Water ontkalken

Gestart door Jur1, 20-09-2019 11:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jur1

Met regelmaat zie ik advertenties van waterontharders om kalkaanslag in apparatuur en verwarmingsinstallaties te voorkomen. Ik heb het over zo'n magneet op je waterleiding.
Heeft iemand ervaring hiermee en wat doet het met je brouwwater?
M.v.g, Jur

Scorpionrose


Neetje

Ik vermoed helemaal niets.
Werking van minder kalkaanslag is meer voor stromend water.
Misschien kalkvermindering in je koelspiraal!

Berend Postema

Niet doen. Te mooi om waar te zijn.

Oscar

Citaat van: Jur1 op 20-09-2019  11:30 uMet regelmaat zie ik advertenties van waterontharders om kalkaanslag in apparatuur en verwarmingsinstallaties te voorkomen. Ik heb het over zo'n magneet op je waterleiding.

Dus dan hoopt al het metaal zich op in je waterleiding?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Citaat van: Jur1 op 20-09-2019  11:30 uHeeft iemand ervaring hiermee en wat doet het met je brouwwater?


Met onthard water via een ionenwisselaar kun je prima brouwen... :brouwen: :brouwen:

Neetje

Citaat van: Oscar op 20-09-2019  19:13 uDus dan hoopt al het metaal zich op in je waterleiding ?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Wat Google mij verteld heeft,
Een waterontharder magneet voorkomt dat in water opgeloste deeltjes zich combineren met carbonaat. Een waterontharder magneet zou dit doen door kalkdeeltjes van een negatieve lading te voorzien. De kalkdeeltjes blijven alleen negatief geladen zolang het water stroomt: zodra het water stilstaat in de leiding verliezen ze hun lading en kunnen ze weer kalk vormen met carbonaat, met alle gevolgen van dien.

Oscar

Citaat van: Neetje op 20-09-2019  19:36 uEen waterontharder magneet voorkomt dat in water opgeloste deeltjes zich combineren met carbonaat. Een waterontharder magneet zou dit doen door kalkdeeltjes van een negatieve lading te voorzien. De kalkdeeltjes blijven alleen negatief geladen zolang het water stroomt: zodra het water stilstaat in de leiding verliezen ze hun lading en kunnen ze weer kalk vormen met carbonaat, met alle gevolgen van dien.

Ik vraag mij af hoe dit technisch /chemisch werkt... Calcium ionen = Ca2+  en Magnesium = Mg2+  hoe in vredesnaam kun je dat dmv een magneet van een negatieve lading voorzien?  :weetniet:  Dan moet de de structuur van het ion gaan aanpassen. Volgens mij wordt het dan chemisch gezien iets anders... en als het water stilstaat veranderd dit weer terug?  :nut: Llijkt mij een broodje aap verhaal... :weetniet:

chthon


lier

Citaat van: Oscar op 20-09-2019  19:13 uMet onthard water via een ionenwisselaar kun je prima brouwen..... :brouwen: :brouwen:

Heb je dat wel eens geprobeerd? Ik wel en als je daar je brouwwater niet voor corrigeert is je bier niet te zuipen.

hansHalberstadt

Ik heb nog nooit een overtuigende beschrijving kunnen ontdekken van de werking van zo'n magneet. Enige wat wel bekend is is het effect dat een magneetveld lading kan afbuigen. Dus ionen in stromend water wat door een magneetveld loopt ondervinden een kracht die ervoor zorgt dat er een spanningsverschil ontstaat haaks op de magneet. Dat is het Hall effect. In een koperen waterleiding zal dat dan zorgen dat koper in oplossing gaat aan een kant van de koperen leiding en metaal neerslaat aan de andere kant. Maar of je daar op zit te wachten is de vraag. 

Erwin Warners

Ik heb het in de praktijk gezien bij een bedrijf. Werkt niet!
Vind het ook wel heel bijzonder als je dat allemaal leest.
Gewoon water van een waterontharder nemen dat werkt wel.

Oscar

Citaat van: lier op 20-09-2019  21:31 uHeb je dat wel eens geprobeerd?

Ha al 120 HL   :)  en de bieren zin erg lekker... :brouwen:

hansHalberstadt

Blijft toch knap dat  iets verkocht mag worden speciaal voor een doel wat niet blijkt te werken.
 

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 10-11-2019  23:20 uJa al 120 HL   :)  en de bieren zin erg lekker... :brouwen:
Maar heb je ook een verband aan kunnen tonen tussen het lekker zijn van je bier en de werking van de magneet?

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2019  23:23 uen de werking van de magneet?
Geen magneet.  ::)...gewoon een ontharder op basis van ionenwisselen... ;)

Erwin Warners

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2019  23:22 uBlijft toch knap dat  iets verkocht mag worden speciaal voor een doel wat niet blijkt te werken.
 

Dat zie je wel vaker met dingen.

Jur1

Citaat van: lier op 20-09-2019  21:31 uHeb je dat wel eens geprobeerd? Ik wel en als je daar je brouwwater niet voor corrigeert is je bier niet te zuipen.

Dus ontkalkt water moet je corrigeren als je ermee wilt brouwen. Ik moet er dus weer kalk aan toe voegen. Hoe en waarmee dan en waarom is kalk nodig voor de smaak?

Oscar

Citaat van: Jur1 op 11-11-2019  14:08 uDus ontkalkt water moet je corrigeren als je ermee wilt brouwen.

Nee, broodje aap... je kunt prima met zacht water brouwen... er zit ook kalk in je mouten. je bieren worden er mooi zacht door  :)  Voor sommige biertypen kun je er voor kiezen om calcium toe te voegen... maar dat is vaak kleuren in de kantlijn  :brouwen:

lier

Nee geen broodje aap verhaal, bier krijgt een hele wrange bittere smaak.

Ben nu 2x vergeten dat ding op de bypass te zetten en 2x zelfde mislukte resultaat.

Als je je water van je waterontharder wil gebruiken moet je corrigeren alleen weet je je waterkwaliteit niet dus als je je water niet laat analyseren anders weet je niet wat je doet

Erwin Warners

Citaat van: lier op 12-11-2019  16:24 uNee geen broodje aap verhaal, bier krijgt een hele wrange bittere smaak.

Ben nu 2x vergeten dat ding op de bypass te zetten en 2x zelfde mislukte resultaat.

Als je je water van je waterontharder wil gebruiken moet je corrigeren alleen weet je je waterkwaliteit niet dus als je je water niet laat analyseren anders weet je niet wat je doet

Maar een beetje ontharder kun je toch ook instellen zodat er toch nog iets van kalk in blijft zitten.
Verder haal je ook niet alle mineralen uit je water dus valt wel mee lijkt me.

lier

Citaat van: Erwin Warners op 12-11-2019  17:12 uMaar een beetje ontharder kun je toch ook instellen zodat er toch nog iets van kalk in blijft zitten.
Verder haal je ook niet alle mineralen uit je water dus valt wel mee lijkt me.

Dat kan,  maar ik heb niet voor niets een waterontharder, dus alleen voor het brouwen gaat hij even op de by-pass en voor de rest maximale omzetting

Oscar

Citaat van: lier op 12-11-2019  16:24 uNee geen broodje aap verhaal,

Toch wel.. ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-11-2019  17:56 uNee, broodje aap... je kunt prima met zacht water brouwen... er zit ook kalk in je mouten. je bieren worden er mooi zacht door  :)  Voor sommige biertypen kun je er voor kiezen om calcium toe te voegen... maar dat is vaak kleuren in de kantlijn  :brouwen:

Calcium toevoegen is niet kleuren in de kantlijn. Wat extra calcium kan het verschil zijn tussen licht troebel bier en helder bier. Daarnaast heb je smaakeffecten door chloride of sulfaat ionen.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  21:26 uCalcium toevoegen is niet kleuren in de kantlijn. Wat extra calcium kan het verschil zijn tussen licht troebel bier en helder bier. Daarnaast heb je smaakeffecten door chloride of sulfaat ionen.

Dat kan wel zo zijn maar dan moet je eerst toch weten wat de samenstelling is van je water. Je kunt bij het waterleiding bedrijf gegevens vinden over het water uit de kraan maar ook dit is nooit helemaal gelijk.
Wanneer je dus een ontharder gebruikt zou je je water eerst moeten laten analyseren. Maar wat als de werking van de ontharder afneemt omdat het zout bijna is uitgewerkt. Hoe los je dit dan op?

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:43 uDat kan wel zo zijn maar dan moet je eerst toch weten wat de samenstelling is van je water. Je kunt bij het waterleiding bedrijf gegevens vinden over het water uit de kraan maar ook dit is nooit helemaal gelijk.
Wanneer je dus een ontharder gebruikt zou je je water eerst moeten laten analyseren. Maar wat als de werking van de ontharder afneemt omdat het zout bijna is uitgewerkt. Hoe los je dit dan op?

Ik gebruik geen ontharder...

De wateranalyse van je waterleidingbedrijf geeft je inzicht in de samenstelling van de mineralen in je brouwwater. Het water dat je geleverd krijgt kan afwijken maar zo heel groot is die afwijking in de regel niet. Het komt niet op de mg. Zolang het gehalte aan calcium niet boven de 200 mg komt kun je calciumzouten zonder problemen toevoegen. Daarbij kun je kiezen voor CaCl2, CaSO4 en CaCO3. Bij het gebruik van CaCO3 moet je wel zuur toevoegen omdat een pH verhogend effect heeft. CaCl2 en CaSO4 hebben een pH verlagend effect.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.