Platenkoeler of koelspiraal

Gestart door Niels98, 23-09-2019 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels98

Beste brouwers,

Zelf ben ik in het bezit van een Brew Monk Magnus.
Voor het koelen heb ik een 50 L RVS koelspiraal en/of een RVS platenkoeler van 36 platen ter beschikking.

Waarmee koelen jullie, en wat raden jullie aan?

Cheers, Niels  :proost2:

GeHo

Hallo Niels,

Ik gebruik ze samen in serie,

Rinus

Ik laat mijn wort liever niet door een platenkoeler stromen. Je kan niet goed zien wat er zich van binnen nestelt daarom kies ik er niet voor. Voor koelwater maakt dat natuurlijk niet uit.
Ik gebruik altijd een koelspiraal, werkt prima en je kan deze meekoken dus geen risico op infecties.

Oscar

Citaat van: GeHo op 23-09-2019  21:13 uHallo Niels,

Ik gebruik ze samen in serie,

 :weetniet: Dat mag je wel even toelichten... :weetniet:

GeHo

Volgens afbeelding

Oscar

Citaat van: GeHo op 23-09-2019  21:25 uVolgens afbeelding

Dat water nog eens door je koelspriraal leiden heeft geen enkele nut op deze manier... :brouwen:

middelaersch

Die platenkoeler zou ik op mooi op Markplaats zetten  :brouwen:

EBC

Citaat van: Niels98 op 23-09-2019  19:53 uBeste brouwers,

Zelf ben ik in het bezit van een Brew Monk Magnus.
Voor het koelen heb ik een 50L RVS koelspiraal en/of een RVS platenkoeler van 36 platen ter beschikking.

Waarmee koelen jullie, en wat raden jullie aan?

Cheers, Niels  :proost2:

Een platenkoeler is prima schoon te houden. Maar je moet er wel een filter voor zetten, zodat er geen grotere deeltjes in verdwijnen.

Gebruik wat je het gemakkelijkst vindt. Het maakt voor je bier niet uit.

Wisdom

Je kan ook niet in een koelspiraal kijken toch?

Ik doe de cleaning op verschillende manieren: gelijk na het koelen doorspoelen, 20 min in een oven van 85 graden of een poosje een desifectend door het wort-kant laten circuleren (als in CIP) of als ik zin heb allebei.
Gebruik m zo voor 15 brouwsels en heb nog geen negatief effect ondervonden.


Rob.Erto

Dat hoeft ook niet. Je wort komt niet in contact met de binnenkant van je koelspiraal.

Rinus

Citaat van: Rob.Erto op 24-09-2019  22:59 uDat hoeft ook niet. Je wort komt niet in contact met de binnenkant van je koelspiraal.

Inderdaad door de koelspiraal loopt alleen koelwater, de koelspiraal hangt in het wort. Als je de spiraal ca 10-20  minuten voor het einde van de koop in het wort hangt dan wordt hij mooi meegekookt en is hij vrij van infectiebronnen. Dit gebeurd meestal zo rond de laatste hop gift en / of kruiden gift tijdens de laatste fase in het brouwproces.
De buitenkant van de spiraal is het enige wat in contact komt met het wort. Na de kook laat je pas het koelwater er doorheen stromen.
Ik zou echt een platenkoeler niet gebruiken, ik heb er een maar nooit gebruikt omdat ik het niet vertrouw.

EBC

Citaat van: Rinus op 24-09-2019  23:06 uIk zou echt een platenkoeler niet gebruiken, ik heb er een maar nooit gebruikt omdat ik het niet vertrouw.

Dan vertrouw je vooral je eigen reinigingsprocedure niet.  ;)

ElmerVDM

Wij gebruiken een platenkoeler, omdat die erg snel werkt. Nadeel is inderdaad vervuiling van de binnenkant (goede tip trouwens over dat filter). Wij reinigen hem elke keer met loog.

Oscar

Citaat van: Rinus op 24-09-2019  23:06 uIk zou echt een platenkoeler niet gebruiken, ik heb er een maar nooit gebruikt omdat ik het niet vertrouw.

Dat probleem zit tussen jou oren... en nergens anders..Denk je echt dat een brouwerij met 10 - 30 HL installatie met grote dompelkoelers werken?  ;D ;D ;D ;) 

lier

Test iemand hier eigenlijk wel eens of zijn platenkoeler lekt tussen de bier kant en de waterkant? bedenk ik me nu

Heb zo'n lekkage bij het brouwen nog nooit gehad, maar in mijn cv ketel wel, ga ik van de week eens checken

Rinus

Citaat van: Oscar op 25-09-2019  20:34 uDat probleem zit tussen jou oren... en nergens anders..Denk je echt dat een brouwerij met 10 - 30 HL installatie met grote dompelkoelers werken?  ;D ;D ;D ;)

Ik "dompel" geheel "probleemloos" en vrolijk verder, maar dat is maar ~35 L max. dat is natuurlijk zeker niet te vergelijken met professionele grotere batches zoals jij dat doet. Voor hobbydoeleinden past dat naar mijn mening best.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jij in jouw nieuwe brouwerij de koeling na het brouwproces doet?
Doe je dat inderdaad met platenkoelers of tegenstroomkoelers? en hoe gaat dan de reiniging nadien?
Kan je daar ons iets over leren?

Ik heb wel eens in een grote brouwerij in België gezien dat ze het wort via grote verticale platen laten lopen als een soort van tegenstroomkoeling, maar dan zelfs in de open lucht.... zelfs de koeling ging dan verder in een soort bassin ergens op het dak. Toch vraag ik mij dan af hoe het met het besmettingsgevaar zit.

Oscar

Citaat van: Rinus op 25-09-2019  21:56 udat is natuurlijk zeker niet te vergelijken met professionele grotere batches zoals jij dat doet.

Zeker wel! Alles kun je opschalen, dus ook down schalen... ;) waarom een platenkoeler wantrouwen? Je wantrouwt dan niets meer dan je eigen kunnen en procedure... :brouwen:  Dus geef het af op je zelf niet op de apparatuur...  :) ;)

En verder is het niets anders dan werken volgens een methode die je zelf prettig vindt... ;) :brouwen:

EBC

Citaat van: Rinus op 25-09-2019  21:56 uIk heb wel eens in een grote brouwerij in Belgie gezien dat ze het wort via grote verticale platen laten lopen als een soort van tegenstroom koeling, maar dan zelfs in de open lucht.... zelfs de koeling ging dan verder in een soort basin ergens op het dak. Toch vraag ik mij dan af hoe het met het besmettingsgevaar zit.

Dit wordt enkel toegepast in brouwerijen die bewust zure bieren produceren.

middelaersch

Het voordeel van een platenkoeler is dat hij efficiënter is.
Het voordeel van een spiraalkoeler is dat hij makkelijker schoon is te maken, en eenvoudiger in het gebruik.

Voor professionele brouwers zal het voordeel van de efficiency het zwaarst wegen, voor de hobbyist (voor mij in ieder geval) weegt het voordeel van het makkelijk schoonmaken en eenvoudiger gebruik het zwaarst.

EBC

Citaat van: middelaersch op 25-09-2019  23:58 uHet voordeel van een platenkoeler is dat hij efficiënter is.
Het voordeel van een spiraalkoeler is dat hij makkelijker schoon is te maken, en eenvoudiger in het gebruik.

Voor professionele brouwers zal het voordeel van de efficiency het zwaarst wegen, voor de hobbyist (voor mij in ieder geval) weegt het voordeel van het makkelijk schoonmaken en eenvoudiger gebruik het zwaarst.

Een nadeel van een spiraal is dat je geen gesloten systeem hebt, dat is een zeer groot voordeel van een platenkoeler. Infectie is quasi onmogelijk.
Bij een spiraalkoeler is dit zeker niet het geval, integendeel, het wort staat langdurig open en bloot aan de omgeving. Daarbij is er risico op condenslekkage. Verklaar het ding niet zo eenvoudig tot perfect ...

Loser

Koel waar je zelf het beste bij voelt...
Koelspiraal nooit gebruikt.
Tegenstroomkoeler altijd tevreden van geweest 10 min kokende wort door en nooit geinfecteerde batch gehad.
Nadien spoelen met water en kuisproduct nadien leeg blazen met lucht.
Platenkoeler, filteren voor het er door gaat scheelt een hoop kuiswerk + onbekenden.
Maw gebruik hopzeef/filter/zak en dit gaat zeer vlot om te koelen.
Zelfde verhaal als tegenstromer...

Is dit de juiste manier geen idee maar ik voel er me goed bij en het werkt ;-)
Zoals bij vele andere topics denk ik dat we te veel denken dat we een massa brouwerij zijn...
Kan alles beter? Ja! Maar is het een must om lekker bier te krijgen thuis? Nee...

Serge VL

Citaat van: Oscar op 25-09-2019  20:34 uDat probleem zit tussen jou oren... en nergens anders..Denk je echt dat een brouwerij met 10 - 30 HL installatie met grote dompelkoelers werken?  ;D ;D ;D ;) 
Maar die platenkoelers zijn van een heel ander ontwerp dan de CV platenkoelers die de hobbybrouwer gebruikt. Die in de industriële brouwerij lopen voor 100% leeg er blijft daar geen drup inzitten, en zijn zelfs demonteerbaar indien nodig voor controle  ;)

Serge VL

Citaat van: EBC op 26-09-2019  00:41 uEen nadeel van een spiraal is dat je geen gesloten systeem hebt, dat is een zeer groot voordeel van een platenkoeler. Infectie is quasi onmogelijk.
Bij een spiraalkoeler is dit zeker niet het geval, integendeel, het wort staat langdurig open en bloot aan de omgeving. Daarbij is er risico op condenslekkage. Verklaar het ding niet zo eenvoudig tot perfect ...
Sterk overroepen dat infectiegevaar zeker als je al onder een dampkap werkt, niet vergeten dat je dan een laminaire lucht flow hebt en er dus zelfs geen stof of een of ander micro-organisme in je ketel kan vallen.
Brouw je buiten onder het afdak dan is het niet meer dan je ketel tijdens het koelen met je koelspiraal af te dekken. (afgekookte handdoek, deksel,...)
Ik heb tot nu toe nog nooit een infectie opgelopen, en laat zelfs mijn brouwketel nadat die gekoeld zijn nog een uur of meer uitzakken zonder problemen te hebben.
0.1% van de infecties komen mogelijk via die weg.


Jacques

Citaat van: Serge VL op 26-09-2019  08:54 uMaar die platenkoelers zijn van een heel ander ontwerp dan de CV platenkoelers die de hobbybrouwer gebruikt. Die in de industriële brouwerij lopen voor 100% leeg er blijft daar geen drup inzitten, en zijn zelfs demonteerbaar indien nodig voor controle  ;)

Helemaal mee eens. Dat zijn heel andere platenkoelers dan die wij hobbybrouwers gebruiken. Ze zijn demonteerbaar maar heel vaak gebeurt dit niet. Door het gebruik van CIP-reiniging is dat niet nodig.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 25-09-2019  23:58 uHet voordeel van een platenkoeler is dat hij efficiënter is.
Het voordeel van een spiraalkoeler is dat hij makkelijker schoon is te maken, en eenvoudiger in het gebruik.

Voor professionele brouwers zal het voordeel van de efficiency het zwaarst wegen, voor de hobbyist (voor mij in ieder geval) weegt het voordeel van het makkelijk schoonmaken en eenvoudiger gebruik het zwaarst.

Voor mij is het voordeel van makkelijk schoonmaken de reden geweest dat ik een aantal jaren geleden overgestapt ben van een platenkoeler op een spiraalkoeler. Deze maak ik schoon met een borsteltje en Cif. Je kunt visueel beoordelen dat alles goed schoon is. Door mij wordt de koelspiraal in de ketel gezet 10 minuten voor het einde van het koken. Alles wordt zo steriel. Over condenswater maak ik mij niet druk, er is geen reden om te verwachten dat daar bacteriën in zitten.

Overigens heb ik in de jaren dat ik een platenkoeler heb gebruikt daardoor geen infecties gekregen. Wel is het even wat meer werk. En ja... je kunt er niet inkijken.

Bh

Heeft iemand wel eens de spiraalkoeler buiten de ketel gebruikt?

Wort door de spiraalkoeler laten circuleren (met pompje) die in een bak met ijs staat. Voordeel is daarbij minder watergebruik.

Ik vraag me wel af hoe ik de binnenkant van de spiraalkoeler goed schoon en gedesinfecteerd krijg.

Graag jullie mening, dank!

beermenke

Na gebruik met heet water doorspoelen
Voor gebruik in je ketel spoelwater leggen tijdens opwarmen en je spoelwater 90 + daarna geheel door je koeler laten lopen door je maish. Dan zou ik m gerust durven gebruiken om t wort door te laten lopen. Daarna weer met heet water doorspoelen
Zo deed ik het voorheen steeds met mijn platenkoeler en nog nooit problemen mee gehad
Ik gebruik nu een spiraalkoeler en heb een watervat buiten staan en recirculeer met oud pompje van verwarming. Werkt prima behalve zomerdag en vriesweer.

middelaersch

Citaat van: Bh op 30-09-2019  12:06 uHeeft iemand wel eens de spiraalkoeler buiten de ketel gebruikt?

Wort door de spiraalkoeler laten circuleren (met pompje) die in een bak met ijs staat. Voordeel is daarbij minder watergebruik.

Ik vraag me wel af hoe ik de binnenkant van de spiraalkoeler goed schoon en gedesinfecteerd krijg.

Graag jullie mening, dank!

Voordeel is minder waterverbruik. Maar het nadeel is dat je eerst een flinke hoeveelheid ijs moet maken, wat behoorlijk wat energie kost. (Tenzij het vriest dat het kraakt natuurlijk, maar dat is zelden het geval hier.)
Ik vermoed als je dit goed uitrekent, dat het zowel financieel als qua milieubelasting, beter is om gewoon met water te koelen.

Mbt schoonmaken binnenkant spiraalkoeler: dezelfde procedure volgen als bij een tegenstroomkoeler en platenkoeler lijkt me.

jackodb

Citaat van: Bh op 30-09-2019  12:06 uVoordeel is daarbij minder watergebruik.


Recyclen kan ook.

Het water uit de spiraal gebruik ik om een emmer te vullen met een beetje Chemipro Oxi o.i.d. zodat ik hier m'n spullen in kan wassen.

Serge VL

Citaat van: Bh op 30-09-2019  12:06 uHeeft iemand wel eens de spiraalkoeler buiten de ketel gebruikt?

Wort door de spiraalkoeler laten circuleren (met pompje) die in een bak met ijs staat. Voordeel is daarbij minder watergebruik.

Ik vraag me wel af hoe ik de binnenkant van de spiraalkoeler goed schoon en gedesinfecteerd krijg.

Graag jullie mening, dank!
Een beetje beter ontworpen noemt men dat een tegenstroomkoeler toch?

Bh

Citaat van: Serge VL op 30-09-2019  17:08 uEen beetje beter ontworpen noemt men dat een tegenstroomkoeler toch?

Beste Serge, is dit een vraag aan mij of een retorische vraag? Je ziet dat ik nog geen 10 berichten heb verstuurd en een absolute beginneling ben. Dit forum is dan ook een schat aan informatie voor me echter zal het best voorkomen dat de vragen die ik stel niet op van het hoogste niveau zijn.

Serge VL

Citaat van: Bh op 30-09-2019  17:23 uBeste Serge, is dit een vraag aan mij of een retorische vraag? Je ziet dat ik nog geen 10 berichten heb verstuurd en een absolute beginneling ben. Dit forum is dan ook een schat aan informatie voor me echter zal het best voorkomen dat de vragen die ik stel niet op van het hoogste niveau zijn.
De vraag was retorisch, met ingewerkte zoekterm  ;)

Een tegenstroomkoeler heeft een beetje de voordelen van beide,
Indien proportioneel ontworpen werkt die even snel en goed als een platenkoeler, maar hij reinigd 100 x makkelijker daar het inwendig niet meer dan een gladde buis is.
Gewoon spoelen met detergent en een tapeleiding sponsje er doorsturen dan straalt die onmiddellijk als een zonnetje, Er is ook geen achterblijven vocht daar een tegenstroomkoeler 100% drainbaar is.


Je kan dit zelf in elkaar knutselen, maar off the shell ook keuze te over. En je hebt ze in alle prijsklasse

Enkele voorbeelden:
https://www.brouwstore.nl/brewtools-counterflow-cooler-pro
https://nl.aliexpress.com/item/32952866885.html?spm=a2g0z.10010108.1000016.1.691972b6TgChI4&isOrigTitle=true
https://nl.aliexpress.com/item/32904566421.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.215777f87yJwGK&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.146401.0&scm_id=1007.13339.146401.0&scm-url=1007.13339.146401.0&pvid=0bfddc68-b69a-4c41-8dcd-12e2529c4718

https://www.google.com/search?biw=1920&bih=937&tbm=vid&sxsrf=ACYBGNSnX4-5HaSAVIN0KMMZPD6BhxXgww%3A1569870721802&ei=gVOSXY29MMXRwQLq_oTIAg&q=counterflow+cooler+beer+&oq=counterflow+cooler+beer+&gs_l=psy-ab.3..33i160k1.144089.144089.0.144338.1.1.0.0.0.0.170.170.0j1.1.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.1.169....0.6PUe_enlY50

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.