Lucht / CO2 in bierleiding Minikegs / kegerator

Gestart door Mattijs, 20-09-2019 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

Beste brouw-broeders en zusters:
Sinds kort gebruik ik de chinese 5 liter minivaatjes met tapkop.

Ik laat hierin mijn bier geforceerd carboniseren in een koelkast / kegerator op 5 graden, 18 psi.
Dit zou ongeveer 3 CO2 vol. moeten geven.
So far so good: de vaatjes sluiten prima, blijven goed op druk en het bier is na ruim een week goed gecarboniseerd.

In de deur van de koelkast heb ik een tapkraan met flow-regelaar geplaatst.
In de zijkant van de koelkast komt de CO2 leiding binnen, die verdeel ik in de koelkast naar 4 minikegs van 5 liter.
Bierleiding: 4 mm binnendiameter, lengte: 3 meter

Ik wil op dezelfde druk serveren als de druk die op de vaatjes zit. 18 PSI dus.
Volgens diverse calculators zou dit moeten kunnen met genoemde bierleiding en diameter.
Daarnaast kan ik de uitstroomsnelheid nog regelen met de tapkraan.

Probleem: SCHUIM, veel te veel schuim. Nauwelijks bier. En niet alleen bij het eerste glas.
En ik zie daarnaast ook nog belletjes en air-pockets in de bierleiding ontstaan, vooral bovenin de bochten van de bierleiding.(zie foto)
Ik neem aan dat dit CO2 is en geen lucht...



Stroomsnelheid terugbrengen met de tapkraan-regulator werkt niet.

Ik heb ook al getest met een 2e vaatje (ander bier); zelfde probleem.

Alle onderdelen zijn nieuw: bal-locks, pakkingen, etc. Volgens mij lekt er nergens CO2. Heb dit gecontroleerd met water.

Frustrerend dit, want met testen / troubleshooten gaat (te) veel bier verloren.  :(

Ik heb al veel posts doorgespit mbt dit onderwerp maar ik heb nog geen tips gevonden die het probleem verhelpen.
Velen suggereren dat de serveer-druk dan verhoogd of verlaagd zou moeten worden maar dit helpt niet.
Daarnaast niet wenselijk want ik wil dezelfde druk aanhouden voor op druk zetten en serveren, zodat het bier goed gecarboniseerd blijf en ik ook niet steeds van druk hoef te wisselen.
Met de juiste slang lengte moet dit kunnen. Maar waarom komen er bubbels in de leiding? :weetniet:







hansHalberstadt

18 psi is ca 1.2 BAR. 1.5 BAR bij 5 graden levert ca 0.6 % koolzuur. dat is al erg veel voor tapbier. Mijn voorstel zou zijn om de druk in te stellen op 0.9 BAR (12.8 PSI) bij het satureren van je bier. Dan zit je op ca 0.5 % koolzuur en dat is normaal. evt tijdens het tappen de druk wat hoger zetten, dat voorkomt dat koolzuur vrijkomt in je leidingen. Maar na het tappen de druk weer omlaag om te voorkomen dat het bier bij die druk gaat verzadigen.

Mattijs

Citaat van: hansHalberstadt op 20-09-2019  22:48 u18 psi is ca 1.2 BAR. 1.5 BAR bij 5 graden levert ca 0.6 % koolzuur. Dat is al erg veel voor tapbier. Mijn voorstel zou zijn om de druk in te stellen op 0.9 BAR (12.8 PSI) bij het satureren van je bier. dan zit je op ca 0.5 % koolzuur en dat is normaal. evt tijdens het tappen de druk wat hoger zetten, dat voorkomt dat koolzuur vrijkomt in je leidingen. Maar na het tappen de druk weer omlaag om te voorkomen dat het bier bij die druk gaat verzadigen.
Dank voor de tip Hans!
Op dit moment maak ik voornamelijk bier waarbij hoog CO2% gewenst is (Weizen).
Vandaar dat ik op 18 - 20 PSI uitkwam bij 5 graden C. (3 Vol. CO2)
Deze hoge druk zou volgens velen gecompenseerd moeten worden door de lengte en diameter van de bierleiding.

Maar ik ga toch eens proberen om de druk een stuk lager in te stellen.
Wordt vervolgd...

hansHalberstadt

Citaat van: Mattijs op 21-09-2019  08:46 uDeze hoge druk zou volgens velen gecompenseerd moeten worden door de lengte en diameter van de bierleiding.

Dat klopt maar er is wel een grens aan wat nog werkt. Het punt is dat op het moment dat je de tapkraan openzet de druk in de leiding langzaam afbouwt van flesdruk naar 0.en dan krijg je altijd ergens dat koolzuur vrij gaat komen dat los je niet op met langere leidingen. Daarmee bereik je wel dat het wat rustiger stroomt, dus de koolzuur minder snel schuim geeft in je leidingen, maar je krijgt altijd schuim aan het einde van je leiding ome reden die ik noemde. Hoe meer koolzuur er in je bier zit hoe lastiger het wordt om de koolzuur erin te houden.

Mattijs

Opnieuw dank Hans voor je uitleg.
Ik ga het testen.

Maar dit zou dan betekenen dat je thuis geen bier met zeer hoog CO2 kan tappen?
Weizen bijvoorbeeld zal te weinig CO2 hebben bij de door jou voorgestelde lagere druk?

Knobby

3 volumes is echt heel erg hoog zoals Hans ook al aangeeft. Mik eerst eens op 2,5. Persoonlijk doe ik al mijn tapbieren (en ook weizen) niet meer dan 2,2-2,3.

EBC

De tapdruk moet altijd hoger staan dan de verzadigingsdruk van het vat. Jouw foto met de bellen in de leiding toont dat dit niet zo is.
Je hebt toch een compensator tapkraan? Zet de tapdruk eens op 2,5 .. 3,0 bar, en regel de uitstroom met de compensator kraan.

Waarom vind je dat er veel verzadiging in Weizen moet zitten? Vergeet die tabelletjes.

Mattijs

Citaat van: EBC op 23-09-2019  09:20 uDe tapdruk moet altijd hoger staan dan de verzadigingsdruk van het vat. Jouw foto met de bellen in de leiding toont dat dit niet zo is.
Je hebt toch een compensator tapkraan? Zet de tapdruk eens op 2,5 .. 3,0 bar, en regel de uitstroom met de compensator kraan.

Waarom vind je dat er veel verzadiging in Weizen moet zitten? Vergeet die tabelletjes.
Dank voor je input!

De tap is op dezelfde regulator / druk aangesloten als de aansluiting waarmee ik de vaten op druk breng.
Ik dacht / hoopte dat deze dezelfde druk mogen hebben.  Anders moet ik een andere of 2e regulator aanschaffen of steeds de druk heen en weer draaien, dat laatste vind ik niet handig.

Weizen: In mijn beleving heeft weizen veel koolzuur, duidelijk meer dan andere bieren en volgens de tabellen is dat zelfs 3.3 - 4.5 vol. CO2 (o.a. John Palmer)
Ik mikte op 3.0.

Compenseren met de tapkraan en hogere tapdruk lost het probleem niet op in de huidige setup. Stroomsnelheid neemt wel af, zelfs tot 0 als het moet, maar schuim en bellen blijven (bij 20 PSI tapdruk)

Maar ik ga het nu eerst proberen op lagere druk: 10 PSI om te kijken of dit de bubbels verhelpt. Hopelijk kan ik 1 druk en 1 regulator aanhouden.
Eerst een paar dagen regelmatig de vaten ontluchten om de druk omlaag te brengen.

Wordt vervolgd...

bierfan

Tapdruk staat bij mij precies hetzelfde als de verzadigingsdruk. Werkt bij mij perfect. 1,1 bar bij een graad of 3 a 4.

Mattijs

Citaat van: bierfan op 23-09-2019  13:05 uTapdruk staat bij mij precies hetzelfde als de verzadigingsdruk. Werkt bij mij perfect. 1,1 bar bij een graad of 3 a 4.
Gebruik je een kegerator?
Gebruik je een gewone kraan of compensator kraan?
Wat is de lengte van je bierleiding en binnen-diameter?
Tnx!

michielr

Het probleem zit waarschijnlijk in je vaten (heb namelijk een 3.6 liter model). Ik neem aan dat er een siliconen slang van de dop naar de bodem van je vat gaat die als stijgbuis functioneert. Als die slang "afdicht" op een stuk schroefdraad dan is die verbinding niet gas dicht. Probleem is dat wanneer je gaat tappen er een kleine onderdruk in de stijgbuis ontstaat en daardoor kan er CO2 in je leiding gezogen worden net onder de dop. Dit geeft ellende. Zorg er voor dat die slang gasdicht op je dop zit.

Dirtbag

Mijn kegerator met sodakegs heb ik 5 ºC staan en heb ik op 1.0 bar staan, 4 mm tapslangen van 1,2 meter (of was het een meter?)  en chinese compensator kranen. De laatste tijd mik ik de eerste slok die ik tap standaard weg omdat dat aanzienlijk meer schuim bevat dan de rest.

db

Knobby

Citaat van: michielr op 23-09-2019  14:02 uHet probleem zit waarschijnlijk in je vaten (heb namelijk een 3.6 liter model). Ik neem aan dat er een siliconen slang van de dop naar de bodem van je vat gaat die als stijgbuis functioneert. Als die slang "afdicht" op een stuk schroefdraad dan is die verbinding niet gas dicht. Probleem is dat wanneer je gaat tappen er een kleine onderdruk in de stijgbuis ontstaat en daardoor kan er CO2 in je leiding gezogen worden net onder de dop. Dit geeft ellende. Zorg er voor dat die slang gasdicht op je dop zit.
ik heb ook zo'n 3,6 l fustje met zo'n zelfde dop en 'stijgslang' om mee te nemen naar feestjes. (ik gebruik hem dus maar weinig) Ik vermoed dat je hier de spijker op de kop slaat! Blijft dat de gebruikte verzadiging (onnodig) hoog is. Volgens mij is verzadiging van tapbier sowieso wat lager dan flesbier, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Knobby

Citaat van: Dirtbag op 23-09-2019  17:54 uDe laatste tijd mik ik de eerste slok die ik tap standaard weg omdat dat aanzienlijk meer schuim bevat dan de rest.
Dan is je tapkraan nog niet koud en warmt het eerste bier snel op waardoor de CO2 vrijkomt.

Mattijs

Citaat van: michielr op 23-09-2019  14:02 uHet probleem zit waarschijnlijk in je vaten (heb namelijk een 3.6 liter model). Ik neem aan dat er een siliconen slang van de dop naar de bodem van je vat gaat die als stijgbuis functioneert. Als die slang "afdicht" op een stuk schroefdraad dan is die verbinding niet gas dicht. Probleem is dat wanneer je gaat tappen er een kleine onderdruk in de stijgbuis ontstaat en daardoor kan er CO2 in je leiding gezogen worden net onder de dop. Dit geeft ellende. Zorg er voor dat die slang gasdicht op je dop zit.
Goeie suggestie, is ook iets waar ik onzeker over was.
Heb jij die slang met een slangklem vastgezet?

EBC

Citaat van: Mattijs op 23-09-2019  10:18 uDank voor je input!

De tap is op dezelfde regulator / druk aangesloten als de aansluiting waarmee ik de vaten op druk breng.
Ik dacht / hoopte dat deze dezelfde druk mogen hebben.  Anders moet ik een andere of 2e regulator aanschaffen of steeds de druk heen en weer draaien, dat laatste vind ik niet handig.

Weizen: In mijn beleving heeft weizen veel koolzuur, duidelijk meer dan andere bieren en volgens de tabellen is dat zelfs 3.3 - 4.5 vol. CO2 (o.a. John Palmer)
Ik mikte op 3.0.

Compenseren met de tapkraan en hogere tapdruk lost het probleem niet op in de huidige setup. Stroomsnelheid neemt wel af, zelfs tot 0 als het moet, maar schuim en bellen blijven (bij 20 PSI tapdruk)

Maar ik ga het nu eerst proberen op lagere druk: 10 PSI om te kijken of dit de bubbels verhelpt. Hopelijk kan ik 1 druk en 1 regulator aanhouden.
Eerst een paar dagen regelmatig de vaten ontluchten om de druk omlaag te brengen.

Wordt vervolgd...

Dan is je bier oververzadigd. En dat is in 99 % van de gevallen van moeilijk tappen het probleem. Kan je de druk op je kegs meten? Zo nee, dan is dat stap 1, zorg dat je een meter hebt om te meten. Zonder dat je weet wat je werkelijke verzadigingsdruk is, kan je niks. En die druk neemt vanzelf toe in de tijd, doorgaans, ga daar maar van uit. De originele verzadigingsdruk is een getal van toen, niet van nu.

Bieren op tap hebben allemaal dezelfde verzadiging. Hoe moet een cafe anders de boel regelen? Ze hebben doorgaans maar 1 regelaar. Alle bieren gelijke druk. Vergeet die stomme tabelletjes van internet. Gebaseerd op niets. Iedereen kopieert elkaar met onzin. Weizen wordt op vat geleverd met gelijke druk als pils.




EBC

Citaat van: Knobby op 23-09-2019  18:00 uDan is je tapkraan nog niet koud en warmt het eerste bier snel op waardoor de CO2 vrijkomt.
Nee hoor, dat is normale tapkunde. Het bier in de tuit is opgewarmd, heeft CO2 verloren, bevat wellicht vliegjes... dat wil je niet dus je laat de eerste cm3 vallen. Kraan open, je ziet schuim, en dan helder, en dan je glas eronder. Het duurt maar een seconde.
Daarbij heb je dan gelijk veel minder schuim, en de hoeveelheid schuim kan je dan tijdens tappen beïnvloeden.

seed7

Mattijs,

Voor een volgende Weizen, je moet gewoon een keuze maken. Hoge verzadiging, dus flessen. Tappen, dan lage verzadiging. Weizen is niet voor niets een flessenbier.

Ingo

michielr

Citaat van: Mattijs op 23-09-2019  18:19 uGoeie suggestie, is ook iets waar ik onzeker over was.
Heb jij die slang met een slangklem vastgezet?

Ik heb de laatste keer een stukje nylon touw er strak omheen gebonden op het gladde stuk net onder de schroefdraad, probleem was toen weg. Maar ik moet dit nog aanpassen naar een mooiere permanente oplossing. Ivm reinigen will je liever geen touwtjes, slangenklemmen of extra moertjes in het fust hebben. Een dunnere slang die klemt op het gladde deel zou wel mooi zijn denk ik, weet alleen de diameter niet uit mijn hoofd.

Mattijs

Citaat van: michielr op 24-09-2019  09:56 uIk heb de laatste keer een stukje nylon touw er strak omheen gebonden op het gladde stuk net onder de schroefdraad, probleem was toen weg. Maar ik moet dit nog aanpassen naar een mooiere permanente oplossing. Ivm reinigen will je liever geen touwtjes, slangenklemmen of extra moertjes in het fust hebben. Een dunnere slang die klemt op het gladde deel zou wel mooi zijn denk ik, weet alleen de diameter niet uit mijn hoofd.
Ik heb hier nog een bierleiding van 4mm, die gaat er wel heel strak omheen.
Ik zal die eens proberen. Huidige siliconenslang zit inderdaad niet strak genoeg vrees ik.

hansHalberstadt

Citaat van: michielr op 24-09-2019  09:56 uEen dunnere slang die klemt op het gladde deel zou wel mooi zijn denk ik

Dat is volgens mij al voldoende. zolang er maar geen luchttussendoor kan komen. Bij het tappen drukt de slang zich vanzelf verder vast, dus slang een millimeter krapper dan het buisje is al voldoende, maar schroefdraad is wel funest.

Mattijs

Probleem lijkt verholpen.
Dank aan de meedenkers!

Ik heb de druk terug gebracht naar 1 bar bij 5 graden C. (14,5 PSI)
Gebruik nu een kortere 4 mm bierslang van ongeveer 1,5 meter.
Ik kan nu met de compensatorkraan volledig open het bier tappen, geen bubbels meer in de leidingen.
Mag zelfs nog wel wat sneller dus bierleiding kan nog korter.

Probleem was dus toch niet de aansluiting van de siliconen slang op de tapkop in het vaatje zoals hierboven besproken. Ik gebruik een 6/8 mm siliconenslang in de vaatjes, die zit zonder klem op de tapkop geschoven.

hansHalberstadt

Citaat van: Mattijs op 02-10-2019  12:20 uIk heb de druk terug gebracht naar 1 bar bij 5 graden C. (14,5 PSI)
Gebruik nu een kortere 4 mm bierslang van ongeveer 1,5 meter.
Ik kan nu met de compensatorkraan volledig open het bier tappen, geen bubbels meer in de leidingen.
Mag zelfs nog wel wat sneller dus bierleiding kan nog korter.

Probleem was dus toch niet de aansluiting van de siliconen slang op de tapkop in het vaatje zoals hierboven besproken. Ik gebruik een 6/8 mm siliconenslang in de vaatjes, die zit zonder klem op de tapkop geschoven.
Mooi dat het niet de aansluiting is maar inderdaad te veel druk. Wat je nu beschrijft komt mij weer bekend voor. Een wat langere leiding zou ik niet inkorten. Dat geeft je wat meer marge. Ik neem aan dat je geen haast hebt bij het tappen? Of moet je voor de hele buurt tappen? 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.