Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Steranijs  (gelezen 709 keer)

Offline shadowjukebox

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Steranijs
« Gepost op: 23-09-2019 16:16 u »
Hallo,

ik heb een vraagje over steranijs. Ik ben als hobbybrouwer nu ca. 2 jaar bezig met het volmout brouwen. Soms met wat meer en dan weer met wat minder succes. Nu wil ik voor de winter een biertje brouwen met wat steranijs. Ik heb hier een recept voor gevonden,waarin staat dat ik voor ca 10 liter bier, ongeveer 1 gram steranijs nodig heb. Elders op het net heb ik gevonden dat je voor het bierbrouwen gebruik maakt van de zaadjes. Houdt dit in dat ik 1 gram zaadjes uit het steranijs moet pulken, of kan ik gebruik maken van de complete vrucht en hier 1 gram van gebruiken?
Dit is voor mij niet helemaal duidelijk.

m.vr gr. Joop 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwschuur de Vissenkom
Re: steranijs
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2019 16:22 u »
Bij mijn Brand winterbier brouwsels heb ik steranijs gebruikt. In de eerste versie alleen de zaadjes, in de tweede versie een beetje van beide. Ik heb een minder gebruikt dan in jouw recept staat en vond het in beide gevallen te sterk

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2019 17:28 u »
Bij mijn Brand winterbier brouwsels heb ik steranijs gebruikt. In de eerste versie alleen de zaadjes, in de tweede versie een beetje van beide. Ik heb een minder gebruikt dan in jouw recept staat en vond het in beide gevallen te sterk
Hoeveel minder dan 1 gram/ 10 liter?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Steranijs
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2019 09:17 u »
0,45 gram op 11 liter vond ik al ruim. Was anijszaad uit de aziatische supermarkt. Toegevoegd bij het lageren voor een paar dagen.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #4 Gepost op: 24-09-2019 09:55 u »
Hoeveel minder dan 1 gram/ 10 liter?

Even terug gelezen, de eerste keer 10 gram op 25 L en de tweede keer 2,5 gram. De eerste was haast een kruidenbitter, de tweede keer commentaar van de jury dat ze hem ook te kruidig vonden

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2019 17:15 u »
Steranijs kun je geheel gebruiken, mijn advies is less is more. Het overheerst al snel net als kruidnagel en kardamom. Voor een pompoen bier icm met piment en kaneel kan het prima. Gebruik een pale ale recept als basis. Gebruik trouwens altijd tincturen ipv mee te koken. Dat geeft betere uitkomst

Offline Gerben_Lubtens

• *
  • Land: 00
« Reactie #6 Gepost op: 29-09-2019 21:13 u »
Afgelopen zaterdag heb ik een kruidige dubbel gebrouwen met steranijs. Ik heb ervoor gekozen om de steren open te maken en de zaadjes heb ik geplet en bij het koken toegevoegd. Dosering 1gram op 10 liter wort.

Ik laat wel weten of het wat geworden is.

Offline pappa-m

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 30-09-2019 08:16 u »
De vraag van de topic starter is nog niet beantwoord. Gebruik 1 gram van de zaadjes of 1 gram van de hele vrucht/bloem?

@mbroek, volgens mij is anijszaad uit de toko wat anders dan steranijs, dus is ook een andere dosering nodig.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #8 Gepost op: 30-09-2019 11:30 u »
De vraag van de topic starter is nog niet beantwoord. Gebruik 1 gram van de zaadjes of 1 gram van de hele vrucht/bloem?

@mbroek, volgens mij is anijszaad uit de toko wat anders dan steranijs, dus is ook een andere dosering nodig.

Ja dat is heel anders, ik heb beide in huis.

Offline shadowjukebox

• *
« Reactie #9 Gepost op: 04-10-2019 17:48 u »
Allen,

Heel hartelijk dank voor de reacties. Ik ben voor het recept uit gegaan van ca 1 gram /10 liter complete ster. Dit geeft dan natuurlijk nog niet een indicatie over het aantal zaden. Immers in de ene steranijs zitten meer zaden dan in de andere. Ik begrijp een beetje uit het forum dat de smaak inderdaad meer uit de zaden komt, dan uit de gehele vrucht. Het bier staat op dit moment te lageren en ik ben benieuwd of de anijs goed te proeven is, maar niet overheerst. Mochten er nog meer tips zijn over het gebruik van steranijs, dan heel graag. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen antwoord gekregen over het recept. Wordt er bedoeld 1 gram / 10 l  incl. vrucht of gaat het hier echt om alleen de zaadjes... Of is 1 gram zaadjes te overheersend voor 10 l bier?

Alvast hartelijk dank

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #10 Gepost op: 04-10-2019 19:45 u »
Ik heb op 20 liter 1 ster gebruikt
4 of 5 zaadjes eruit gehaald, geknakt tussen 2 lepels en toen alles incl de ster 10 min einde koken.
Niks overheersend maar gewoon subtiel aanwezig

Tags: