Recept Imperial IPA

Gestart door Erwinaalders, 20-09-2019 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwinaalders

Beste brouwgenoten,

ik heb vandaag voor het eerst zelf een recept geschreven mbv BrouwHulp en Google.
Ik wil graag een Imperial IPA brouwen die moet uitkomen op ongeveer 9% alc.
Het is de bedoeling om op 20L te bottelen bier uit te komen en daarnaast een heerlijk fruitig/hoppig aroma uit het glas te laten komen.

Ik ga deze batch splitsen in 2x10 L om 2 gisten te gebruiken, namelijk de Safale US-05 (11,5 g) en de Mangrove Jacks M44 (10 g).
Dit om meer te leren over deze gisten en de gevolgen er van.

Ik brouw met een Easybrew30.
Enige zorgen die ik heb is de relatief hoge moutstort ten opzichte van de ketel (handleiding zegt max stort 8 kg) en de hoeveelheid kristalsuiker (Is dit niet te veel mbt bij-smaken of zoetigheid van het bier).
Ik overweeg nog op de 30 gram Simcoe hop 60min te verlagen naar 20 gram om de bitterheid te verlagen en de dryhop met 10 gram te verhogen naar 45 gram.

Ik hoor graag jullie mening hierover en alle tips, do's or dont's zijn van harte welkom.

Vriendelijke groet,

Erwin Aalders


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptImperial IPA
Brouwdatum27-9-2019
BierstijlImperial IPA
Volume20,5 l
Begin SG1,085 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Thinset)87 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,15 lWater uit Zutphen
7,60 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC77,9 %
0,70 kgCara-hellWeyermann25 EBC9,1 %
0,20 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC2,6 %
0,80 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,5 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gSimcoebellen12,9%60 min.40,6 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%60 min.18,7 IBU
20,0 gSimcoebellen12,9%20 min.16,4 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%20 min.11,3 IBU
35,0 gSimcoebellen12,9%koudhop0,0 IBU
26,9 gCascadebellen5,5%koudhop0,0 IBU
23,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gU.S. West Coast (M44)bovengist


Battum80

Ik zou je 20 min hop naar 10 minuten verplaatsen en nog een keer 80 gram als wirlpoolhop doen. Koudhop mag best nog wat meer zijn, 100 gram zou ik doen.

Ik denk niet dat je grote verschillen gaat krijgen met deze 2 gistsoorten. Maar als je het probeert weet je het.

Erwinaalders

Citaat van: Battum80 op 20-09-2019  18:03 uIk zou je 20 min hop naar 10 minuten verplaatsen en nog een keer 80 gram als wirlpoolhop doen. Koudhop mag best nog wat meer zijn, 100 gram zou ik doen.

Ik denk niet dat je grote verschillen gaat krijgen met deze 2 gistsoorten. Maar als je het probeert weet je het.

Goedemorgen Battum, dank voor je tips. 80 gram whirlpoolen én 100gram koudhoppen gaat me niet lukken, wil eerst mijn aanwezige voorraad hop opmaken. Natuurlijk niet bevorderlijk om het beste biertje te maken maar wil ook graag efficiënt werken. Hierna staat er dan in ieder geval een basis die ik vervolgens in een later brouwsel kan finetunen.
De 20 min hop verplaatsen naar 10 adviseer je denk ik om het IBU wat naar beneden te krikken én hopsmaak aan het bier te krijgen?

Ik kreeg van collega brouwers de tip een goedkopere hop als 60 min gift te gebruiken en de mooie hoppen als aroma hop in te zetten.
Ik had nog Summit op voorraad dus ga voor de bitter afgifte deze gebruiken en hou op deze manier toch alle hoppen uit de USA.

Ik heb het recept nu als volgt staan, twijfel nu alleen nog om van de 134,9 gram koudhop wat grammen af te halen en in te zetten als whirlpool, lees toch overal dat hier meer aroma's van terug te vinden zijn uiteindelijk, echter schiet dan mijn IBU weer omhoog en dat is iets wat ik eigenlijk niet wil... :weetniet:

Hoor graag nog eens jullie visie hierover, aanstaande vrijdag staat de brouwdag op de agenda.

Gr. Erwin Aalders

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptImperial IPA
Brouwdatum27-09-2019
BierstijlImperial IPA
Volume20,5 l
Begin SG1,085 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)70 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,10 lWater uit Zutphen
7,60 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC77,9 %
0,70 kgCara-hellWeyermann25 EBC9,1 %
0,20 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC2,6 %
0,80 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,5 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gSummitbellen17,0%60 min.53,6 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%10 min.6,8 IBU
20,0 gSimcoebellen12,9%10 min.9,8 IBU
65,0 gSimcoebellen12,9%koudhop0,0 IBU
43,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
26,9 gCascadebellen5,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gU.S. West Coast (M44)bovengist


Martijn0172

Persoonlijk vind ik het wel weinig hop voor een DIPA, de hoevelheden zijn beter voor een lekkere APA. Maar goed dit is wat ik zou doen; FWH gebruiken en hiermee richten op je bitterheid. Dan al het overige hop (afgezien van je koudhop) pas toevoegen nadat je hebt afgekoeld tot een graad of 78, dan er bij doen en laten staan voor 30-45 minuten. Dan verder afkoelen en je vat in.

Battum80

Je kan je smaakbeleving van de bitterheid ook nog beïnvloeden door een minder zwaar bier te brouwen. Voor een IPA is mijn richtlijn meestal een bitterheidsindex van 1, dus bij een SG van 1.085 ook 85 IBU of bij 1.070 70 IBU.

Ik sluit me aan bij de opmerking van Martijn en vind zijn voorstel ook goed.

Erwinaalders

Bedankt voor de tips.
Uiteindelijk vrijdag gebrouwen, geen leuke dag gehad.
Waarschijnlijk veel te veel mout gestort door een niet goed werkende weegschaal of een verkeerde weegschaal (keukenmodelletje). Eerder echter met ditzelfde ding geen problemen gehad.
Uiteindelijk beslag verwijderd en water toegevoegd om het een beetje draaiende te houden.
Tot overmaat van ramp richting na 50 minuten koken ook nog eens telkens een uitslaande ketel.
Na het filteren en overhevelen na het gistvat bleek waarom, zwarte koek op de bodem.

Uiteindelijk toch wort in het gistvat gekregen, een  begin SG van 1100  :weetniet:
Heb niet meer gewhirlpoold en de batch niet meer gesplitst. Totaal een 20 L met US-05 in de klimaatkast staan, kijk het even aan en ga misschien nog dryhoppen.

Al met al er van geleerd en jammer dat mijn recept niet tot uiting komt. Voor mijn gevoel deugt het recept maar is het afwegen van de mout compleet verkeerd gegaan  :nut:

Nieuwe weegschaal besteld en volgende keer beter! :proost:

Battum80

Van je fouten leer je moet je maar denken. Ik zou niet teveel van het recept afwijken verder, dus gewoon koudhop volgens recept toevoegen. Zo krijg je zeker nog een idee van het recept en wie weet wordt het toch nog een heerlijk bier.

Erwinaalders

Citaat van: Battum80 op 01-10-2019  13:42 uVan je fouten leer je moet je maar denken. Ik zou niet teveel van het recept afwijken verder, dus gewoon koudhop volgens recept toevoegen. Zo krijg je zeker nog een idee van het recept en wie weet wordt het toch nog een heerlijk bier.

Helemaal mee eens!

Morgen komt de weegschaal binnen en heb voor de zekerheid van elke Amerikaanse aroma hop nog eens 100gr besteld, mocht het wel een dikke triple IPA worden 😜😅

BenjaminA7X

Omdat ik ook een DIPA wil brouwen ben ik toch wel benieuwd hoe deze uiteindelijk is geworden!?

Erwinaalders

Hoi Benjamin,

Deze batch is door de goot gespoeld op 2 flesjes na. (je weet maar nooit)   :weetniet:
Door meerdere problemen/brouwfouten niet geslaagd. ;)
Ga het recept in de toekomst nog eens maken, denk dat deze wel goed in elkaar steekt..


Groetjes Erwin

BenjaminA7X

Ah zonde! Maar goed, van je fouten leer je weer.

ciesvandekwis

Eens zoeken op term Troubadour Magma, weliswaar een BIPA, maar toch een stevige hybride Belgische tripel met IPA van 9%. Eén van mijn all time favorites en door zijn medium bitterheid, volle body en fruitigheid toch een zeer toegankelijk bier.
Zit Simcoe en waarschijnlijk ook Amarillo of Citra in, en sowieso 10-15% suikerstort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.