor vergisting geen probleem, die suikertjes worden toch wel gevonden en verteerd.
Wat dat betreft zou ik me géén zorgen maken als je zeker weet dat alles wat er in hoort in het vat zit.

Toja

Het is een kit van Arsegan met een gebruiksaanwijzing. Hierin staat niets vermeld over het toevoegen van suiker. Het zat er ook niet bij. Het is echt 15 L.

Snelbier

Arsegan gebruiksaanwijzing is meestal 'algemeen', niet specifiek voor een bierkit. Eigenlijk heel slecht voor zo'n groot bedrijf, vind ik..
Op de doos zit een sticker (of zo) met alle te leveren ingrediënten. Als daar suiker, cassonade, of malt-extract op staat die je NIET hebt gedoseerd is je probleem gevonden.
Weizen-bierkit ken ik niet, maar wel ander Arsegan-kits, en gezien start-SG denk ik dat je alleen een zak moutstroop-meuk en gist in het pakket hebt (zie sticker!!).
Dan blijft enige mogelijke fout: wort niet homogeen bij meting. Dan géén zorgen, onze gist-vriendjes vinden de suiker wel..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.